Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer rundt Zermatt


jarmol

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Zermatt i slutten av juli for å gå noen toppturer sammen med min far, og lurer på om det er noen som har noen gode tips for dagsturer eller evt. en rundtur der vi kan bo på forskjellige hytter og kombinere dette med noen toppturer. Vi skal være i Sveits i én uke, og har vel 6 dager i Zermatt. Ettersom min far ikke klatrer er jeg ute etter tips til turer hvor dette ikke er nødvendig. Vi ønsker også å komme så høyt som mulig ettersom vi skal til Elbrus uken etterpå. Han er forberedt på bruk av stegjern og øks uten at det blir alt for hårete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dere kan ta kabelbane fra Zermatt til "Klein Matterhorn". Derifra er det en

enkel tur til toppen av Breithorn 4164 meter, turen starter på omlag 3800

og er en tur på snø, ikke spesielt bratt. Dette er en (kort) dagstur.

Dere kan ta Gornergrat banen til Rotenboden og gå over til Monte Rosa hytten (ca 2800m)

dette er en lett tur (3 timer). Her trengs reservasjon, ring dem på forhånd.. (se min tur rapport

for nummer).

Herifra kan dere enten gå dagsturer oppover, eventuelt gå opp til Signalkuppe hvor det

er mulig å overnatte (Europas høyeste hytte over 4500 meter) Tror dere må ha med mat dit.

Derifra er det flere topper som ikke krever direkte klatring (men isøks og stegjern). Man kan

evt. legge inn en overnatting på italiensk side i hytta Gnifetti (3650m)

før retur til Monte Rosa hytten/Zermatt.

Alt dette er turer på bre, mao. bresprekker må man være forberedt på.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weisshorn (4505) er en enkel dagstur man kan gå fra Zermatt uten overnatting og brepasseringer. Mener å huske at vi passerte en hytte underveis. Husker ikke navnet på den, men det er kanskje mulighet til å overnatte der. Det er flere topper i dette området NV for Zermatt som jeg tror det er enkelt å gå opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der, men det er ingen ting som tyder på at

Weisshorn er "enkel". Weishorn krever "technical climbing", den

letteste ruten har klassifikasjon AD. Her må det mao. være en

misforståelse ute å gå. Har du vært på toppen av Weisshorn

uten å klatre ??

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Zermatt i 2005, det er en by jeg anbefaler alle å dra til. Fine utesteder og det finnes ikke motorisert trafikk, bare el-biler. Pass på at gondolbanen til Kleine Matterhorn (3883) ikke går fra dere, vi rakk den ikke første dagen og det er ikke alle dager det er fint på toppen! Det anbefales å ta en 20 minutters pause på nest siste stasjon på toppen, det er lett å få hjertebank, men det kommer også an på ditt O2-opptak. Flott utsikt på toppen av verdens høyeste heis!

Fin kort spasertur er også opp til restauranten Edelweiss på nesten 2000 moh. Koselig sti opp i vestsiden av dalen. Utsikt opp til blant annet Monte Rosa. Den enkleste toppen å ta i området er vel Breithorn (4164), en kort spasertur over breen fra kabeltrekket.

Noen bilder fra oppholdet mitt i Zermatt:

post-3251-133474546737_thumb.jpg

post-3251-133474546747_thumb.jpg

post-3251-133474546756_thumb.jpg

post-3251-13347454677_thumb.jpg

post-3251-13347454678_thumb.jpg

post-3251-133474546789_thumb.jpg

post-3251-133474547097_thumb.jpg

post-3251-133474547109_thumb.jpg

post-3251-133474547121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Breithorn høres i alle fall ut som en topp vi må prøve å nå. Satser på å bruke de første par dagene til å komme oss litt opp i høyden for å unngå de verste ubehagelighetene ved å passere 4000.

Monte Rosa synes jeg høres veldig bra ut. Skal prøve å se om vi kan få et par overnattinger, og ta noen turer derfra.

Hvis det er noen som har tips til overnattingssteder nede i Zermatt så tar vi gjerne i mot det også. Blir minst et par netter i sentrum også.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som har tips til overnattingssteder nede i Zermatt så tar vi gjerne i mot det også. Blir minst et par netter i sentrum også.

Jarle

Jeg har vært på dette hotellet kun en natt: http://www.rhone.ch/tannenhof/home_e.htm

Relativt billig og bra frokost.

Men jeg har bodd på ungdomsherberget i Zermatt en gang også. Hvis du virkelig vil ha det billig er det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia sier om Weisshorn: The ascent is not a piece of cake, but it's worth the effort.

Vi overnattet lenger mellom riksveien og Zermatt, litt lenger nede i dalen hjemme hos noen som leide hybel for overnatting. "Petit déjeuner" (frokost) var på kafeen rett over veien. I Zermatt var det rådyrt med hoteller :wink: Det dumme med vårt valg var at vi måtte vente på banen opp til byen på hvert besøk, men den går jo kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger også en tur ned til Zermatt i juli.

Vi kommer også til å gå endel på egenhånd, men har et ønske om å prøve oss på Dufourspitze. Noen her som har erfaringer/anbefalinger ang. fører til Dufourspitze?

Vi har med oss bil. Noen som har noen tips til camping nede i dalen. Lønner det seg å parkere bilen, for så å ta med seg alt opp til Zermatt, og campe på en campingplass der. Kan en parkere bilen på et trygt område under oppholdet(Tasch)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en stor parkeringsplads ret nedenfor Zermatt hvor alle parkerer.

