Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til slaraffentur i rogaland


Path

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk!

Er det noen her som har et tips til en fin 2-3dagers tur i områdene rundt stavanger/sandnes? Gjør ikke noe om jeg må kjøre et lite stykke.. Jeg har ikke hatt så mange overnattingsdøgn i marka så jeg vil gjerne ha en "myk" start! Denne turen vil jeg bare at skal være kos. Tung sekk med masse godt og ikke alt for mye trasking..

Så hvis noen har et tips til en fin tur så fyr løs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Path

Jeg har en grisefin tur til deg, om du er klar for en bratt nedstigning (kan velges bort til fordel for lenger tur)

På kart M711 1312 IV (Forsand) lokaliserer du Byrkjedal nede i venstre hjørne, og tegner en strek paralellt med rv.45 mot Hunnedalen, her kan du regulere turen alt fra 1 mil (nedstigning Øvstabøbrekkå) til 2,5 mil inn til Hunnedalen og den merkede stien mot Tomannsbu.

Her vil du ikke finne merkbart mange stier, alt etter hvor langt du ønsker å gå, og vannene har rikelig med fisk, litt utenfor turistterrenget så søppel, bålsteder o.l. er mangelvare også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fjellfolk!

Er det noen her som har et tips til en fin 2-3dagers tur i områdene rundt stavanger/sandnes? Gjør ikke noe om jeg må kjøre et lite stykke.. Jeg har ikke hatt så mange overnattingsdøgn i marka så jeg vil gjerne ha en "myk" start! Denne turen vil jeg bare at skal være kos. Tung sekk med masse godt og ikke alt for mye trasking..

Så hvis noen har et tips til en fin tur så fyr løs :)

Du sier ikke noe om du vil ligge i telt eller på hytter, men ut fra sammenhengen forstår jeg det slik at du vil ligge i telt.

Først en liten kommentar til det du skriver: "Tung sekk med masse godt og ikke alt for mye trasking..." Det er bare en måte å få en fin tur på, og det er med lett sekk - spesielt de første gangene.

Så til turforslag:

Det er mulig å parkere på Lauvik og ta hurtigbåten (Dobbelt så fort, til halve prisen som turistferja.) til Lyseboten. Ta drosje opp til Akslaråtjørn (veien inn mot Langavaten.) og gå ned til Rundevaten. Vannet har fisk og gode teltplasser. Dagen etter blir det å gå videre ned Blåstøldalen til stidelet mellom Blåfjellenden og Førli, og derfra gå opp mot Jomfrulegevatenet (Norvatenet) og gjerne inn vest mot Mikkelsbu. Det ligger to vann innover og begge har fisk. Det er i hvert fall fine teltplasser langs Jomfrulegevatenet.

Siste dagen blir det å gå ned til Flørli og ta båten tilbake til bilen. (Trappene tar nesten en time lengre enn stien, og er enkelte plasser er det mer stie enn trapp.)

Mye av turen følger merket løype til turistforeningen, slik at orienteringen ikke bør by på store utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.