Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter telt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

Jeg lurer hvis den telt: "The North Face Mountain 25"

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=TNF137&var_1=&categorynu=I1&categorytxt=Kuppeltelt

er bra for vinter ski turer. Jeg er litt usikker hvis det er ikke altfor mye tung eller passer ikke for lenge turer.

Hva kan dere anbefale for vinter telt ?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ok, med store hemper for bruk av ski etc. når du ligger i snøen - det eneste som slår meg som litt "dumt" er at det virker som du må legge ytterteltet på etter å ha satt opp innerteltet - kanskje vurdere et telt hvor du setter det opp som en "pakke" (hvor ytter og innertelt er festet sammen med f.eks. borrelås slik at de kan separeres ved tørking etc). Greit å kunne sette teltet opp raskt i drittvær uten å fomle med et yttertelt som flakser i vinden og et innertelt som har drevet fullt av snø.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Skimten. North Face dometelt må ha på yttertelt til slutt. Har et Ve-25 selv som er riktig festlig å slå opp når det blåser kraftig, sludder eller regner. Når det er sagt, er det fullt mulig å feste ytterteltet til innterteltet på forhånd, men det gjør inntredning av stengene mer kronglete. Nei synes personlig det virker mer behagelig med et telt hvor bærestengene går i yttderduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett:

http://www.bdel.com/gear/fitzroy.php

teltet har endel fordeler i vinter/daarlig vaer.

Enkelt-duk, saa problemstillingen som er diskutert over "forsvinner"

Kan settes opp (stengene) mens du sitter inne i teltet, dvs. teltet

kan fungere som en vindsekk mens du setter det opp.

Stabilt i sterk vind, svaert lite vind-stoy..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er to stykker som skal på tur, er Helsport Svalbard absolutt å anbefale.

Hvis du drar alene er det to telt jeg vil anbefale: Helsport Trollspiret, eller Bergans Antarktis. Fordelen med Trollspiret er at det har en innvendig takhøyde på 115 cm. Mens Bergans kun har 90 cm.

Men sjekk ut : www.bergans.no og www.helsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg må spørre: er det virkelig nødvendig med 4-sesongers telt selv om man skal bruke det på vinteren i normalt vær? Jeg avskrekkes av pris og vekt, og vil jo aldri finne på å sove ute i storm uansett; man har da jo DNT :P

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mja, mjo - jeg er ikke blant de tøffeste til å være ute i dårlig vær og sjekker værvarselet meeeeget nøye før jeg drar på vintertur. Men det kan føyke og blåse endel vinterstid uten at det egentlig er "dårlig vær." Og kuling/storm i kastene er ikke så sjelden som man kunne ønske seg.

Og ikke minst - snur vinden i løpet av natta så er det veldig greit om teltet fortsatt tåler det, og du ikke må opp kl.3 for å snu hele skiten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når du er ute på vinteren må utstyret holde mål, været endrer seg på minutter. Teltet kan være forskjellen på liv og død i værste fall. I beste fall forskjellen mellom en fin tur og en helt for jævlig tur.

Det finnes flere bra vintertelt, personlig har jeg bare prøvd Svalbard fra Helsport. Svalbard står bra i ruskevær, har personlig overnattet i svalbard i full storm ved vakkerdalsvannet på Andøya - fikk ikke sove mye den natta, men teltet stod fint. Minuset med teltet er at posen er for liten når is og snø har fått samlet seg opp i teltet. Koppene som teltstengene står i, fylles med is og snø som kan være problematisk å få ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.