Gå til innhold
  • Bli medlem

anbefaling av sko, kilimanjaro


alexandr

Anbefalte innlegg

trenger noen kvikke tips og anbefalinger ang sko. drar til kilimanjaro om et par uker, og fant idag ut at mine fjellsko ikke vil holde klare seg gjennom uka på fjellet..

trenger med andre ord anbefalinger om et par lette sko, varme nok til å takle kuldens utfordringer på Kilimanjaro sent i September..

Har et par bre-sko (La Sportiva Batura), men vil nødig drasse med meg dem. de blir for tunge og altfor stive på en slik tur, hvor jeg mest sannsynlig ikke kommer til å treffe på noe snø..

Noen som kan anbefale ei god sko? relativt varm og robust? regner med at forutsettningene for kilimanjaro er ca det samme som for ei helårs-sko i den norske fjellheimen, men er litt bekymra ang de laveste temperaturene - noen som har erfaringer ifh til hva folk bruker på Kili? regner med at det finnes folk som trasker oppover både i plastikk og diverse ekspedisjonsstøvler, men det er vel litt overkill, er det ikke?

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i planleggingsfasen for Kili-tur neste år, og har begynt å søke/samle litt info.

Det turoperatører, og andre som har vært på fjellet, nevner vedr. fottøy er at man ikke har behov for fjellstøvler før man skal opp kraterkanten.- dvs siste natta.

Slik jeg foreløpig ser det, så blir det kanskje 3 par som må med:

a) Lette joggesko/sandaler for reisen og evt. safaridelen.

:) Hikingsko for anmarsjen.

c) Lette fjellstøvler for "toppen".

Muligens at hikingskoene m/kombinasjon av evt. gamasjer holder til "toppen".

Men... det må vel være mange på Forumet som har vært der - og kan gi råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler gode og lette fjellsko, ta gjerne med en ekstra ullsåle som du sparer til toppnatten når det er litt ekstra kaldt, men husk at du skal ha plass til litt ekstra inni skoa når nu kjøper. Joggesko er unødvendig, men sandaler av god kvalitet er eneste fottøy i lavlandet utenom fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i"lavlandet" hadde jeg ett par keen (softshell skor modell grov joggesko) og fra breakfastwall og oppover gikk jeg i mine scarpa cumbre.

det skal sies att vi hadde tørt vær gjennom regnskogen derfor gikk jeg i "joggeskor".

scarpa cumbre var deilige på breakfastwall men ellers litt overkill i stivhet. jeg er dokk kjempe glad i mine cumbre og syntes att de var perfekte.

andre i selskapet gikk med vanlige lærfjellstøvler og de sade ikke noe negativt om deres skovalg

hadde med meg heldekkene gamasjer hvis det skulle være helt j..vligt med gjørme, men de brukte jeg aldri. det er en måte å spare skoene på.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott, takk for svar. leita litt mer selv og fant ut at en helt tradisjonell norsk fjellstøvel holder i massevis. ingen stor grunn til bekymring ang lave temperaturer ihvertfall..

så nå er det bare å finne en som passer så er vi igang.. takk til alle som tok seg tid til å svare!

alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.