Gå til innhold
  • Bli medlem

Damesekk vs herresekk


Snosen

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år klart meg med en 65 liters vandresekk som jeg fikk i gave, men nå har tida kommet for å investere i en ny sekk.

I den forbindelse lurer jeg på hva som er forskjellen på en dame og en herresekk? Det står alltid at damesekken er "tilpasset kvinners anatomi", men hva ligger det i det?

Skrår hoftebeltet innover i livet? Smalere skulderremmer?

Selv har jeg ingen markert midje, den går vel heller mer utover ;) Hoftene er smale. Da tenker jeg at en herresekk kanskje vil passe bedre. Samtidig er jeg bare 1,65 høy, og må ha en sekk som ikke er for lang i ryggen.

Er det noen som har tips eller erfaringer å dele?

Og før noen sier det er jeg klar over at jeg må prøve sekken selv med vekt, og at den riktige er den som passer meg best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I korte trekk er det, som du nevner, noen ulikheter. Litt avhengig av de forskjellige produsenter så gjelder hovedsaklig følgende:

Hoftebeltet har en litt annen utforming, skulderreimene har litt annen bue, er ofte litt smalere og sitter litt tettere (mindre avstand mellom de). Og så er rygglengden noe kortere - dvs. med fast rygglengde så er en Dame Medium kortere enn en Herre Medium, og med justerbar rygglengde, så vil en damemodell kunne justeres kortere enn en herremodell.

Men... ingen er jo like, og det er kun du som kan vurdere hva som passer best.

Anbefaler allikevel at du ihvertfall velger en sekk m/fast rygglengde, så fremt det kun er du som skal bruke sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Fikk prøvd endel forskjellige sekker i dag, og damesekk var absolutt best.

Smalere over skuldrene. Måtte ned i str small i damesekk, så uansett vanskelig å finne en herresekk som er kort nok.

Men vanskelig å få tak i store damesekker. Prøvde bl.a Bora 75, men i str small var den bare 64 l.

Hadde lyst til å ha litt volum å gå på, så sekken ikke trenger å være så stappfull. Men rundt 65 l bør uansett holde for

vanlige teltturer sommer og vinter. Går aldri mer enn en uke i fjellet.

Hvorfor bør rygglengden være fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damemodellen heter i dag Briza - ikke Bora som også damemodellen het tidligere (de har vel Bora damemodell (restparti) på Oslo Sportslager på tilbud. I str. Small kan den ekspanderes til ca. 72ltr. (hevbart lokk). Det finnes også en 70ltr. (Maya).

Slik det var tidligere så kunne man på Arcteryx sekkene velge hvilke hoftebelte og skulderreimer man syntes passet best (butikken byttet ut). Vet ikke om det gjelder i dag. Sjekk med Skandinavisk, Sportsnett eller Oslo Sportslager - forøvrig de butikkene jeg anbefaler at du besøker. Har ansatte med kompetanse.

Osprey, Gregory og kanskje Norrøna bør vel også sjekkes.

Hvorfor fast rygglengde? Blandt annet:

Bæresystemet blir mer stabilt og lettere. Sekkeposen vil også kunne komme nærmere ryggen. De fleste justerbare ryggkonstruksjonsløsninger er vel i dag forholdsvis bra, men på noen rimeligere sekker kan man oppleve at strammerne som regulerer lengden ikke holder, og sekken "siger".

Ved fast rygglengde er det også mindre som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Men rundt 65 l bør uansett holde for

vanlige teltturer sommer og vinter. Går aldri mer enn en uke i fjellet.

Til vintertur på opp til en uke m/telt vil jeg hevde at 65 ltr. kan bli "snaut", hvis man ikke er veldig god med pakking og "flink" til å utelate unødvendigheter - og samtidig har utstyr m/lite pakkevolum. Vinterklær, vinterpose og godt underlag tar som regel litt plass.

Men - de sekkene som er nevnt i innleggene har alle bl.a. hevbart lokk m/høy snølås som øker pakkevolumet m/ca. 10 ltr. I tillegg "kan" jo noe utstyr som ikke veier for mye, og tåler å bli vått (skalljakke, celleunderlag, teltytterduk mv) pakkes utenpå sekken (selv om det beste er å få alt oppi). Til noen modeller får man vel også sidelommer som tilleggsutstyr.

Fellesnevneren er vel også at sekkene ligger i det øvre prisleie, og at der dersom det ikke er hastverk sjekker både nettbutikker i utlandet og evt. tilbud/kampanjer som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt snaut med 65 l om vinteren, endel som må pakkes utenpå da. Men det går. Drar gjerne på tur sammen med noen, slik at vi deler

på fellesutstyret.

Har prøvd 80-literen til Norrøna (Svalbard), den hadde regulerbar rygg, men det var løst på en ganske enkel måte.

Stoffet i ryggen virket litt svakt. Det var et tøybart stoff over hele ryggen som omslutter et slags plastmateriale med hull som kan presses sammen i 'høyden'.

Ellers hadde den veldig god passform, og den enkle designen er tiltalende.

Gregory og Osprey har jeg ikke fått prøvd enda. Ser at Gregory har Deva 85, men nå begynner det å bli litt stort igjen.

Osprey har Luna 70.

Noen som har erfaringer med dem?

Jaggu er det tidkrevende og dyrt å skaffe ny sekk. Men så skal det jo vare noen år også!

Tusen takk for kommentarene alle sammen, det er til god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna (Svalbard) m/Synkron bæresystem hadde nok ikke blitt med i min "siste runde", sett opp mot Osprey (Xenon), Gregory (Deva) og Arcteryx (Briza), men her er det både smak, behag og hvordan sekken passer som til slutt avgjør.

Deva finnes også i 70 ltr.

Et par ting å ta hensyn til:

Både Osprey og Gregory har flere små lommer, sømmer og reimer mv. enn Arcteryx, mens kengurulommen på Arcteryx er stor nok til å få plass til f.eks. våte klær, eller skalljakka. Her må egne preferanser avgjøre. På Osprey og Gregory kan vel også topplokket brukes som rumpetaske - og det kan jo være praktisk i noen tilfeller. Buet glidelås til nedre del letter tilgangen på disse kontra den rette glidelåsen til Arcteryx.

Om det betyr noe, avhenger litt av hva man pleier å ha i nedre del. For min del er det alltid soveposen, og da ville jeg sjekket hvorvidt det er "plass" til vinterposen i nedre del. Det er noen sekker som er for "trange" til sovepose der.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble det til slutt en Arcteryx Briza 75.

Jeg tok en ny sjekk av behovene mine, og fant ut at det er sjelden jeg går på teltturer om vinteren.

Det er mest hytte til hytte da.

Jeg prøvde forøvring også herremodellen Arcteryx Bora. De brede skulderreimene som satt ganske langt

fra hverandre gjorde at jeg ikke valgte denne sekken.

Neste uke blir det en uke i fjellet med telt, gleder meg til å teste sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det til slutt en Arcteryx Briza 75.

Jeg tok en ny sjekk av behovene mine, og fant ut at det er sjelden jeg går på teltturer om vinteren.

Det er mest hytte til hytte da.

Og hvis du skulle ha behov for å ta med deg hele garderoben på telttur om vinteren, er det en smal sak å anskaffe en enkel transportpulk. Paris-pulken er for eksempel mye omtalt her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.