Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko/støvler til små og store...?


Turfamilie

Anbefalte innlegg

I håp om å bli en mer aktiv familie.......... :wink:

Mine egne fjellstøvler er nå HELT ferdige etter mange års bruk og manglende stell og plassering på varmekabler :oops: Hadde Crispi Besseggen, men kunne tenke meg å prøve Goretex denne gangen. For "alminnelig" turbruk i skog og mark og fjell, ikke noe "heavy", men fordel med det som tåler væte ettersom vil holder til på det fuktige Vestland. Noen råd/anbefalinger...............?

Og så ungene: Ser helt klart at det vil være mye kjekkere for dem å gå i annet enn støvler.......men det blir jo dyrt når det er tre stykker som skal utstyres :roll: Vel, er det noen som har erfaring/anbefalinger å komme med? De minste er 4 og eldstemann 7. På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellstøvler til barn har jeg null peiling på, så jeg kan ikke si noe lurt om det. Gå til en god sportsbutikk, helst en uten en fjortis i skoavdelingen, de burde kunne hjelpe. Men om man trekker paralleller til voksenstøvler er det sikkert en sammenheng mellom pris og kvalitet her også.

Når det gjelder støvler til deg selv med GoreTex har du to valg: lærstøvler eller syntetiske. For å ta de syntetiske først har de to veldige fordeler; de er lettere og stort sett billigere. Ulempen med dem er at når membranen ryker -og det gjør den- da har du støvler som egner seg ene og alene til turer i tørt terreng på tørrre dager. Lærstøvler er ofte tyngre og dyrere, og med GoreTex er de kanskje også litt klammere, men de kan impregneres slik at de kan brukes etter at membranen har tatt kvelden.

Jeg har etter å ha forsøkt to par syntetiske støvler spyttet inn litt mer penger og kjøpt full-lær støvler. Ikke det at de foregående støvlene var av billig-varianten heller. Men membranen sa takk for seg etter en lang sesong, og da ble de ubrukelig, for på turer i Oslomarka er det nesten umulig å ikke treffe på myr.

Ellers er det lett å droppe impregneringen av støvlene -uansett om de er syntetiske eller av lær- fordi man stoler på membranen. Det straffer seg i lengden! Og da er ting på sprayboks sikkert fint til syntetiske ting, men til lær er det voks som gjelder. Billigere og mer miljøvenlig!

Det er nå min mening i allefall :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellstøvler til små barn er ingen enkel sak. Har slitt i mange år med å få tak i gode støvler til mine barn. Utvalget i butikkene er

elendig. :x Sportshuset har en modell jeg kan anbefale. Crispi Besseggen jr. 899,- leveres med gt. Har kjøpt disse til begge barna

Tror La sportiva også har en barnemoddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotec lager lett støvel/joggesko i grei nok kvalitet.

Gir fornuftig støtte til foten, og solen sitter bra. Et billig fornuftig alternativ til barnene.

Slitestyrken kan ikke sammenliknes med feltstøvler osv.

Jeg har slitt ut et par på et år, hovedsaklig pga. mishandling.

Sjekk magasinet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Viking Fottøy har fjellsko til barn og voksne. Tror de til barn heter Eiger Jr. GTX eller noe slikt.

Selv har jeg prøvd både Viking Mountain GTX og Viking Hunter GTX og er godt fornøyd med dem. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.