Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped polaris


hakonmar

Anbefalte innlegg

Nokon som har erfaring med Exped Polaris teltet? Sidan det har eVent-membran - korleis vil det være i kaldt vèr. Har lyst å ha meg eit`eindukstelt, men veit ikkje kva for eit? Må ha eit greit fortelt, for matlaging etc.

Ein kamerat har Exped Orion Extreme, er prøvd og eg synest det er eit fantastisk telt, så eg lurer på korleis Polaris er, med tanke på einduks-konsept med membran, samt luftgjennomstrømning etc.

Info mottas med takk om Polaris, samt andre endukstelt:)

http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/394646/Exped_Polaris%2C_2-manns_telt.html

mvh.

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med dette teltet, men.....:

Jeg syns faktisk leverandører/store sportsforr etc burde ha test-/prøvemodeller!!

Er fullstendig klar over at hver enkelt butikk ikke kan ha testtelt av alle typer, men ville aldri stolt på en egenprodusert skrytereklame.

Teltet virker jo veldig spennende, spør om det ikke kan skaffes et telt for helgetesting feks.

Din egen subjektive erfaring er jo som regel langt mer korrekt enn min og andres synsing :roll:

Ved innkjøp av telt til 6' spenn bør du ha telt for kommende 3-400 teltdøgn (for de fleste i kanskje 10 år), vel å merke ved tørking etter tur og uten for store uhell.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon,

Jeg brukte Exped Polaris på Aconcagua i romjula, og vil uten å nøle utrope det til det mest vindstabile teltet jeg har brukt. Det kan være mer sårbart for vind i oppsettingsfasen enn et annet telt jeg bruker, Bibler/BD Eldorado. Men Eldorado er pga. dårligere bardunering og færre stenger mindre vindstabilt når teltet først er satt opp. Polaris er vel så vindstabilt som North Face V-25 (todukstelt), som jeg har brukt gjennom flere år.

Bibler-teltene har en flossy innerside som gjør at kondensrim om morgenen ikke slipper så lett før sola rekker å evaporere rimet. Innersiden av teltduken i Polaris er glattere og mer sårbar for rimslipp. Derfor er det relevante spørsmålet: Hvordan forhindre at rim oppstår mer enn strengt nødvendig?Svaret er ventilering. Polaris har ekstremt god ventilering med med åpninger foran og bak, samt to klassiske snurpeåpninger i taket (disse egner seg gått til tømming av tisseflaske også). Jeg eksperimenterte med luftemulighetene på Aconcagua-turen og hadde knapt antydninger til kondens/rim. En del av årsaken til dette kan også være at Aconcagua er et tørt sted (vi hadde fuktig nullføre også) og jeg lå alene i teltet.

Jeg vil ha glede av Polaris flere år fremover. Jeg foretrekker endukstelt i de fleste sammenhenger - lite vindslag, og lett vekt er viktige kriterier.

Ta en kikk på Bibler Fitz Roy med fortelt før du tømmer sparegrisen. Polaris og Fitz Roy er mine favoritter foran Mountain Hardware EV-2/3, Bibler Eldorado og tilsvarende konstruksjon fra Nemo.

Du finner bilde av Polaris in action i Aconcagua-serien på fotowebsiden min: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

GunnarF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det Acongagua som lokkar, sammen med Elbrus:) Polaris verker som eit bra telt ja. Synes dei tekniske løysinga verkar betre enn på Bibler sine...

Gunnar eller evt. andre:

Har polaris bra rom til vannkoking, samt litt matlaging? Er det ok boltreplass i forhold til det å kle av og på seg? Korleis er det i forhold til kondens ved koking av vatn?

Har og sett på primært MSR Dragonfly(fury), som er veldig lett med sine 2,42 kg fullt pakka og stor plass? Dette har ikkje membran verkar det som?

Samt MSR Fury(2 duks telt). Er dette noko tess??

Alle desse telta eg spør om har eg visse kriterier for:

God vindstabilitet og bardunering/fester, dvs. lite blafring.

God ventilasjon, hindre mykje rim/kondens(litt blir det jo :roll: ) ; i forhold til matlaging og generell pusting.

Fortelt for utstyr, samt matlaging/vannkoking.

Høgde under taket for å kunne sitte(eit ork med telt der ein må ligge heile tida, for at det ikkje skal dryppe!!)

Generell gode tekniske og gjennomtenkte løysingar. Ikkje alt for mykje strev med å sette opp i vinden/snøføyken.

Skal ha eit telt som skal tåle ein støyt høgt til fjells og over lengre tid! Steinete underlag etc...

Svar gjerne med telt og så kolon for det teltet:)

Takk for alle gode svar hittil :)

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon Martin,

Jeg kjenner ikke MSR-teltene, men så et par av dem på Aconcagua. Et av dem kom dårlig ut på en Fjell og Vidde test. Men det avhenger av kriteriene som settes. Ikke sikkert de sammenfaller med dine behov.

Polaris har et integrert fortelt innenfor rammen av den kvelvede båtformen (i dette momentet - kvelvet båtform - er noen av Exped-teltene helt unike). Dette egner seg til koking med god ventilering. Forteltsarealet har ikke bunn. En fordel ved koking.

