Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening for generelt uteliv?


treg_å_gå

Anbefalte innlegg

Hei.

 

(Lenge siden jeg har besøkt forumet, long time no see)

 

Jeg er en del ute i skog og fjell men har en forutsetning som gjør til at å gå bratt og langt er avsindig tungt.

Jeg har astma/KOLS og dette fører til at oppoverbakker er tunge å komme seg opp. Jeg går 20-30 meter og må pause i 10-12 sekunder før jeg gjentar dette.

 

Hvordan kan jeg trene for å øke kondisjonen?

Jeg trener styrke 3 ganger i uka (knebøy, markløft, benkpress, skuldre og pullups) samt kondisjon etter styrkeøktene og går på ski to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

(Lenge siden jeg har besøkt forumet, long time no see)

 

Jeg er en del ute i skog og fjell men har en forutsetning som gjør til at å gå bratt og langt er avsindig tungt.

Jeg har astma/KOLS og dette fører til at oppoverbakker er tunge å komme seg opp. Jeg går 20-30 meter og må pause i 10-12 sekunder før jeg gjentar dette.

 

Hvordan kan jeg trene for å øke kondisjonen?

Jeg trener styrke 3 ganger i uka (knebøy, markløft, benkpress, skuldre og pullups) samt kondisjon etter styrkeøktene og går på ski to ganger i uka.

Hei........ nå skal ikke jeg begi meg utpå treingsformer og slikt, der har nok andre mer peil:--)det virker jo som du trener noe og det er bra , men tydeligvis ikke nok for deg slik du føler det....

Men turstaver var noe som dukket opp i hodet mitt, at slike kan hjelpe deg noe for å fordele kreftene litt.. Har ikke erfaring med slike selv i det hele tatt men kansje andre her inne kan si noe om staver kan hjelpe deg noe (",) Om det er et godt tips eller ikke,,,, tjaaaaaaaaaaaa :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å si for andre som ikke vet hvordan dette virker for deg, men jeg har sjøl allergi og plaget med

Bronkittlignende tilstand av og på. Jeg sleit med pusten i bakkene selv etter røykeslutt for noen år siden og

For meg hjalp det nettopp å gå i bakker. Kjente etter hvor fort jegvklarte å gå oppover og prøvde å variere

Intensiviteten dag for dag, det blei gode resultat etterhvert, men siden du har både astma/kols så bør du vel

Spørre legen din og høre hva som er best akkurat for din situasjon.

Men trening med forskjellig intensivitet i motbakker er veldig bra for kondisen generelt, også må man gi kroppen

Sin nok hvile, det er viktig. Mvh fjolstilfjells :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke astma eller noe. Men kan kanskje sammenligne med da jeg var røyker og ikke klarte å gå opp en kort bakke uten pause engang...

 

Uansett, dårlig kondis hadde jeg og da jeg begynte å trene for et par år siden. Andpusten og måtte ofte stoppe. Eksplosiv kondistrening har vært løsningen. Spinning og løping, helst ute så klart, men tredemølla duger også. Har da bare passet på å hver femte min. øke på med fart og motstand, i fem minutter, før jeg så løper roligere i fem minutter. Disse to treningsformene har gjort underverker for utholdenheten min i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

(Lenge siden jeg har besøkt forumet, long time no see)

 

Jeg er en del ute i skog og fjell men har en forutsetning som gjør til at å gå bratt og langt er avsindig tungt.

Jeg har astma/KOLS og dette fører til at oppoverbakker er tunge å komme seg opp. Jeg går 20-30 meter og må pause i 10-12 sekunder før jeg gjentar dette.

 

Hvordan kan jeg trene for å øke kondisjonen?

Jeg trener styrke 3 ganger i uka (knebøy, markløft, benkpress, skuldre og pullups) samt kondisjon etter styrkeøktene og går på ski to ganger i uka.

Trente litt som deg før selv.

Som du sikkert vet, blir du god på det du trener mest på. Og dette er veldig spesifikt. For mitt vedkommende, mer enn jeg kunne ha trodd selv.

 

Med dette mener jeg at for å bli god å gå opp bakker, bør du gå mye opp bakker.

For min del har det derfor blitt mye mindre styrke trening, og mye mer "raske toppturer" til fots til hverdags. Dette har gjort underverker for kondisen. Jeg snakker da økter på 30-60 minutter med så høy intensitet jeg føler for eller orker den dagen. Lange daffeturer tar jeg i helgene, og nyter godt av den styrken jeg har bygget opp på de korte intensive turene.

 

Grunnen til at jeg har redusert styrketreningen er rett og slett pga. tiden jeg har til rådighet, ikke fordi jeg nødvendigvis ville. Men jeg har altså byttet ut en del styrketrening og annen trening med det å trene på å gå opp bakker. Og det har virkelig hjulpet mye. Klarer du å kombinere begge deler er det helt supert. Men du må nok kanskje ned i volum på bena når det gjelder styrketreningen for at treningsformene ikke skal komme i konflikt med hverandre. Det er også lurt å skille styrketrening med utholdenhetstrening. Helst en dag i mellom på samme muskelgruppe, eller morgen/kveld hvor du da trener det du prioriterer mest tidlig på dagen.

En annen grunn som ytterligere har redusert styrketreningen er at hvis jeg velger å trene knebøy kun en dag i uken, får jeg så mye gangsperr av dette at det går utover løpetreningen min. Men styrkeøvelser som går på overkroppen kommer ikke i konflikt med resten av løpetreningen min. Dett kunne jeg sikkert lagt opp med flere litt lettere økter med knebøy, slik at ikke gangsperren tok knekken på bena når jeg skal løpe en topptur. Men det har jeg ikke tid til i min hverdag.

Jeg sliter ikke med astma eller kols, men jeg er eks. røyker, så jeg vet hva det vil si å ha dårlig kondis ;)   (relativt sett)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med astma trenger du lang oppvarming. Først når du er ordentlig varm (etter kanskje en halv til en time) kan du begynne å presse kroppen med intervall og høy intensitet.

 

Ta opp med legen din at du ønsker å lære mer om trening og astma, så får du en henvisning til fysioterapaut. De kan lære deg mer om pusteøvelser og trening for å forbedre lungekapasiteten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

(Lenge siden jeg har besøkt forumet, long time no see)

 

Jeg er en del ute i skog og fjell men har en forutsetning som gjør til at å gå bratt og langt er avsindig tungt.

Jeg har astma/KOLS og dette fører til at oppoverbakker er tunge å komme seg opp. Jeg går 20-30 meter og må pause i 10-12 sekunder før jeg gjentar dette.

 

Hvordan kan jeg trene for å øke kondisjonen?

Jeg trener styrke 3 ganger i uka (knebøy, markløft, benkpress, skuldre og pullups) samt kondisjon etter styrkeøktene og går på ski to ganger i uka.

Jeg skal heller ikke si jeg har peiling på kols/astma, og støtter de som sier at det kan være lurt å snakke med legen. Men, har en kamerat med astma, og han sliter i kulde. Han fikk en sånn greie å puste gjennom på kalde dager. Det ser litt rart ut, men det hjalp. Langrennsløperne bruker slike under trening når det er kaldt. Så hvis du sliter mer med å få trent nå på vinteren, kan det ha noe for seg..

 

Jeg er også enig med mindviruz lenger opp som sier at man blir god på det man trener mye på. Hvis du er i helsestudio og trener styrke, kan du kanskje legge inn en økt eller to på tredemølle eller steppingmaskin i stedet? Det vil være mer likt trening for oppforbakke, og vil øke den ferdigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.