Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT Satelite Tracker VS Personal Locator Beacon


Danish

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest x-antall anmeldelser og brukererfaringer av SPOT ST har jeg konkludert med at den ikke virker særlig pålitlig. Når et tjukt skydekke kan hindre signaler i å komme frem og i tillegg til at du ikke mottar noen form for tilbakemelding etter sendt melding, gjør meg bare enda mer skeptisk. Men sakens kjerne er at jeg MÅ ha en form for nødsender, siden jeg planlegger en lengre tur på egenhånd. Derfor; er det noen der ute som har noen innspill?

Takk takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prismessig synes jeg spot har kommet dit hen at det går an, men jeg savner muligheten for toveis-kommunikasjon, pluss at det virker som om nødredningstjenesten ikke anbefaler spot, og kanskje vil være trege med å reagere på en spot-melding (jeg vet kun det jeg har lest på dette forumet, ingen ekspert). Når man har to-veis kommunkasjon kan man som har vært nevnt tidligere også avverge unødvendige leteaksjoner ("jeg har vrikka foten, så det vil ta litt mere tid å gå hjem"), og man kan få medisinsk rådgiving. Dessuten tror jeg redningssentralen vil reagere raskere hvis du ringer og snakker med de ("hei, jeg ligger oppi en dalside med en hofte ute av ledd, hva med litt hjelp?") Jeg har samme behovet som deg, en god og sikker kommunikasjonslinje hadde gjort hele forskjellen i en nødsituasjon på enmanns-turer, jeg håper det skjer enda mere teknisk utvikling på dette feltet i fremtiden (kanskje hvis satelitt-telefoner blir billigere og mere pålitelige?)

rart, jeg var ikke noe bekymret for å gå ukesturer alene da jeg var 20 og udødelig, det blir noe annet når man nærmer seg 30 og har kone og barn hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg skal ha permisjon et år fra jobb og blir endel aleine på tur. Har bestemt meg for nødpeilesender. Tror det blir Australske GME MT410 med gps. Koster ca 4000,- hos Seatronic: http://seatronic.no/nodpeilesendere-c-87/gme-mt410-plb-med-gps-p-200

Det koster litt spesidaler, men, det er en god ting å ha med seg: spesielt når man ferdes aleine utforbi "allfarvei".

Hvis batteriene holder i ca 7 år, er det jo ikke så mye pr. år hvis en kan se det slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg skal ha permisjon et år fra jobb og blir endel aleine på tur. Har bestemt meg for nødpeilesender. Tror det blir Australske GME MT410 med gps. Koster ca 4000,- hos Seatronic: http://seatronic.no/nodpeilesendere-c-87/gme-mt410-plb-med-gps-p-200

Det koster litt spesidaler, men, det er en god ting å ha med seg: spesielt når man ferdes aleine utforbi "allfarvei".

Hvis batteriene holder i ca 7 år, er det jo ikke så mye pr. år hvis en kan se det slik ?

Jeg har snust litt på TerraFix, men er bare så vidt i gang :)

Skal selv ta et friår fra jobb. Tenker meg opp til Lemmenjoki og Øvre Anarjohka. Hva er planen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråret blir delt mellom ferie med madammen og egoturer. Jeg kunne godt tenke meg august i Femundsmarka. (Hvis ikke det blir for mange restriksjoner der innen den tid.) Da jeg tok et friår + ferie ble det ca 13 mnd. og da jeg fikk en måned to ganger i løpet av perioden, måtte det bli Mars. Vårskiturer i Mars med Pulk og god tid er toppers! Skal også nordover, men, det blir litt mere sivilisert sånn som Hurtigruta og påfølgende bilferie.

Lemmenjoki og Øvre Anarjohka høres ikke spesielt vondt ut, det, Danish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.