Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur Øvre Anárjohka


fisherman

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette er ikke min første post. Men jeg har glemt brukernavn og passord :wink:

Jeg og en kamerat vurderer en kanotur til Øvre Anárjohka i slutten av juli.

Men i den forbindelse lurer jeg på tusen forskjellige ting :D

- Gode ruter?

- Hvordan kommer folk seg dit? Med vannfly eller?

- Hvordan er vannføringen i slutten av juli?

- Mye mygg? :D

Hva trenger jeg å tenke på foran en slik tur? Det blir en Ally kano som skal brukes.

Gleder meg til turen, og synes det er kjekt å begynne planleggingen tidlig!

Fisherman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke annet tips å komme med en å se den nye DVDen til Lars Monsen, han har vel en tur i området der. i tilegg ligger det under bonus? "hvordan kommer jeg dit lars har vært?"

det jeg egneltig lurte på var hvordan får man til å glemme både brukernavn og passord samtidig? :wink::D :D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å glemme brukernavn og passord samtidig :wink:

Bare å bruke firefox, lagre alle brukernavn og passord, og glemme å ta vare på alle brukernavn og passord når du reformatterer pc-en :D

Må kanskje gå til innkjøp av DVD-en da.

Men hvis det er noen andre som har gode råd og innspill, er jeg takknemlig for alle gode råd.

FM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror myggen er et problem. Men det vet andre mer om enn jeg. Min erfaring med mygghelvetet er fra begynnelsen av juli, det var en intens naturopplevelse, men ikke særlig behagelig. 25 grader og solskinn er liksom ikke det samme iført mygghatt og fulle klær. Men på ELVA er jo ikke myggen noe problem....

Anarjokka har jeg padlet fra et stykke sør for Angeli, Finland. Grei vei (flat grusvei) på finsk side langs elva, i hvert fall for 10 år siden. Kart: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=68.900626,25.646553&spn=0.037016,0.143166&z=13. Husker ikke hvordan vi kom oss til Karasjokk (trolig fly til Alta og buss Alta - Karasjokk), men vi tok finsk taxi fra Karasjokk til Angeli. Fast pris avtalt på forhånd, mye rimeligere enn norsk taxi.

Jeg ser av kartet at vi så vidt padlet i utkanten av Anarjokka nasjonalpark/verneområde. Elva starter adskillig lengre mot sør og øst, aner ikke hvordan elva er her. Men det stykket vi padlet, var FANTASTISK flott. Idyllisk og fint, med villmarksfølelse, trass i vei like ved :shock:

Et par små utfordringer i starten, men ingen match for en Allykano. Selv om jeg og kona hadde en nybegynnervelt på en absolutt totalt ufarlig terskel, vil jeg karrakterisere bare ett av strykene som noen seriøs utfordring, i den betydning at stryket krever at man yter littegrann i form av konsentrasjon, innsats og helst litt ferdigheter for å unngå velt. (Som nybegynnere kom jeg og kona ned med vann til ripa, og rakk akkurat så vidt land i det kanoen sank under oss. Strengt tatt burde vi ha klart det stryket der tilnærmet tørre, selv med våre nybegynnerproblemer - litt mer skjerpings, og det hadde gått brillefint...) Men elva var rolig og fint på nedsiden, så da opplevdes stryket som svært trygt å leike seg i.

Jo lengre ned elva vi kom, jo mindre idyllisk ble det. Breiere, flatere og mer kjedelig elv. Færre stryk. Men en fantastisk flott tur uansett! For min del gjør det ikke så mye om det f.eks. er vei langs elva og tett med gårdsbruk på finsk side. I ren abstinens etter mere stryk padlet vi Tanaelva helt ned til Ailestrykene (10 dagers tur). To dager i kjip motvind for å leike oss i 3 km stryk med 2 m høye bølger! Dægern, DET var moro... Siden har jeg vært totalt frelst på Allykano :wink:

P.S. Denne tråden burde kanskje vært flyttet til "Padling"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.