Gå til innhold
  • Bli medlem

Flystyrten i Rondane!


Mountainbob

Anbefalte innlegg

Meg og en venn har planer om å dra opp, for å knipse noen bilder til en student avis. Men det jeg lurer på er hvordan man kommer seg opp der til fra oslo?

Eventuelt hvor må vi ta bussen til og gå fra? setter stor pris på om noen kan hjelpe :D

Mvh

Bjørn

Ps: En veibeskrivelse til vraket, ville også blitt satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, folkens. Tusen takk for svarene, helt spesifikt så ser jeg etter rutebeskrivelse til det tyske flyet Ju.52 som styrtet i rondane 1944. Har vært inne på den linken jeg ble henvist til, men skulle gjerne hatt litt mer spesifikk info. Gjerne hvilken tog jeg må ta for å komme meg opp i nærheten av fjellet.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da denne saken var omtalt i nyhetene en gang i sommer tolket jeg det slik at flyet lå et sted "mellom Rondslottet og Midtronden", hvilket skulle tilsi i en eller annen botn/fjellvegg ved Langglupdalen. Tidligere har jeg imidlertid hørt at det ligger et tysk fly fra krigen i Vidjedalsbotn oppunder Digerronden, altså på stikk motsatt side av Midtrond/Digerronden-massivet. Går ut fra at det er snakk om samme tyske fly fra krigen, men at noen (les: journalist) har rotet. Hvor ligger egentlig dette flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 alternativer.

Fra Dørålseter. Det går merket sti til Høgerronden.

Fra Elgvassli gårdene i Atnadalen. Sti på sørsiden av Liabekken opp på fjellet. Følg så stien på sørsiden av Elgvasshø mot Høgerronden. Når du kommer rundt på baksiden av Elgvasshø, vil du ha Midtronden rett imot.

Ole-Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fin flyhistorie er da nazistene skulle anlegge flyplass på Hardangerjøkulen.. :lol:

Tanken var at flyene skulle starte så høyt at de fikk rekkevidde til å bombe lenger inne i England. De fraktet opp haugevis med tønner drivstoff og preparerte en rullebane på snøen. Det første flyet som skulle prøve banen havarerte (husker ikke om det var i landing eller take-off). Siden ble prosjektet skrinlagt.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.