Gå til innhold
  • Bli medlem

Vesketap


Svein

Anbefalte innlegg

Har lest noen turrapporter den siste tiden. Enkelte av turene går over 3 kvart døgn, hvor det meste av tiden åpenbart går i partier hvor det ikke er særlig muligheter for å etterfylle vann. Selv regner jeg 1ltr veske pr. 2 timer, litt avhengig av temperaturen. Men nå går jeg sjelden turer der jeg er stort mer enn 4-6 timer i terreng hvor det ikke er mulighet får å etterfylle vann. 2,5 liter veske i sekken er altså max.

Det er selvfølgelig individuelt hvor mye veske man trenger å etterfylle, bl.a er det svært individuelt hvor mye man svetter. Dehydrert er det fort gjort å få hodepine, kvalme, "utmattet" bli ukonsentrert osv. Det vil man jo helst ikke :) Med adskillig flere timer enn mine 4-6: Hvordan "løser" dere dette...?

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker mye før tur, noe som medfører altfor treg start pga. bare pissing :) På lengre turer hvor jeg vet det blir dårlig med vann bærer jeg med 3 L i drikkesystem i sekken. Så drikker jeg jevnt hele tiden - før jeg blir tørst. Det holder. Selv om turer varer i 15-20 timer er ikke alt dette på steder uten vann. De første 2-3 og siste 2-3 går som regel i områder med lett tilgjengelig vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som får i seg så mye væske som de bør i løpet av lange turer. Jeg er i alle fall veldig tørst dagen etter lange turer :)

Jeg drikker ofte veldig mye vann i forkant av turer der en kan forvente stort væskebehov. Ideelt sett bør en nok fylle opp dagen før, men jeg synes det hjelper og drikke masse i løpet av de siste par timene før start. På denne måten kan en kompensere litt for lite væskeinntak i løpet av turen.

Veldig aktuellt tema i disse dager, forresten.

Aner meg at du var på fjelltur i går, Svein ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom meg visst i forkjøpet, Kim. Jeg har imidlertid sjelden mer en 1,5 l vann i sekken. Lav vekt er også viktig :) Det blir et kompromiss det der.

På en klatretur i fjor hadde jeg 1,5 liter med meg på ruta som tok 17 timer. Det var en god sommerdag, men vi var i skyggen de første timene. Da drakk jeg styggmye før turen, og det blei mye pissing på anmarsjen. Siste slurken drakk jeg på utsteget

Bekken vi traff på returen var imidlertid kjærkommen :)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tilgang på nok drikke på lange turer synes jeg er et kjempeproblem om sommeren. Svetter man mye, er det nesten umulig og ikke få underskudd på væske mot slutten av turen. Selvfølgelig er det viktig å "fylle opp" før start, men det er begrenset hva man kan lagre i kroppen. Kroppen kvitter seg jo med overskuddet.

Min løsning er å være veldig bevisst på å drikke nok og fylle opp flasker ved siste "vannpost" før man klyver opp i høyden.

På returen når jeg kommer ned til områder med vann, passer jeg på å drikke hele tiden (går med en halvlitersflaske i hånden e.l.). Jeg har erfart at det tar tid å komme i væskebalanse igjen, og når man kommer tilbake til telt/hytte og inntar mat, er det lett å glemme dette. Resultatet for mitt vedkommende er da en dundrende hodepine neste dag.

Egentlig selvfølgeligheter, men likevel lett å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er en person som svetter utrolig mye, og har et stort behov for væske... Når jeg går tur så har jeg minimum 3 liter i sekken... Somregel om jeg vet at det blir lite vann så har jeg fyllt camelbacken (3 liter) + at jeg tar med en halvannenliters plastflaske og av og til enda mere....

Det å bære disse 6-7 kiloene er ingenting mot å bli dehydrert å kollapse totalt...

Under hard fysisk aktivitet i sterk varme bør man minimum innta 1 liter væske pr.time for å opprettholde væskebalansen..

