Gå til innhold
  • Bli medlem

Edelweiss klatretau - oslosportslager superpris


madsemann

Anbefalte innlegg

Jeg har gått en stund og lurt på å kjøpe meg klatretau. Edelweiss axis tauet som oslosportslager har på superpris ser jo ut som et godt allround-tau. I den forbindelse lurte jeg på om noen har erfaring med edelweiss tau? Er de smidige og slitesterke?

http://www.oslosportslager.no/product/2752/7883/422811/Edelweiss_Axis_60m_klatretau_.html

Takker for svar

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superpris?

Er det ikke dette tauet de stadig vekk selger til 899,- og kaller den gamle prisen for 1899,- eller noe sånt?

Ifølge de jeg kjenner som kjøpte tauet sist det var på supertilbud (899,- tror jeg) så løsner strømpa fra kjernen veldig raskt sånn at tauet blir vanskelig å bruke i en vanlig taubrems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe det tauet.

Er det noen som har erfaring med et annet godt allround tau? Jeg har siklet litt på mammut supersafe, men det er jo dyrt i forhold til de fleste andre tau!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Beal Flyer II. Akkurat passe tykt (10.2mm) og er godt å håndtere, strømpa sitter bra. Veldig dynamisk, godt å falle i...

Mitt forrige tau, Roca Free, var som en stålvaier til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Beal Flyer II. Akkurat passe tykt (10.2mm) og er godt å håndtere, strømpa sitter bra. Veldig dynamisk, godt å falle i...

Mitt forrige tau, Roca Free, var som en stålvaier til sammenlikning.

Jeg har også svært gode erfaringer med Flyer, Beal's Top Gun er også et i samme klasse, om du ønsker et litt tykkere tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på tilbudet på sportsnett, men kom frem til at jeg vil ha impringnert tau... Jeg har også sjekke en del utenlandske butikker, men så vidt jeg har klart å regne meg frem til sparer jeg ikke så mye. Da tau veier mye/er stort og frakten blir dyr.

For øyblikket heller jeg mot å kjøpe tau fra bratt.no da de har 15 % på alt klatreutstyr ut april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på tilbudet på sportsnett, men kom frem til at jeg vil ha impringnert tau... Jeg har også sjekke en del utenlandske butikker, men så vidt jeg har klart å regne meg frem til sparer jeg ikke så mye. Da tau veier mye/er stort og frakten blir dyr.

For øyblikket heller jeg mot å kjøpe tau fra bratt.no da de har 15 % på alt klatreutstyr ut april

Både sportsnett og sportslageret gir 15% om du er DNT-medlem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på tilbudet på sportsnett, men kom frem til at jeg vil ha impringnert tau...

Hva skal du med det? Anbefaler deg kun å kjøpe impregnert tau hvis det skal brukes i hovedsak på bre og isklating, og om du driver med tinderangling i all slags vær. Hvis du har tenkt å klatre hardt er det fullstendig bortkastet å kjøpe impregnert tau. Ikke-impregnerte tau synes jeg også føles mye bedre å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har også sjekke en del utenlandske butikker, men så vidt jeg har klart å regne meg frem til sparer jeg ikke så mye. Da tau veier mye/er stort og frakten blir dyr.

Det kan nok hende, men samtidig er min erfaring at frakten går raskere. Legger man inn en stor ordre, i tillegg til at man klarer å dumpe over noen tilbud, kan besparelsen bli ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt tau. Etter at oslosportslager også hadde salg bestemte jeg meg for å gå litt opp i pris og kjøpte mammut supersafe 60m. Jeg regner med jeg kommer til å få mye glede av tauet de neste årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et edelweiss tau mot slutten av forrige sesong, også til superpris 999. Bruken ut mot sesongslutt i fjor og de få turene det har blitt i år har ført til at kjernen har løsnet fra strømpen.

Har kontaktet oslo sportslager nylig for å reklamere og de ville ha det inn til undersøkelse. Regner med at det går greit i og med at tauet er tilsynelatende nytt.

Håper de lar meg bytte det i et tau av et annet merke for Edelweiss har jeg mistet tiltro til.

Dette er et frustrasjonsinnlegg fra min side og jeg beklager dersom ingen andre enn meg fikk glede av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg hentet tauet mitt på posten og jeg har vært i korsvika og testet litt. Det er utrolig mykt og smidig, jeg har ikke hatt de store fallene, men de små det ble var myke! Det virker som et skikkelig bra tau!

Jeg kjøpte meg også salewa taubag, den har god størrelse og gode løsninger med uttakbar folie/presening, godt bæresystem og mange håndtak. Det er også pluss for egen lomme til verdisaker.

De ulempene jeg har merket foreløpig er at det ikke er utstyrsløkker inni selve baggen og at klemme på kompresjonsremmene er i litt myk plastikk.

Både tauet og baggen kan jeg anbefale til andre!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, pokkern heller - det er allerede et edelweiss axis tau på vei til meg i posten. Hvis det er slik at strømpa driver og løsner, bør jeg vel kanskje sende det tilbake i bytte mot et annet...

Håper det går greit at jeg viderefører tråden din madsemann - siden du jo fant frem til et tau - og spør om noen har vært borti mammut infinity 9,5?? Det var jo ganske hyggelig pris på bratt.no.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å videreføre tråden!

Jeg tenkte en del på å handle fra bratt.no, men bestemte meg for å kjøpe supersafe da det skal være mer slitesterkt og tåle topptauing bedre. Jeg ser for meg at 9,5 mm tauet er et typisk støtetau, mens supersafe blir beskrevet av mammut som er godt tau til topptauing og jobbing på ruter. Dette passer meg bra, og derfor gikk jeg for supersafe..

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker man at strømpa løsner fra kjernen?

Man merker det først ved at en del av tauet blir vanskelig å dra gjennom taubremsen. Når man så ser på tauet ser man at strømpa skrukker seg litt i forhold til kjernen. I praksis betyr det at nedfiring av klatrer stopper opp underveis og at man kløner noe når man skal gi ut tau ved led eller skal stramme inn en som går opp. Jeg vet ikke om det har noen sikkerhetsmessig konsekvens bortsett fra at sikrer blir mindre presis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsnet strømpe har en sikkerhetsmessig konsekvens, spesielt ved sikring hvor friksjon mellom kjerne og strømpe kan skape stor varme, og ved clogging hvor avklemming skjer mot strømpe. Ved mye tvinn, topp-tauing og ved bruk under våre forhold kan dette skje. Noen anbefaler at tau må skrotes, men Beal (se link under og nederst på denne) mener at så lenge tauet ellers er lite slitt så kan man fra midten av tauet dra ut slakken til endene, og kutte bort denne, og så låse kjerne og strømpe på endene med varme.

http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=entretenir_corde〈=us#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på videosnutten til Beal. De klipper bare av "overskuddet" av løsnet strømpe og forsegler i enden med en varm kniv. Vil ikke strømpa fortsatt være løs i forhold til kjernen? Noen her som har prøvd selv?

Strømpe og kjerne er alltid "løse" ift hverandre, ved vanlig bruk av tauet vil strømpa "klemme" til rundt kjernen og følge denne ved strekk, dvs ha samme elastisitet, slik at slippage blir minst mulig. Men som nevnt over vil noen typer bruk medføre at strømpa strekker seg mer enn kjernen, spesielt på "myke" tau hvor strømpa er vevd løsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.