Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvre Anarjohka/Lemmenjoki


Danish

Anbefalte innlegg

Er i tidlig fase av planleggingen av en lengre tur til Øvre Anarjohka og Lemmenjoki nasjonalpark. Planen her og nå er å starte i Øvre Anarjohka for så fortsette videre over til Lemmenjoki. Tid har jeg nok av, og har satt av et halvt års tid. Håpet er å få i gang "ekspedisjonen" i begynnelsen av mai.

Er det noen andre der ute som har erfaring fra disse områdene?

Kom gjerne med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk3 uker i anarjohka for 10 år siden.

Momenter å tenkte på:

- Mygg (rekorden var noenogåtti på et klaps med handa) = Myggnetting, Hansker og myggamyggmelk

- Mye hvitfisk (fikk ikke mange ørreter på 3 uker, men harr og gjedde i kassevis)

- Mye flatt og store myrpartier, greit å orientere - stedvis tungt å gå

Lett å finne gode teltplasser og forholdsvis greit å finne ved.

Husker at sola var en utfordring på morgenkvisten, ble fort varmt i teltet..

Oppsummert:

Vær forbereredt på i gå i goretex selv i 25+ og sol, pga mygg

Vær glad i fisk og potetmos m/"proteintilsettning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres helt fantastisk ut, håper du får det til og kan fortele oss hvordan det var.

har selv ikke vært der.

Et godt råd for mygg er strutsefett/olje eller tonic er godt med litt gin i også.

men faktisk er strutsefett/olje veldig bra. er ikke sikker hvor du får kjøpt det, jeg får det fra en fabrikk. men det er bare å lete litt på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk3 uker i anarjohka for 10 år siden.

Momenter å tenkte på:

- Mygg (rekorden var noenogåtti på et klaps med handa) = Myggnetting, Hansker og myggamyggmelk

- Mye hvitfisk (fikk ikke mange ørreter på 3 uker, men harr og gjedde i kassevis)

- Mye flatt og store myrpartier, greit å orientere - stedvis tungt å gå

Lett å finne gode teltplasser og forholdsvis greit å finne ved.

Husker at sola var en utfordring på morgenkvisten, ble fort varmt i teltet..

Oppsummert:

Vær forbereredt på i gå i goretex selv i 25+ og sol, pga mygg

Vær glad i fisk og potetmos m/"proteintilsettning"

Takk for svar!

Er det slik at du heller ville lagt turen utenfor sommermånedene, hvis du kunne velge igjen? Og når er det egentlig vinteren setter inn i Nord? Peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt kjent der inne.

Våren varierer veldig, men vær oppmerksom på å måtte bruke ski frem til 20 mai.

Skiføre igjen i slutten av november.

Jeg har vært der inne en hel del. Du kan sende en mail om du lurer på noe.

mvh

Jan-Eilert

Hei og takk for svar! Det er mange spørsmål jeg brenner inne med, men flere blir det sikkert :lol:

En ting jeg lurer på nå er om det lønner seg å ha med seg kano. Det blir en 16, 5 ally, men siden jeg er alene, lurer jeg på om det bare blir mer jobb enn moro... Hva mener du?

(Forresten, så legger jeg turen fra juli og utover, trekker meg nedover når snøen gjør sitt inntog.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.