Polaris er et romslig tomannstelt - noe som kommer godt med når man er to på langtur. Sittehøyden er komfortabel og liggesonen er betydelig lengre enn vanlige tomannstelt (bagasjeplass). Dermed er ikke forteltet fullt av utstyr når man skal koke. http://www.outdoorresearch.com/site/polaris.html

BD Fitzroy er enda mer romslig enn Polaris og kan brukes av tre. Det er nok enda enklere enn Polaris å sette opp fordi stengene settes opp inni teltet. Dog må du jobbe med vestibylen etterpå. I motsetning til BD Eldorado/I-tent er Fitzroy godt bardunert. http://www.bdel.com/gear/fitzroy.php

Mountainhardware har samme stoff som Polaris men en konstruksjon som ligner mer på Fitzroy. Men der Fitzroy spenner opp stengene inni teltet og Polaris i tuneller, spennes EV 2 og 3 teltene opp på en ekstern stangkonstruksjon. Dette skal gjøre det enkelt å slå opp i vind (feste hjørnene, sett opp stengene og hekte opp duken til slutt). Bare så synd at Mountain Hardware har satt festepunktene for bardunering så lavt. http://www.mountainhardwear.com/en-EU/Product.aspx?top=1308∏=1687&cat=1323&viewAll=False

Nemo har to telt av interesse: Tenshi som er et tomannstelt alla BD Eldorado med den forskjell at det opsjonelle forteltet har en egen stangbue. Teltet er likevel lett. Storebroren er tremannsteltet Moki som ser veldig interessant ut som vindstabilt og komfortabelt ekspedisjonstelt.

http://www.nemoequipment.com/nemo08-tenshi-tent / http://www.nemoequipment.com/nemo08-moki-tent

Så må vi ikke glemme at Helsport tilbyr Fjellsport extreme som i tre- og firemannsutgave er et vindstabilt telt med stor plass og liten vekt per person. http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10024

For å nevne noe. Jeg anbefaler av prinsipp ikke svensk turutstyr. Til det er det al for kort tid siden unionsoppløsningen :roll: Så hva skal man velge hvis pris ikke er avgjørende? Det avhenger av kriteriene du vektlegger.

Hvis det er vekt og vind (i prioritert rekkefølge) som betyr mest ville jeg rangert Nemo Tenshi uten vestibyle foran BD Eldorado. Teltet har to stenger og er godt bardunert. Du får vindu med på kjøpet - noe som bidrar til å dempe klaustrofobien.

Hvis det er evne til å tåle vind som alene er avgjørende ville jeg sterkest vurdert Polaris, dernest Fitzroy, og kanskje også Nemo Moki (som jeg ikke har studert i virkeligheten, men som ser bra ut på papiret). Disse er sammen med Helsport Fjellsport Extreme også de mest komfortable teltene pga. større plass og kokeplass utenfor sovekabin (Fitzroy må da ha vestibyle). Kravet til komfort blir fort viktig når turen blir lengre enn noen dager (ekspedisjon).

Hvis hensynet til lett oppsettbarhet i vind er avgjørende er det BD og Mountain Hardware teltene som scorer høyest. BD fordi du kan sitte inni teltet og slå opp stengene. MH fordi teltduken kan hektes opp på en utvendig stangramme.

Med det telttilbudet vi har i dag, er ditt valg redusert til et luksusproblem. Men med prisnivået på disse ekstremteltene er det ingen grunn til ikke å gjøre det rett første gang :)

Keep me posted.

Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon,

En ting til: Uansett hvilket telt du velger pass på å bytte ut pluggene med snø/sandankere. Skjønner ikke hvorfor norske teltprodusenter (Helsport, Bergans) ikke har dette som standardutrustning for ekstremteltene sine.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då trur eg at eg har fått litt oversyn på kva telt eg endar opp med. Blir enten Exped Polaris eller Nemo Tenshi.

Nemo Tenshi veger jo nesten ingenting(1,8kg), står det på hiemesida, men på ei anna står det 5,5pounds(2,5kg). Må være meir riktig.... Verkar uansett som eit veldig bra telt, som i tillegg har bra plass. Lett, god lufting, fortelt. Lurte på korleis kondensduken er - anyone? Ligger den i toppen og korleis er teltet sånn generelt for dei som har brukt det?

Ser at Nemo har godt vekk frå eVent membran??

Exped Polaris er uansett eit godt valg:) Dei brukar eVent membran. Er prøvd av Gunnar og det er jo eit bra telt :)

Synspunkt om Nemo Tenshi, evt. Moki mottas med takk, men primært Tenshi.

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon,

Vel, da er short-listen nede i to Polaris eller Tenshi. Det var disse to teltene vår tremannsekspedisjon brukte på Aconcaguaturen i desember-januar 2007-08. Førstnevnte er noe mer vindstabilt etter min oppfatning og har større - ikke minst lengre - innertelt. Sistnevnte er litt lettere, har vindu, og en fiks men litt komplisert innerpresenning for å håndtere rim på innsiden. På Tenshi kan liggedelen separeres fra alkoven/forteltet.

