Ja, ja. Enig blir vi ikke, og det er greit.
Og for ordens skyld, jeg er helt enig i at de som har bestilt denne varen burde være åpen for muligheten at dette var en feil, og at de ikke kan forvente å få varen til den prisen hvis det faktisk skulle vise seg å være feil. Derfor skriver jeg også at en klage i denne sammenhengen bør være motivert av å få selger til å skjerpe seg, ikke for å oppnå egen gevinst på noen andres feil.
Så vidt jeg forsto på en tidligere kommentar så var det ikke første gang denne selgeren hadde det samme tilbudet, eller feilprisingen. I så fall er det enda mindre grunn til å mistenke feil, og enda større grunn til å varsle at kvalitetskontrollen deres ikke holder mål. Såpass grove feil som dette er veldig lett å fange opp før publisering, så det finnes ingen unnskyldning.
Og hva skal egentlig til for å si at en pris er opplagt feil? Hvis dette er en vare som de sliter med å bli kvitt, så hvorfor ikke dra til skikkelig og få litt oppmerksomhet på kjøpet? Noen hundre kroner er uansett en billig måte å kjøpe oppmerksomhet. Og det funket jo, hvis man skal bedømme utfra responsen her på forumet.
I sommer skulle jeg kjøpe bussbillett fra Otta til Gjendesheim på EnTur-appen. Jeg prøvde flere ganger, for prisen jeg fikk på 10 kroner var i mine øyne en såkalt opplagt feil. Og en feil jeg ikke hadde noen intensjon om å utnytte til egen vinning, men etter flere forøk, med både utlogging, restart av telefon m.m. så mente jeg at min "due dilligence" var ivaretatt, og at jeg hadde forsøkt så godt som det kan forventes å få betalt riktig pris.
Nå viste det seg til slutt å være en sommer-kampanje, og at prisen var helt rett, men det skjønte jeg ikke før jeg satt på bussen og så reklameplakaten ombord.