Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke 2K-topper KREVER sikring/klatring/rapell/brepassasje?


Anbefalte innlegg

Annonse

Bibelen synes jeg gir en veldig god retningslinje for hvor du normalt sett bør sikre - eller i det minste ha tauet klart i sekken. Rød trekant = tau og sikring i sekken for min del. Samme gjelder 4,5 eller 5 stjerner på toppene. Fungerer utmerket. Selvsagt kan noen av toppene med 3,5 og 4 stjerner også kreve tau/sikring, spesielt ved dårlig vær og føre. F.eks var vi på Falketind i fjor høst i øsende regnvær/sludd/snø - da var det kjekt å ha tau opp og ned bratta mot breen. Vanligvis er dette en helt grei passasje (og gul trekant i Bibelen), men i klissvåt vær med sludd/snø der oppe var det kjekt med tau. Så vidt jeg husker er dette en 3,5 stjerners topp.

Som folk allerede har sagt - dette er veldig subjektivt og har mye med erfaringsnivå å gjøre. F.eks var vi med en guide på Storen en gang som hadde jobbet i flere år med yrkesklatring i Nordsjøen om vinteren/våren - og som fjellfører sommer/høst. Han nærmest spasserte opp dit med veldig slakt tau (gikk altså i praksis opp galleriene og videre Heftyes renne uten sikring) - uten at det virket på meg som han tok stor risiko. Han var bare ekstremt erfaren og kunnskapsrik. Men selvsagt, sånne kan også trå feil - og han hadde ramla veldig langt med så mye slakk i tauet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.