Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Bergen/hordaland området


Raane

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å få familien med på kanotur i Bergen/hordalandsområdet.

Er det noen her som vet om noen gode plasser(ferskvann) hvor det er mulig og låne en kano. Tenker ikke på Hardangervidda. Er avhengig av å lage bål :D

Håper på tips/hjelp

mvh

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange fine vann å padle i Os-vassdraget. Jeg er ganske sikker på at bensinstasjonen på Røykenes (noen kilometer nord for Søfteland) har kanoutleie. De hadde det hvertfall tidligere.

Herfra kan du padle over Røykenesvatnet, og langs Hauglandvatnet. Jeg er ikke helt sikker på hvor langt nord du klarer å komme deg med kano, men hvertfall 4-5 kilometer. (hvis du klarer å padle deg opp til Fjelltveitvatnet, og så opp til Samdalsvatnet et jeg usikker på, har aldri vært der selv)

Evt kan du padle nedover Oselven, slik at du kommer til Gåssandvatnet. (kan være litt risikabelt, kommer b.la. an på vannføringen i elven. Jeg er heller ikke sikker på om du får lov å padle her av de som du leier kano av, det er en viss sjanse for at kanoene blir skadet i elven. Men hvis du har erfaring med kano, så skal det la seg gjøres. Jeg har selv padlet der for en del år siden. Ble riktignok ganske våt etter et par velt underveis, men både vi som padlet og kanoene kom oss helskinnet ned til Gåssandvatnet)

I Gåssandvatnet er det flere fine leirplasser, bl.a Stokkedalen. Dette er en slette med fin sandstrand, og det er plass til mange telt, og gode muligheter for bålfyring. For å komme til Stokkedalen padler du ca 2 kilometer nordover fra der som Oselven renner ut i Gåssandvatnet. Det er også en liten holme midt i vannet der det er fint å sette opp telt, og fyre bål. (men du må kanskje ta med ved fra evt Stokkedalen)

HVis du ikke padler nordover i Gåssandvatnet, kan du padle sørover, gjennom Storestraumen, over Hetleflotvatnet, gjennom Hetlestraumen, og ut i Tøsdalsvatnet. Til slutt kommer du ut i Sponga, hvor Oselven fører videre ned mot Osøyro. Siste del av Oselven kan padles delvis, men med kano må du regne med endel bæring. Det vil være noen stryk o.l som er uforsvarlig å padle med kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en kano åpenbarer det seg utroligt med muligheter.

Storavatnet i Meland har noen fine leir plasser. Det finnes også mange kjekke padlevann i Lindås. Tidligere fantes det en padleguide for Lindås. Selv om den er utgått finnes det fremdeles en pdf rundt på nettet. Alt dette kommer du til innen en time's kjøring fra Bergen.

ps; vet at Sotra Rorbusenter leier ut kanoer. Den kan du ta på taket et lite stykke og opp i Kørilen. Padle ut til Brotet. Fint sted.

--

tore jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.