Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisan! 8)

Noen som kunne fortelle meg forskjellen på disse to teltene?

http://www.oslosportslager.no/produkt/sirius-extreme-23-manns-telt-5422.aspx

og

http://www.oslosportslager.no/produkt/sirius-23-manns-telt-6632.aspx

Jeg ser at Duken på de to teltene består av to forskjellige matrialer... Og jeg regner med at duken til Exped Sirius extrem er bedre, ettersom den trossalt koster en tusenlapp mer, og er extrem utgaven.

Men kan noen fortelle meg hva som eventuelt blir fordelen med extrem versjonens matriale, når det blant annet står i sammendraget at begge teltenes duker har en rivestyrke på 14kg.

Mvh Anders

Annonse
Posted
det er extrem utgaven og ikke.

Det var et skikkelig informerende svar.

Nå er jeg ingen ekspert, og har ikke sett disse teltene, så det kan hende jeg tar feil. I utgangspunktet tror jeg bare det er duken som er forskjellig. Silikonisert nylon er vel det som blir regnet som det beste materialet til teltduker i dag. Det er lettere enn pu-belagt polyester, det holder seg "glatt" lenge, pu-belegg vil begynne å holde på litt vann etterhvert slik at du ikke får ristet det tørt, og silnylon har vel lengre beregnet levetid enn pu-belagt polyester.

Ulempene med silnylon er at sømmene ikke kan teipes, teltene syes med tråd som sveller ved fuktighet, og i tillegg er det endel som ønsker teltduken insatt med flammehemmer (særlig amerikanere, kan jo være en fordel ved primusfyring), noe som heller ikke lar seg gjøre med silnylon. Og så er silnylon dyrere, derfor prisforskjellen på teltene, tror de ellers er like.

Håper det hjalp litt, selv om jeg som sagt kan ta feil