Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartdalspiggane med hund


Carl F

Anbefalte innlegg

Annonse

Faktisk er akkurat den ruta du nevner den eneste turen vi har hatt med hund på tur over vegetasjonsgrensa. En diger mallamut. Vi gikk inn Langedalen og opp Søre Svartdalspiggen. Måtte dra og dytte hunden opp klyvepunktet fra Langedalen. Eieren og hunden stod over Langedalstinden fordi hunden begynte å bli såbeint. På veien hjem ble den mer og mer sårbent og det endte med at eieren og hunden ikke fikk gått flere turer siden den blødde fra potene.

Jeg har ikke greie på hunder, men mitt inntrykk er at det er finere å ha de med på turer det der det er noe vegetasjon. Eieren av hunden vi hadde med har heller ikke hatt med hundene sine i høyfjellet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie :) Vi har tenkt å ta på hunden "poser" på beina, slik at hun ikke blir sår. Den var på Prestholtskravet for 3 år siden uten noe på beina, og ja, den ble litt sår :lol:

Tenker å ligge i telt i Veslådalen og gå hele traversen inkl. Langdedalstind og kanskje Mesmogtind. Sistnevnte tror jeg mamma og hunden står over, mens jeg går opp på denne alene. Der er vel ikke noe mer en enkel klyving opp hit?? Og mens jeg er godt i gang med spørsmål.... Hvordan er det å gå ned fra Søre til Langedalen? For bratt for hunden? :wink: Vi kan jo evnt. bistå i å hjelpe den ned de bratteste partiene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det bratteste punktet ned fra Søre mot Langedalendalen må du nok enten bære hunden eller fire den ned i noe seletøy og slynger. Å bære den er ikke enkelt fordi du trenger begge hender til å klyve med selv. Da vi skulle opp der måtte en person nærmest dra hunden opp i båndet og en annen dytte den i ræva. Hunden var redd! Skal jeg være ærlig ville jeg satt igjen både mora og bikkja på Nordre Svartdalspiggen. Jeg vet ikke hvor sklisikre disse hundesokkene er, men det er en del enkel klyving langs ryggen.

Har ikke vært på Mesmogtinden, så jeg vil ikke uttale meg spesifikt om den. I 2k-bibelen nevnes det to klyvepunkter og generelt unngår jeg å gå disse alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg satser på å gå frem og tilbake. Dropper nok Mesmogtind :lol: Men Langedalstind er ikke umulig... :) Å gå ned i Langedalen tror jeg blir litt i heftigste laget for mutter`n og spesielt bikkja. Å gå tur-retur er ikke noe problem det heller.. 8):wink: Hvor lang tid tar det cirka i greit tempo uten pauser å gå fra Nordre til Søre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk piggene inkl. Langedalstind for et par år siden, og brukte 3 timer fra Nordre pigg til Langedalstind. Retur via Søre pigg og ned i Langedalen. Dette er vel ikke akkurat hundevennlig terreng. Men hvis bikkja først har gått hele ryggen, så er det vel kanskje ikke så mye verre å bakse den ned i Langedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk vi en Andebu'ing inn her også gitt! Velkommen :D

Sokker til bikkja må du ha, men ellers ønsker jeg lykke til.

Sokker skal skaffes :) Takker for alle svar hittil. Det at bikkja skal være med, er fordi mamma ville at jeg skulle ta henne med på fjelltur, og hun har hund. Den er vant til å ferdes i ulendt terreng, så tror ikke Svartdalspiggane + Slettmarkhøe (hovedtopp + nordre) er noe problem. Bilder og rapport skal iallefall komme :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.