Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnattingstur med innovativ pulk


topp tur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt Fjellpulken Country 118 (tidligere "Snerten").

Denne pulken har et drag som er ca 2m langt.

Det jeg har tenkt litt på, er å lage til en slags patent der draget brukes som teltstang, og at jeg pakker med meg en tilpasset teltduk med barduner og plugger.

Jeg ser for meg at draget settes rett opp, og at teltet får form som en lavvo.

På den måten kunne man spart en del plass i forhold til å ta med et stort komplett telt.

Er det noen her som har sett eller laget en tilsvarende patent, vil jeg gjerne høre om det :(:D:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjøl hadde jeg ikke vurdert tanken engang, er ikke hele vitsen med pulk at man skal kunne ta meg seg litt ekstra? Du må jo likevel ha med deg en duk? De fleste av dagen seriøse teltprodusenter har telt som veier (og mest sannsynlig koster) lite nok til at du kan få deg et telt som du vil få mer glede av enn et provisorisk lavvu-prosjekt.

Kjedelig er det vel også om vinden skulle ta tak og du plutselig står der uten både pulk-drag og telt/lavvu-stang..

Men du skal ha for idèen! :wink: Kan sikkert funke godt om det er eneste løsning/nødløsning!

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Emil Pettersen, mest kjent som eier av Colin Archer skjøyta ”Rundø”, krysset over gønlandsisen på 70 eller 80 tallet alene. Han utvikla sjøl et patent der varetrekket på pulken kunne reises som telt, og selve pulken fungerte som underlag. Husker ikke om det var i en artikkel eller bok dette er beskrevet. Din pulk blir vel likevel for kort som seng!

Sjøl har jeg brukt delbare kajakkårer som midtstang i en Golight Shangri La 3 og en Helsport Lavvulight på sommeren. Lavvulighten er ca 2 m høy. Jeg ville være skeptisk til å bruke dette på vinteren, med fare for raske værforandringer og vansker med å finne le/alternative overnattingsmuligheter i snøkov og mørke hvis vinden øker på. Midstanga i lavvoer er gjerne det første som ryker i hard vind.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Emil Pettersen, mest kjent som eier av Colin Archer skjøyta ”Rundø”, krysset over gønlandsisen på 70 eller 80 tallet alene. Han utvikla sjøl et patent der varetrekket på pulken kunne reises som telt, og selve pulken fungerte som underlag. Husker ikke om det var i en artikkel eller bok dette er beskrevet. Din pulk blir vel likevel for kort som seng!

Dette er beskrevet i boken "Over den store bre". Pulken/teltet hadde visstnok en luke i gulvet så han slapp å gå ut av teltet for å gjøre sitt fornødne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig er det vel også om vinden skulle ta tak og du plutselig står der uten både pulk-drag og telt/lavvu-stang..

Jeg ser helt klart ulempen med med å våkne av at stormen reiser med teltet..

Er på utkikk etter både pulk og ett lettere telt så hvis du finner noe skikkelig innovativt, kreativt og stimulerende ut av forskningen din må du poste bilder til oss Very Happy

Jeg skal skrike ut hvis jeg kommer på noe lurt 8)

Dette er beskrevet i boken "Over den store bre". Pulken/teltet hadde visstnok en luke i gulvet så han slapp å gå ut av teltet for å gjøre sitt fornødne

Ikke dumt. Men ser for meg en løsning uten bad :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.