Mitt valg? Fortsatt Polaris. Tenshi. Ikke feil om du ikke er lang og ønsker fleksibiliteten i å demontere forteltet.

Gunnar

post-14-133474524984_thumb.jpg

post-14-13347452504_thumb.jpg

post-14-133474525095_thumb.jpg

post-14-133474525149_thumb.jpg

post-14-133474525204_thumb.jpg

post-14-133474525261_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hva er egentlig vekta på NEMO Tenshi (telt, stenger, plugger og fortelt)? Har sett litt forskjellig rundt omkring. Er totalvekta på nemo sine hjemmesider inkludert isolert gulv? Er på jakt etter et telt som jeg kan bruke som 2-manns om sommeren og ikkealtfortrangt 1-manns om vinteren. Var inne på Hilleberg Soulo en stund som solo telt , men usikker på størrelsen. Kom gjerne med flere bilder dere som har, er jo ikke så lett å få sett teltet i Norge.

Hilsen Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kontrollert av meg, men Nemo Tenshi skal ha følgende vekt:

Teltduk (1450g) + stenger (380g) =1830g

Fortelt (495g) + stang (150g) =645g

Pakkpose=175g

Barduner=65g

"Kondensduk"=85g

Teltplugger=120g

Teltstang rep=10g

Totalvekt=2930g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spennende telt, denne polaris! Jeg kjenner virkelig at teltoholikeren i meg våkner til liv når jeg ser bilder og omtale fra folk som har brukt modellen.

Selv har jeg jo bergans cho oyo og exped orion extreme, og polaris blir på mange måter en kombinasjon av det beste fra begge disse.

På turer med mange høydemeter og stort fokus på vekt er det ikke noe problem å få plass til to pers i mitt cho oyo. Men da savner jeg virkelig fortelt. Derfor blir det stort sett alltid Orion som blir med hvis det blir flere enn bare meg. Når jeg sammenlikner orion og polaris ser jeg store likheter, men det er helt klart ar polaris har en høyere vindtoleranse (Spesielt med den ekstra innvendige stangen), men at orion har et høyere komfortnivå med sin høyde og to fortelt.

Så et telt som møter krav til vekt, fortelt, ekstrem vindstabilitet og plass nok til to pers er nesten for godt til å være sant:)

Hvor mye veier polaris inkludert ekstra stang, men med "snøposer" istedenfor plugger?

Og hvordan er plassen for to personer over en tur på flere uker?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

"Hvor mye veier polaris inkludert ekstra stang, men med "snøposer" istedenfor plugger?

Og hvordan er plassen for to personer over en tur på flere uker?

Andreas"

Det veier ca. 2,8 kilo uten plugger og med pakkpose, snøposer og samtlige stenger (ekstrastangen er mer obligatorisk enn ekstra).

Polaris er ca. 15-20 lengre enn telt som I-tent, Tenshi Nemo og Cho-Oyo og en god del bredere. Dertil kommer forteltet som er viktig å ha for koking i dårlig vær.

Med riktig innstilling er Polaris klart stort nok for to godt organiserte personer et par tre uker i strekk. Selv brukte jeg det alene på Aconvagua mens kameratene mine kjørte et virkelig minimalistisk løp i Nemo.

Skal traversere Elbrus med en kamerat til sommeren og da skal jeg ganske luksuriøst bruke et BD Bombshelter 3-4 mannstelt. Det veier 4,4 kilo og har to fortelt, et med ekstrabøyle og ditto kjøkkenplass. Jeg har litt teltdilla når det dreier seg om endukstelt. Andre telt interesserer meg ikke lenger.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har pensjonert Polarisen? Hvor mye skal du ha for den da :roll: ?

Driver å flørter litt med tanken å bruke to stk polaris istedenfor en svalbard 5/6'er på kryssingen - vi har fått tilbud om finfin pris hos både Helsport og Exped, så økonomisk er det ett fett hva vi velger. Jeg er bare litt redd for at alle sammen ender opp med kink i samtlige nakkevirvler pga takhøyden...

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har pensjonert Polarisen? Hvor mye skal du ha for den da :roll: ?

Driver å flørter litt med tanken å bruke to stk polaris istedenfor en svalbard 5/6'er på kryssingen - vi har fått tilbud om finfin pris hos både Helsport og Exped, så økonomisk er det ett fett hva vi velger. Jeg er bare litt redd for at alle sammen ender opp med kink i samtlige nakkevirvler pga takhøyden...

Andreas

Det er lov å prøve seg :wink: Polaris er ikke noe man selger om man har analysert telt-behovet godt på forhånd. Jeg gav 4999,- for det på Oslo Sportslager før jul 2008. God pris, synes jeg.

Det ligger en viss sikkerhet i å ha to telt på en Grønland-krysning, såvel som to primuser. Om det står mellom et Svalbard og to Polaris, kan jo det være et moment i den større kabalen. Hvis dere da ikke får en god sponseavtale på Bombshelter... By the way, mitt er ikke til salgs.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.