Under harde militære øvelser med lite mat hvor varmen er sterk har jeg vært oppe i 2 liter i timen... Problemet da var sur mage (ikke spist på lang tid så tæra på musklene), slik at vannet kom opp igjen. En på laget mitt fikk ikke i seg nok væske å det endte jo selvfølgelig med at han måtte halvveis bæres etter å ha marsja i et par timer...

Væske er alfa omega i all fysisk aktivitet... Såvel psykisk aktivitet...

Har man kontorjobb og heller i seg et par liter vann om dagen så er jeg overbevisst om at dette vil påvirke prestasjonene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig optimalt å opprettholde væskebalansen i kroppen.

Mitt inntrykk er likevel at det er store individuelle forskjeller i hvordan man påvirkes av underskudd på væske.

Jeg slurver generelt med å få i meg nok væske - men føler likevel at kroppen fungerer greit, medmindre det går veldig lang tid.

På en 10-12 timers tur drikker jeg sjelden mer enn 2-3 liter vann.

Har også prøvd å drikke "riktig", dvs jevnt rundt en liter i timen.

Men ærlig talt så kan jeg ikke si at jeg har merket den store forskjellen i prestasjon.

Det kan jo nevnes at jeg som regel er flink til å "fylle på" i forkant og etterkant av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Drit i å drikke, da får du utmerket høydetrening, blodet blir supertykt og oksygenopptaket øker. Ta evt. med cola hvis du blir sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola`n er glimrende den E, men ta den med en gang arbeidsdagen er omme. Tilførsel av søt/næringsrik væske er svært viktig med en gang turen er overstått. Kroppen tar da best imot væske/næring, og restitusjonstida kortes ned. Se på idrettsfolk etter lengre konkuranser, de drikker før overtrekksjakka er på. Slik bør vi som er ute i 8-20 timer òg gjøre. Spesielt hvis det er nye lange turer de påfølgende dager.

Forøvrig henger øvrig næringsinntak nøye sammen med væskeinntak. Spiser man litt hver/annenhver time, slipper man at næringsinntaket, og da også prestasjonsevnen går som ei sinuskurve. Den typisk "norske" tur-kulturen", hvor man går i 4-6 timer, for så å finne frem matpakka er lite heldig.

Særlig viktig er dette vinterstid, hvor man ikke føler væskebehovet i samme grad, sjøl om det kanskje er enda større.

Min erfaring er at hvis jeg døtter inn litt småknask jevnlig, så tar òg kroppen bedre imot væske, slik at ikke all væska siler ut gjennom panna eller korsryggen. Om dette småknasket er sjokolade, nøtter, rosiner etc, eller Nils F`s "motbakkemat" (Brunost) er av mindre betydning.

Vil forøvrig anbefale Sigmund B. Strømme`s bok:

"Spis riktig, yt mer"

Denne har jeg ihvertfall fått mange gode og nyttige tips fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette var ment som en spøk, men vi ser jo at i både langrenn og sykling (tour de france) benytter de cola som en oppmuntring på slutten av turen. Kanskje mest pga. smaken, jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola inneholder sukker og koffein og funker fint på slutten av en tur. Ingen vits i å ta med mer enn 0.5 riktignok. Synes eplejuice også er ganske bra mot slutten og det er jo litt mer politisk korrekt enn cola også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for all del. Jeg synes òg Cola`n er ok på slutten av en tur. Ikke minst noe å glede seg til når man har tilbakelagt noen mil, og det fortsatt er ei igjen :twisted: .

Poenget mitt med Cola eller annen søtaktig drikke, var først og fremst restitusjon etter dagens økt.

Under turens gang er dog kun tilførsel av svært søtaktige væsker lite heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det beste jeg har kjøpt på lenge var denne saken her:

http://www.camelbak.com/mil/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=63

Anbefales!

Før dette brukte jeg stort sett SIGG-flasker og Platipusposer (den bruker jeg fortsatt, om det er få påfyllingsmuligheter). Men denne baby'n holder vannet kallt MYE lenger, og tar opp til tre liter. Særlig dyr var den ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.