Angående overnatning ligger der en billig campingplads ret ved stasjonen (=5 min fra sentrum). Der er altid plads til et ekstra lille telt og to personer.

Oberrothorn er en fin dagstur fra byen til de første par dage hvor kroppen akklimatiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der, men det er ingen ting som tyder på at

Weisshorn er "enkel". Weishorn krever "technical climbing", den

letteste ruten har klassifikasjon AD. Her må det mao. være en

misforståelse ute å gå. Har du vært på toppen av Weisshorn

uten å klatre ??

Hilsen Petter

Weisshorn er absolutt ikke for begynnere og tager 2 dage t/r Randa lengere nede i dalen. Fra Zermatt er Breithorn og Castor de mest oplagte.

Dere har selvfølgelig helt rett. Her tok jeg grundig feil. Det var Mettelhorn vi var på i 1997 (jeg tok en litt for rask titt på et kart og mente å huske navnet Weisshorn).

http://www.zermatt.ch/e/bergerlebnis/wanderwege/31.html

Hytta (eller hotell som de kaller det) heter Trift.

http://www.zermatt.ch/trift/

Beklager feilinformasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

om ni har glaciær erfaring så kommer ett tips her: gå støkl, hvis jeg husker riktig, (den som går nedenfor matterhorn) breen opp til passet "Col de Valpelline" og opp på en topp som heter noe som "tete blanche". dette blir en ganske lang dag med slak stigning opp til en bit over 3000moh.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er snakk om klatring tror jeg Breithorn og Castor / Pollux er fine alt.

Har ikke vært på disse selv.

Ellers er det enkle turer på bre , fra nabodalen Saas Fee. Husker ikke navnet på disse toppene. Weissmies skal være en relativt enkel bretur.

Jeg ville kanskje startet med noen lave aklimatiseringsturer . Dersom dere ikke har vært på toppturer i Alpene før så ville jeg valgt en tur som hadde graden under AD . Tidsangivelsene har en tendens til å sprekke kraftig , dersom man ikke er godt aklimatisert.

Weisshorn vil jeg på ingen måte anbefale i denne kategorien, den inneholder klatring ,samt svært luftig gange på en snøegg. Toppen er en relativt bratt isflanke , og tempo må holdes underveis. Bevares det er en fantastisk tur , men ikke å starte opp med...

Turen er dessuten lang.

Det finnes en mengde litteratur på området , som anbefales før avreise.

schweizer alpen-club , gir ut detaljerte førere(bøker) på tysk over området . Det finnes helt sikkert engelsk språklige førere , men vet ikke om noen.

God minnerik tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det et par dager til jeg stikker til Zermatt. Bare et par spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Gitt at det ikke brygger opp til storm hele uka så regner jeg med at det i alle fall blir turer til Breithorn og Castor (muligens også Pullox). Slik som jeg forstår det, så er det til tider veldig mange som går på disse toppene hver dag. Det kan man jo like eller mislike så mye man vil, men vi må vel bare ta trafikken som den kommer og heller tusle rundt på mindre besøkte topper i Jotunheimen når vi kommer hjem.

Betyr dette at det er relativt greitt å gå disse turene uten guide og tau over breen, ettersom det sikkert er et autostradaspor i snøen? Eller er det områder med store (og muligens skjulte) sprekker slik at det anbefales å gå med en guidet gruppe? (Vi drar ikke med oss noe særlig utstyr annet enn stegjern og øks, tenker jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som går uten tau, men dette vil jeg IKKE anbefale.

I hvert fall ikke på Castor/Polux. Det erglaskap å bestige dem uten tau.

Kanskje Breithorn, den vanlige ruta.

Selv om Breithorn er en svært enkel topp, har det dødt folk der, både i storm og sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg har vært der i slutten av juli 2006. Denne gangen var det mye mindre snø enn i år. I år er det mye snø og breen er sikkert tryggere.

Var på Castor og polux i 1999 eller sånt og denne gangen opplevde jeg mange sprekker.

Se bilde med Castor (helt bakerst) fra Breithorn. Du ser sprekkene på eggen til Breithorn øst.

post-83-133474559335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte eg skulle legge inn eit par bilder frå turen min til Zermatt i tilfelle det er andre som vil sjå korleis det er å gå på Breithorn og Castor. Er bortimot ein måned sidan eg var der, men har vore på Elbrus i mellomtiden, så derfor den vesle utsettelsen.

Eg tok dessverre ikkje bilete som viser korleis det er å gå opp på Breithorn frå vestsida, noko som er mykje enklare enn å komme opp ryggen frå aust hvis ein slit litt med høgdeskrekk. Snøeggen var ikkje meir enn ca. 40 cm brei eit stykke av vegen med ganske bratte snødekte sider ned på begge sider, så det kan være nokon som ikkje er like komfortable med å gå der. Spesielt sidan det er ein travel topp og det er store sjansar for å treffe folk som skal gå traversen i motsatt retning (me møtte vel to taulag med til saman 10-12 personar akkurat på dette punktet).

post-4434-133474575625_thumb.jpg

post-4434-13347457565_thumb.jpg

post-4434-133474575666_thumb.jpg

post-4434-13347457568_thumb.jpg

post-4434-133474575701_thumb.jpg

post-4434-133474575725_thumb.jpg

post-4434-133474575752_thumb.jpg

post-4434-133474575779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.