Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Hei, jeg og en venn skal tilbringe 4 uker i Ifjordfjellet og laksefordvidda i slutten av juli til midten av august. Må ha meg ei bukse til denne turen. Vi kommer til å forflytte oss relativt mye, og det kan bli en del vading/vassing over elver.... Trenger derfor en buske som er solid og myggsiker. Bør jeg gå få dermizax/ gore-tex- eller en fjellreven bukse.... Tenker det kanskje blir litt varm med en 2 - 3 lags goretex... Noen gode råd til en usikker villmann? Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Gore-tex blir alt for klamt om det blir varmt... selv har jeg brukt en soft-shell bukse fra Norrøna de siste tre årene til de varme dagene. Dessverre ikke så vanntett men tørker veldig fort. Dessverre tåler den ikke så mye bålkos så man kan få litt svihull her og der om man ikke er forsiktig. Gore-tex er jo veldig bra mot mygg derimot! Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 Er ikke sofshell myggtett? Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Hmmm kommer vel an på hvilken bukse det er... ikke min gamle Norrøna Falketind nei. Men tror de har forandret litt på vevingen eller tettheten i stoffet eller hvordan man skal si det. Er jo litt strech i det så betydelig mykere enn andre skall plagg. Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 Vanskelig dette...... Hva om jeg går for en Fjellreven bukse og tar med ei regnbukse til dager med dårlig vær...? Tror Fjellreven er myggtett... Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Har hatt en sånn bukse... men det er lenge siden så husker ikke. De er vel ganske tettvevt av bomull? Så sikkert bra nok. Alternativet er jo å finne en gore-tex bukse som har godt med luftemuligheter - det kan gjøre det mer levelig i varmen. Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 Spørs hvor mye jeg lufter vis det er mye mygg. Bedre å svette enn å bli oppeten av mygg. Ser det er tilbud på Norrøna vassfaret bukse på xxl no, noen erfaringer med den? Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Nei egentlig ikke - fant denne da: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=118609 Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 Ser tilbuder kun gjelder for str 54, passer nok ikke meg. Vurderer også Bergans skogshorn. Er jo en veldig fin pris på den.... Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Ble anbefalt Pinewood bukser på en messe i sommer - madamen kjøpte en som var veldig kraftig, kanskje litt for varm til sommerbruk men mener de har noen andre som er lettere. Husker ikke pris da de var satt mye ned på denne messa. Var vel Jaktpartner Gjøvik som hadde stand på Villmarksmessa i Bardu i sommer. Siter
t0bbE Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Anbefaler på det sterkeste en Fjällraven Sarek bukse. Den består vel av en blanding av bomull og polyester som er svært slitesterkt! Impregnerer du den med Greenland Wax også så har du en som er svært regnbestandig også. Tørker også svært fort! Siter
mortimeir Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Har selv Skogshorn dress. Et veldig godt plagg til kald årstid. Buksa er suveren, gode lommer og varm. Dårlig med lufting, er små glidelåser på sidene. Det beste er å bruke seler og åpne smekken. Tror den blir for varm til juli/august i aktivitet - men fin når man er i ro. Kjøpte meg en Mammut bukse i sommer, med scoeller membran og dryskin. Vindtett, puster godt og tørker ganske kjapt. Finnes masse bra, avhenger av hvor mye penger du vil bruke. Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Skrevet 18. oktober 2009 Den ser spennende ut, trorjeg må i butikken å prøve den... Ikke for varm om sommeren? Siter
Ivan77 Skrevet 18. oktober 2009 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har denne Fjellreven Vidda buksa og er meget fornøyd, er myggsikker og tørker fort med sitt G1000 stoff. http://www.fjallraven.se/Produkter/byxor/vidda-trousers Siter
Finnmarks_odel Skrevet 20. oktober 2009 Skrevet 20. oktober 2009 Ser tilbuder kun gjelder for str 54, passer nok ikke meg. Vurderer også Bergans skogshorn. Er jo en veldig fin pris på den.... Kan anbefale skogshorn, og blir den for varm så er det sikkert så varmt at myggen er helt i ørska og da kan du gå uten bukse Siter
Anders Eriksen Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Skrevet 30. oktober 2009 http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0221-09%204453 noen som vet om denne er myggtett? Siter
norsketim Skrevet 30. oktober 2009 Skrevet 30. oktober 2009 Kompromiss!!! Lundhags Traverse Pro Pants Denne buksa brukte jeg ei uke i fjellet i sommer og er strålende fornøyd. Den er i 65 % polyester och 35% økologisk bomull (mao som fjällrävens G1000 stoff) med Dermizax stretch på rumpa og knær og Schoeller Keprotec nedenfor knærne. Lufteluker med mesh på lårene. Knallbukse som kan anbefales på det varmeste. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.