Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore tex vs. regnklær


mila

Anbefalte innlegg

Annonse

Problemet med oljehyre er at det ikke puster, og at man da blir våt innenfra :). Skalljakke er nok best, og da ville jeg personlig sett etter en jakke med eVent-membran som jeg har hørt mye positivt om. Montane har noen slike. Se feks "eVent Halo stretch jacket" her: http://www.montane.co.uk/productlist.php?rid=12&rn=Mountain%20Adventure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet en oljehyre med mindre du står urørlig. Som tømrer og forskalingssnekker har jeg bygget opp et personlig hatforhold til oljehyre... Om det er en moderat regnskur blir en jo raskere gjenomvåt med oljehyre pga svetting en hva en blir uten! Føles klamt, innestengt og jævlig.

Bedre å være våt, en å være våt og dampe av svette...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet en oljehyre med mindre du står urørlig. Som tømrer og forskalingssnekker har jeg bygget opp et personlig hatforhold til oljehyre... Om det er en moderat regnskur blir en jo raskere gjenomvåt med oljehyre pga svetting en hva en blir uten! Føles klamt, innestengt og jævlig.

Bedre å være våt, en å være våt og dampe av svette...!

He he, satt akkurat og overveide hvilket ubehag som er verst; tung og svettevåt eller lett og regnvåt. Du har definitivt et poeng. Dette ser imidlertid ikke ut til å bli en helg med enkelte regnbøyer, helller konstant, kraftig regn. Men jeg tar nok den lette gore tex'n, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg vil heller være våt og varm enn våt og kald. Men er selvfølgelig pustende materiale er det beste, men holder det langvarig striregn unna?

Nei, det gjør ikke det. Men på denne tida er det såpass mildt de fleste steder i Sør-Norge at det går an å holde "våtkulda" på avstand ved å iføre seg noen lag med ull under. Og unngå pauser. For halvannen uka siden vadet jeg med både støvler og bukse, men det var likevel ikke kaldt etterpå så lenge jeg holdt meg i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg vil heller være våt og varm enn våt og kald. Men er selvfølgelig pustende materiale er det beste, men holder det langvarig striregn unna?

Det holder ikke langvarig striregn unna, men det gjør ikke oljehyre heller, blir gjennomslag der å etter en stund da klærne blir limt til kroppen... Når det striregner er det nok bare å finne ut hva som er mest behagelig å være våt i :)

Og jeg holder fremdeles en knapp på at det ikke er oljehyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at stri regn i en time eller 8 er hipp som happ. er GT jakka tett, så er den det. Problemet vil være der vannet blir liggende og varmet opp av kroppsvarmen. Dette blir da omdannet til damp, som i sin tur vil trekke igjennom stoffet, som svetten som "pustes" ut fra innsiden. Dette vil gjelde skuldre, under reimer, hoftebelte, lårene hvis du sitter på post osv. I tillegg så kommer det ann på konstruksjon av hette, om det kommer inn vann i halsen etterhvert og i andre åpninger. For at GT skal kunne "puste" optimalt må det være høyere trykk på innsiden, enn utsiden. Det vil si varmere, noe som "trykker" dampen ut.

Jeg blir svett når jeg går med sekk og ikke kan lufte, men jeg holder meg varm. Fordelen med stoffet som f.eks. Norrøna Recon er laget av, som jeg har erfaring med, er at stoffet i seg selv ikke trekker vann, som f.eks. bomull. Det vil si at det tørker fortere også.

Jeg personlig trives bedre med GT enn vanlig regntøy, men jeg svetter mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tilføye at i sommerhalvåret vil goretex og regntøy ofte være unødvendig. Det virker som om mange har en frykt for å bli våt. Det viktige er at man er varm, eller en balansert temperatur. Har opplevd på fellesturer med DNT at det i 20 grader i lavlandet kom et liten byge. Da var det full stopp, og på med svindyre goretex-klær. Reklamepåvirkning? Dette medførte mye svetting og mer energibruk. Og mye styr når bygen var over, og av med alt sammen. Ofte er det bedre å gå jevnt med korte pauser med ullklær, som både varmer og lufter godt. Samt å ta med tørt skift til marsjen er over. Den "gode puste-evnen" til goretex har jeg knapt opplevd. Er vel det mest oppskrytte plagget noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.