Gå til innhold
  • Bli medlem

En "glemt" topp


Tom

Anbefalte innlegg

Det er ikke mange topper i Jotunheimen som ikke blir analysert på forum, men en topp som ytterst sjelden er nevnt er Besshø. Det er kanskje fordi høer har lavere rang enn tinder, men den ligger nå engang der som en konge når man kommer over Valdresflya. Og går man opp til Bessvatn er det et svært vakkert syn som møter en mot denne toppen. Jeg synes Besshø burde fått litt mer skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er ikke mange topper i Jotunheimen som ikke blir analysert på forum, men en topp som ytterst sjelden er nevnt er Besshø. Jeg synes Besshø burde fått litt mer skryt.

Jeg skryter gjerne av Besshøe :?:

Jeg var der for et par år siden og hadde toppen fullstendig alene. Etter å startet fra Gjendesheim i en enorm svettende, stresset menneskemasse som med alle midler ville kjempe seg til en plass på første båt til Memurubu, var det herlig å gå alene innover langs Bessvatnet. Flott utsikt mot toppen og fine steder for kaffepauser ved et speilblankt vann. Utsikten mot Besseggen er jo også spesiell fra nordsiden.

På toppen ble jeg bortimot to timer og bare nøt det pene været, medbrakt sjokolade og utsikten mot Gjendealpene, Surtningssui, Memurutindene, Glittertind og Nautgardstind 8) . Nydelig er forresten fargeprakten på Russvatnet rett under det bratte stupet på vestiden.

Kanskje ingen særlig toppfølelse på Besshøe, men mer ideen om en slags hyggelig takterrasse med praktutsikt. Absolutt verdt turen. Dessverre ble nedturen til Memurubu et skikkelig mareritt p.g.a. et kne som fullstendig låste seg, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Helt enig i at Besshø er et flott fjell. Traust i formen, men vakker i all sin enkelhet. Både Besshø og Sjogholstind virker faktisk enormt mektige på grunn av såteformen. Var på Besshø sist sommer, men det var overskya og vind, så fikk ikke kost meg der oppe. Har planer om å ligge der oppe i timesvis en gang. En Vårskitur der oppe er sikkert en nydelig opplevelse! Veldig koselig å vandre langs Bessvatnet før bestigninga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Besshø er en utmerket vårskitur. Jeg liker spesielt hytta som pleier å være nedsnødd ved østenden av Bessvatnet. Kun pipa stikker opp :)

Er det forresten noen som vet hva "grunnmuren" / firkant stablede steiner på tobben er ? Er det rester etter teltleirer slik som på tyskerplassen i Leirungsdalen ? "Grunnmuren" sees i videosnutten nedenfor.

Her er en videosnutt som viser turen opp og utsikten: http://www.erikeggum.no/video/Bessho.wmv

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.