Gå til innhold
  • Bli medlem

Takstativ med magnet - kajakk


Anbefalte innlegg

Har sett mange innlegg om lasting av kajakk på stativ. Jeg har noe av samme problemet når jeg er alene og når jeg bare skal ta en impulsiv tur på kort varsel.

Vet noen om det finnes et takstativ som festes med magnet til biltaket? Slikt finnes for ski vet jeg. Egner seg sikkert ikke for annet enn svært korte turer uten sterk vind, men det er det jeg trenger. Ideen er å henge opp både kajakk og stativet i krybbe i taket på garasjen og ha et taljesystem når det skal senkes ned på biltaket. Ideen er god men avhengig av en løsning på magnet-stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil helst ikke ha bøyler som henger fast hele året, men bøyler/sugekopper/magneter som ENKELT kan monteres. Helst ved at de festes til kajaken(e) som henger oppunder taket i garasjen og så fires ned på taket når jeg/vi skal ut en tur. Dette er mer praktisk og miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler har jo også hurtigfester til thule takbøyler. Da er det ikke mange sek det tar og montere bøylene. (Se www.thule.com)

Jeg hadde en gang skiholdere som var magnet til å ha på taket. Jeg turte aldri kjøre med de siden jeg kunne bevege på de ved å dra hardt og at de da også ødelegger lakken på taket. Tips 2 er å kjøpe en pickup :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det, men kajakkene skal fraktes 400 meter på småveier, så max fart er 35 kilometer/t.

Jeg var på ferie i Australia for noen år siden, og i en småby som jeg bodde i ei stund, var det en fyr som ca annenhver dag kom kjørende gjennom gatene med en kajakk i ei vanlig kajakktralle på slep etter bilen. Det gikk i gangfart, men er kanskje en løsning dersom du skal kjøre så kort og sakte som du antyder.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i england på padlesamling for et par år sida...

Britene kjører i noen ufattelige vrak av noen biler, men den som slo alt var en gammel golf...

Istedet for vanlig takstativ så hadde dem tatt et par treplanker (2" 2), en kloss på hvert hjørne...

Borra hull i taket og festa plankene på taket med bolter....

Kajakkstativet var skrudd fast i treverket....

Virka i det minste svært solid.. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal frakte kajakken din 400m er det da ikke nødvendig med bil...

Bruk en tralle (f.eks en rimelig en fra Biltema) og bruk apostlenes hester:-) Med et bedagelig tempo på 4km/t tar det deg 6 minutt å gå 400 meter. Da slipper du å laste kajakken opp/ned fra biltaket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne artikkelen.....

---------------

Kajakkrulla på tross av fysisk handikap

Det er ikke noen selvfølge at man kan padle. Det er heller ikke noen selvfølge at man kan løfte kajakken opp på og ned fra biltaket, bære den ned til vannkanten og så sjøsette. Det er i det hele tatt ikke noen selvfølge at man kan bevege seg fritt uten hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.