Gå til innhold
  • Bli medlem

Favorittområde?


larka

Anbefalte innlegg

Hei, alle fjellfanter.

Hva er deres favorittområde når det gjelder friluftsliv?

Personlig sverger jeg til Porsangerhalvøya i Finnmark og Valdres.

Har bodd mange år i Finnmark, nærmere bestemt i Havøysund. Dette gav anledning til diverse fiske- og jaktturer i vill Finnmarksnatur, noe som har satt sitt preg på preferansene hva angår friluftslivv i fortsettelse. Sørpå har Valdres med sine naturherligheter bergtatt meg. Vestre Slidre med sine stølsområder, Østre Slidre like så. Vang med sine ville fjell og Etnedal med sitt Østlandspreg. Hva mener dere? Har dere et favorittområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leter ette absolutt stillhet, går jeg til hytta mi i landskapsvernområdet Brattefjell/Vindeggi. Håper ingen andre lager hytte her, for her er det skikkelig rolig :) For ski => langrenn, hytta mi på Blefjell. For trening på sykkel i Vestmarka i Asker. For Snowboard, firmahytta i Hemsdal. For bading finnes noen ubebodde øyer utenfor hytta vår i Risør. For tindebestigning og breturer, hytta vår i stryn (en bygda, en på sætra).

Som dere ser, har jeg tilgang til flere gode sider av naturen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leter ette absolutt stillhet, går jeg til hytta mi i landskapsvernområdet Brattefjell/Vindeggi. Håper ingen andre lager hytte her, for her er det skikkelig rolig :) For ski => langrenn, hytta mi på Blefjell. For trening på sykkel i Vestmarka i Asker. For Snowboard, firmahytta i Hemsdal. For bading finnes noen ubebodde øyer utenfor hytta vår i Risør. For tindebestigning og breturer, hytta vår i stryn (en bygda, en på sætra).

Som dere ser, har jeg tilgang til flere gode sider av naturen :wink:

Lucky man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott i Porsanger larka, har litt over 2 år der selv med spes mange fisketurer!

Men for meg er det spesifikt Riismyra og langs Byaelva (barn-/ungdomsår med tur og laksefiske) som er det beste, ved siden av Jotunheimen da :wink:

Ellers syns jeg det er vakkert å sitte å mimre på "Håvardsvatnet" på Hardangervidda i 30 kalde vintergrader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Til deg Håvard!! "Håvardsvatnet",-hvor er det? Har veldig mange gode minner fra Hardangrvidda selv. Mange ferier på 70-80 tallet ble tilbragt innenfor Mogen Turisthytte. Spesielt Kvenna, Gjuvsjå og vannene der inne. Mimrer ofte om disse småvannene. Har selv Håvard som mellomnavn og bygde en varde på en av toppene her inne. Den måtte selfølgelig få navnet "Håvarden" :) Må tilbake til dette området igjen...mange flotte ørreter ble fisket her inne. Minner for livet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hytte i Etnedal i 35 år. Jeg har tilbrakt utallige timer og dager og uker der i løpet av disse årene. Derfra ser jeg Jotunheimen, fjellene i Valdres, Hallingskarvet, Norefjell og andre. Dette har vært mitt favorittområde i mange år. Hvis vi plusser på Memurudalen med dens fantastiske natur og nærligende fjelltopper, så er mye sagt.

Det er sagt mye om fjellets stillhet, rockefestivaler, turisthytter og mange andre ting i forumet de siste dager og uker. Det er godt og se at mange har forskjellige meninger og synspunkter. Vi blir aldri enige om alt. Bare at vi er glade i fjellet......................... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor skal jeg være forsiktig med tanke på klimadebatten ang. hyttebygging. Men ingen av hyttene har innlagt strøm (vi bruker solceller :D ).

Glem klimadebatten. Som de pietister vi er i dette skinnhellige landet skal vi jo ha dårlig samvittighet for alle andres synder. Hvis bare amerikanere, russere, indere, indonesere og kinesere hadde tatt seg på tak, hadde problemet vært løst. Hva vi gjør her i Norge er bare indremedisin, det betyr hverken til eller fra i den store sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for katinfo'en 500fjell!

Håvarden og Håvardsvatnet får vi ta en tur til etterhvert Atomsilda.

Ta med deg fluestanga å bli med du å 500fjell.

Savner fiske etter noen tindeår nå!

larka:

Riismyra er kun ei lita myr øst for Byaelva (nordlig forlengelse av Steinkjerelva).

Klatret mye i trær der som barn (dog ikke så høyt som kompisen da), ranet fuglereir, ranet ekornbol, trente hver dag der.....

Så Gaupe for første gang der på rundt 70meters avstand. Svært for en 10 åring det! Sitter klistret den opplevelsen.

Benyttet den våte Riismyra til å løpe fra fiskeoppsynet når vi ble oppdaget for tjuvfisking osv osv...

Finner rett og slett roen der når jeg er på besøk på hjemplassen en gang i året!

Man trenger ikke langt (500m) for å finne stillhet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg foretrekker Vigelandsparken. Men det hender iblant at kona tar meg med en tur rundt Sognsvann, noe jeg er dypt takknemlig for. Vet dere dieselprisen for å dra til fjells om dagen karer, og med min Hummer blir det ikke akkurat et pent miljø for å se det slik. De har forresten gode vafler på Skjennungstua :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for katinfo'en 500fjell!

Håvarden og Håvardsvatnet får vi ta en tur til etterhvert Atomsilda.

Ta med deg fluestanga å bli med du å 500fjell.

Savner fiske etter noen tindeår nå!

Takk for hyggelige ord Håvard, har selv ikke vært ved vannet. Høres ut som det er et flott fiskevann :) Har dessverre ikke fått prøvd noe særlig ferskvannsfiske. Planlegger en kanotur langs Kvenna om noen somre, kanskje jeg får vurdert litt fiskeegenskaper da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yndlingstoppene mine har jeg tidligere lagt ut her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=475&postdays=0&postorder=asc&start=50

Vinter:

1) Snønipa

2) Gaustatoppen

3) Høgeloft

Sommer:

1) Memurutindane (alle rundt austre memurubre, sommer 2005)

2) Vågakallen (fra Djupfjorden u/sikring, herlig luftig)!

3) Storsylan 1762 moh.

4) Kleine Matterhorn 3883 moh. (Sveits)

5) Gaustatoppen/Hårteigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robin, har du eksempler på noen gode turforslag i Femundsmarka?

Jeg er vel ikke den med mest erfaring til å svare på det, men det hele spørst hvor lenge du har tenkt å være der. Den kjappeste måten(kanskje beste?) å komme inn i marka på er å ta båten FÆMUND II fra enten Synnervika eller Elgå til Røosen. Deretter har du en haug med turmuligheter framfor deg.

Jeg skal være der en uke i sommer og har bare plukket ut to steder jeg må besøke, Stor-Svuku og stillheten ved revsjøen og vanna rundt. Resten av ruta blir til der ute.

Uansett ta en titt på:

http://stigkarlsen.piczo.com/?cr=2 (han er medlem her inne tror jeg)

http://anders_gilljam.tripod.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.