Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbud på brunton solcelle, hvilken trenger jeg ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Amfibi kjører på med kampanje på solcellepanel, har sett litt på denne :

http://www.amfibi.no/news.aspx?menuID=0&nlid=5&prodID=22813&ui=1vF45m4Vr08MkCGOLLqV2ZVA00uhZ6RECCHHPkmSFqQEli8RVZbEV/qDIkUvXd9Pgw6fszq7efjPMm9FLo3scw%3d%3d

Men vet ikke hva som skal til for å lade en mobil/mp3/kamera ? Tenker da på spenning o.s.v ?

Noen som har erfaring med dette ?

Se her for kampanjen : http://www.amfibi.no/display.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Solaris i6 m/I-pod plugg rett før vinteren. Kjøpte samtidig Solo 3.4 (som kan lades opp hemme og via solpanelet - brukes som buffer).

Har såvidt fått testet Solaris "på kjøkkenbenken" da det ikke har vært for mye sol i det siste.

Vedr. I-Phone og de "nyere" generasjon I-Pod, får jeg når jeg kobler opp, melding om at lading ikke støttes av dette tilbehøret. Årsaken ser ut til å være at nyere Apple-produkter ikke lar seg lade av Firewire 12v > kun 5,5 volt USB. Det er mao kun gamle I-pod som kan lades.

Dette er ikke et Brunton-problem, men Apple-problem.

Det følger med en "haug" med ledninger og overgangsplugger, men ikke USB ut. Man kan derfor "glemme" å lade Apple-produkter med solcelle-paneler generelt, såfremt det ikke finnes en USB-konverter/kabel.

Det står at den skal kunne lade både oppladbare batterier (AAA og AA), mob.tel, kamera mm på alt fra 1 - 6 timer avhengig av hvor stor lagringskapasitet det er på batteriene - og hvor godt lys det er.

Vedr. lading av kamera, telefoner osv. så er vel utfordringen evt. overgangsplugger til enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og viktig med hvilken spenning batteriet leverer ?

Usb spenning ligger vel på ca 5 volt ?

Det er vel flere av disse modellene som leverer 12 volt? Da nytter det vel ikke med plugger og greier hvis spenningen er for høy ?

Noen som har peiling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som kan mer om dette enn meg, men spenningen fra lader må være høyere enn spenning på batteriet den skal lade, eller så klarer den ikke å lade.

F.eks. så lader dynamoen i bilen din med opp mot 14.8 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og viktig med hvilken spenning batteriet leverer ?

Usb spenning ligger vel på ca 5 volt ?

Det er vel flere av disse modellene som leverer 12 volt? Da nytter det vel ikke med plugger og greier hvis spenningen er for høy ?

Noen som har peiling ?

Jeg vil anta at overganger vil redusere spenningen? Fra 12 til eksempelvis 5,5 volt for USB? Så dette bør vel gå greit? F.eks ved bruk av denne:

www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2404288;c:101058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det ser ut til å være den "lite" elegante løsningen. Med Brunton Solaris så følger det med sigarattenneruttak (hunnkjønn) som kobles til panelet. Så følger det med sigarettennerplugg m/USB hunnkjønnuttak i Solo 3.4. Man må da bruke USB-kablen som følger med Apples produkter i denne. Da går det greit å lade I-Pod, men I-Phone vil ikke la seg lade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.