kvitebjørnen Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hvordan pleier egentlig skiforholdene å være på byfjellene i Bergen om vinteren? På kartene mine er det markert skiløyper på Fløyfjellet og Gullsteinen. Men hvor mye snø pleier det egentlig å bli her? Og hvor lenge er det eventuelt skiføre? Liten vits å kjøpe ski om det bare er mulig å gå på ski en dag i året...
pb Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hei, Ting er ikke som de var (foer i tiden).. Det har i de siste aarene vaert variabelt skifoere paa de "naermeste" byfjellene. De beste forholdene finner du paa "Vidden", det hoye omraadet (omlag 600 m) mellom Rundemannen og Ulriken. Adkomst dit naar det ikke er sno lavere er imidlertid ikke perfekt. Ofte ok ogsaa lengre ned i en uke eller to, men sammenhengende godt skifoere er det lenge siden vi sist hadde. Imidlertid, Gulfjellet (987 m) ligger ogsaa i Bergen, her er skifoeret mye mer stabilt, som oftest en lang, sammenhengende periode. (Jeg har gaatt fine skiturer saa sent som midt i mai.) Ingen grunn til ikke aa kjope ski, det finnes mange fine muligheter som ikke er direkte langt unna. Petter
kvitebjørnen Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Hei. Takk for svar. Hvor langt pleier det å være nødvendig å gå før man kommer opp til nok snø på Gullfjellet? Jeg har ikke bil, så er avhengig av buss.
Geb Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Hei, Adkomst dit naar det ikke er sno lavere er imidlertid ikke perfekt. Petter Evt tar du skiene på ryggen, og går opp til Ulriken. Tar ca 1 time i passe tempo. (start derfra som Ulriksbanen går fra, evt litt høyere) Når Ulriksbanen kommer tilbake i drift, i vår en gang tror jeg, er det jo bare å ta banen opp til toppen.
kvitebjørnen Skrevet 21. november 2008 Forfatter Skrevet 21. november 2008 Noen som kan tipse om hvilke(n) buss(er) det er best å ta til Gullfjellet, og hvor man skal gå av?
jarle Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 tror kanskje det går ei skolerute til osen/bjørndalen. ellers kan du bruke gullbotn som utgangspunkt, eller totland.
Skautroll Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Nå snør det jo som bare det i Bergen sentrum, noen som har vært på Fløyen/Vidden/Gullfjellet og sett på forholdene?
espenh Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Var en tur i lysløypen nå i kveld. Fantastisk føre . Hadde skiene på hele veien hjem. Ikke fantastisk mye snø, men mer enn nok. Espen
Skautroll Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Fantastisk! Var AKKURAT det jeg ville høre \o/ Nå er jo værmeldingen for helgen kjempebra også. Jeg har vært over vidden sikkert 100+ ganger, men aldri på ski, hva er greieste måten å gjøre det på? Skiene på ryggen opp Ulriken eller ta Fløibanen?
vims Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Noen som kan tipse om hvilke(n) buss(er) det er best å ta til Gullfjellet, og hvor man skal gå av? Det beste er å ta buss til Gullbotn, kor hardangerbussane køyrer forbi gasnke ofte. På www.skyss.no finn du rutehefta. Gullbotn ligg mellom Trengereid og Hisdal. Har nokon vore der idag? Korleis var føret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå