Gå til innhold
  • Bli medlem

Artig lesestoff


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Man må jo alltid vurdere lettlest het opp mot antall kilo (gram). Amatøren av L.S.C vil du lese å le av hele første kvelden (og ta natta til hjelp) så da er du jo ferdig med den... Tok med meg pelsjegerliv av H.I. - fantastisk bok.. Per Hole er heller ikke å forakte - Men alt er jo avhengig av tiden - og vekten - En god blanding av nye aviiser som du kan brenne etter vært er ikke en dum ide..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på noe som kan få deg til å tenke litt på saker og ting også, så syns jeg Stephen Hawking's 'A brief history of time' er morsom lesning. Pocketboka på engelsk er 153 gram og et par hundre sider. Man kan fundere på det som står der mange ganger så lenge som det tar å lese boka :)

Evt. er 'Surely you're joking, mr Feynman!" av Richard P. Feynman en minst like god erstatter...

Anbefaler for øvrig begge disse bøkene selv om man ikke ligger i et telt midt i "mørketiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å få boka til å vare når natta er vesentlig lengre enn dagen. Anbefaler derfor tjukk engelsk paperback. Ofte rimelig til salgs, avhengig av av ferdighet / lettskrevet eller "tung" tar de litt lengre tid og de kan brennes etterhvert!

Ken Follett skriver lettlest engelsk.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner lydbøker på biblioteket og konverterer disse til lav kvalitet MP3 filer som jeg så laster inn på en liten spiller som bruker AAA batteri. Kan få med seg masse bøker på en liten 2 G spiller, veier lite.

Jeg er enig i at 'A brief history of time' er kjekk. Har hørt den som lydbok. Hører også en del på foredrag og forelesninger på engelsk så lærer man noe også.

Ellers har jeg noen ganger papir bøker med, river fortløpende ut sidene jeg har lest og bruker disse sidene til å trekke ut fukt i støvlene for så å brenne de dagen etter. Boka blir lettere etter hvert og dette er mitdt i blinken for en gramjeger som meg. Fortalte dette i heimen og fikk god kjeft, de mente det var vandalisme mot boka. Gjør det forsatt men holder kjeft om det i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'A brief history of time' er kjekk. Har hørt den som lydbok.

Håper det ikke er Hawkins sjøl som leser :D

Ikke dumt med bøker som får en til å tenke over ting, liker det. Takker for mange tips her inne, skal se hva jeg kan finne, skriver nå ned det dere har sagt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg noen ganger papir bøker med, river fortløpende ut sidene jeg har lest og bruker disse sidene til å trekke ut fukt i støvlene for så å brenne de dagen etter. Boka blir lettere etter hvert og dette er mitdt i blinken for en gramjeger som meg. Fortalte dette i heimen og fikk god kjeft, de mente det var vandalisme mot boka. Gjør det forsatt men holder kjeft om det i heimen.

Får du aldri lyst til å gå tilbake i en bok. Jeg går ofte tilbake 100 sider for å finne ut hva som egentlig skjedde tidligere i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene som får gjennomgå slankeprosessen min er gjerne bøker med enklere innhold som f.eks. krim eller action. En annen fin ting med dette utrivnings systemet er at når man ligger på ryggen og leser så er det lettere å holde én side enn en hel bok. Skulle man sovne så slipper man å få en tung bok i knotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte å gi tilbakemelding i denne tråden, og det gjelder spesielt Barske Glæder:

Denne boka syns jeg ikke var noe spesielt, oppskrytt her inne, og flesteparten av historiene var av middels kvalitet.

Noen historier, i sær den med hytta oppi fjellsida var bra, da lo jeg godt.

Jeg husker etter jeg hadde lest historie nr 1, satt jeg tilbake med et spm tegn!

Hva var dette? skulle dette være morsomt?, men siden jeg ikke hadde noe annet å ta meg til, ga jeg den flere sjanser.

Ikke det at jeg slakter den helt, men syns den ikke har fått noe kritikk i det hele tatt her inne.

Jeg skjønner nå kanskje litt bedre hvorfor denne boka ikke er så lett å hanke tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majassen anmeldte:

Denne boka (Barske glæder) syns jeg ikke var noe spesielt, oppskrytt her inne, og flesteparten av historiene var av middels kvalitet.

.

.

Zappfe er etter mitt syn helt på topp når det

gjelder bla natur- og beskrivelse av

"vellykket" Norsk naturvern.

Her litt fra:" Farvel Norge":

.

Se på Altevatnet i Bardo - en drømmestrand

med tolv norske mil av multemyr og bjerkeli

- som nu med hæse triumfskrik blir

forvandlet til ti tusen mål stinkende,

kullsvart gjørme. Østerdalsfolket er

bekymret for, at de ikke kan trække sluk og

garn gjennem skogen, når vandet er steget de

planlagte tyve meter. Ingen fortæller dem, at

når vandet er tappet ned igjen, til 40 meter

under gammel vandstand, da hænger skogen

høit over hue på dem som lemmer av råtne

gjenfærd nedover fjeldsiden.

.

-Avskjed med Gausta- kan også anbefales

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt med bøker som får en til å tenke over ting, liker det.

Isåfall anbefaler jeg Freakonomics av Steven Levitt, som matematisk regner ut statistikk og forklarer deretter hypoteser med de rette insentivene.. Man tenker litt humoristisk på ens medmennesker og deres motiver mens man leser :-) Likte spesielt godt den delen med abortloven.. Søkt men logisk tankerekke.

http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8205365687

Forfatterne stiller de uventede spørsmål til forskjellige årsakssammenhenger i samfunnet og i den enkeltes liv. Hva er farligst, å eie en pistol eller et svømmebasseng i hagen? Hva har lærere og sumobrytere til felles? Hvorfor bor narkopushere helst hjemme hos mor? Slik viser de at økonomisk tenkning i bunn og grunn handler om incentiver, hvordan folk oppnår det de trenger eller ønsker seg, særlig når andre ønsker seg og har behov for de samme tingene. Boken byr på en rekke finurlige fortellinger og overraskende resonnementer. Med register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å gi tilbakemelding i denne tråden, og det gjelder spesielt Barske Glæder:

Denne boka syns jeg ikke var noe spesielt, oppskrytt her inne, og flesteparten av historiene var av middels kvalitet.

Noen historier, i sær den med hytta oppi fjellsida var bra, da lo jeg godt.

Jeg husker etter jeg hadde lest historie nr 1, satt jeg tilbake med et spm tegn!

Hva var dette? skulle dette være morsomt?, men siden jeg ikke hadde noe annet å ta meg til, ga jeg den flere sjanser.

Ikke det at jeg slakter den helt, men syns den ikke har fått noe kritikk i det hele tatt her inne.

Jeg skjønner nå kanskje litt bedre hvorfor denne boka ikke er så lett å hanke tak i :)

Kjære moderator!

Jeg håper du kan kaste denne personen ut av forumet, helst langt ut. Dette må da være et klart brudd på blasfemiparagrafen.... :D

noen bøker er det bare ikke lov å ikke like!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnpd skrev:

Kjære moderator!

Jeg håper du kan kaste denne personen ut av forumet, helst langt ut. Dette må da være et klart brudd på blasfemiparagrafen.... :D

noen bøker er det bare ikke lov å ikke like!!

.

.

Ja hadde denne personen blitt kastet ut for dette

var vel jeg allerede forvist til Bjørnøya, minst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.