Gå til innhold
  • Bli medlem

Ved Tverråbreen-tinder i sol og ruskevær. 15-16 mars 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Endelig skulle vi få litt godvær...om enn litt kortvarig. Vi reiste fra Gjøvik kl. 0600 optimistiske og glade over godværet. Målet for denne turen var å ligge i telt på Tverråbreen nær Lindbergtind for så å gå på topper utfra denne base camp. Med altfor tunge sekker langet vi ut oppover mot Tverråbreen. Det var rimeligere tøffere med en slik sekk enn en vanlig dagstursekk som vi vanligvis bruker. ;-) Knall blå himmel, varmt og vindstille blant disse vakre fjell. Kan man ha det bedre! :P Snakk om kontraster i forhold til forgående turer denne vinteren. Dette fortjente vi synes jeg.

Etter å ha kommet opp brefallet og litt inn på den flatere breen, rett under Midtre Tverråtind, ble det godt å få av seg sekkene. Vi slo opp telt og gjorde oss klare til topptur. Toppene lå badet i fantastisk sol! Endelig! Vi skulle nok ha dratt fra Gjøvik 2 timer tidligere for det var allerede blitt sent på dag. Vi startet litt feil og gikk for tidlig oppover mot ryggen mot Tverråtindene. Vi gikk rett opp sørflanken og fikk det vanvittig tøft. Vi burde ha godt lenger inn mot Lindbergtind og fulgt ryggen opp til høyre her.
Opp kom vi etter vanvittig slit. Vi gikk på kryss og tvers og holdt oss så nær steinene som mulig for å unngå eventuell rasfare. Denne bratte flanken går jeg ikke en gang til. Den sugde kreftene ut av oss. Omsider kom vi oss opp på ryggen og mens solen var i ferd med å synke ned i vest. Denne solnedgangen var verdt slitet. Vi hadde kommet oss litt for nærme Midtre Tverråting og måtte forsere opp mot Store. Vindstille og en vanvittig godfølelse etter å ha kommet opp på 2309 moh. Tindene lå badet i et fantastisk lys. Å kunne vi få mange slike dager i tiden framover. Jeg ønsket virkelig at jeg hadde hatt et speilreflekskamera, men fikk noen fine bilder likevel.

Det egentlige målet vårt var Svellnosbreahesten, topp 19,3, Ymelstind S1 og S2. Vi nådde disse toppene, men det var blitt seint og lårmusklene var rimelig sure. Det var rimelig tungt på vei hjem etter å ha kommet seg opp på Ymelstind S2. Da så det langt og bratt ut tilbake opp mot ryggen mot Tverråtindene igjen. Heldigvis gikk dette raskere enn forventet og takket være et svakt månelys klarte jeg meg uten hodelykt, selvom det var noe ekkelt ned i skaret mot Lindbergtind. Vi hadde lyst til å gå opp på Lindbergtind, men sulten og trøtte bein gjorde at vi gikk rett ned mot teltet. Var vel ikke tilbake til teltet før kl. var ca. 22.30. En lang tung dag, med godvær blant tindene! :D

Dagen etter var været skiftet ganske radikalt. Fra stille og sol var det nå kraftig vind og snødrev. Dårlig sikt som vi har vært vant til så mange ganger i vinter...Vi valgte å ligge i teltet for å se om det bedret seg. Det gjorde det ikke. Målet denne dagen var Lindbergtindene og Bukkeholstinder, men skjønte jo at dette ikke var aktuelt. Kompisen min, Odd Arne, hadde vært på alle disse toppene så motivasjonen hans var heller dårlig. Likevel og sporty gjort, ble han med meg da jeg ville gjøre et forsøk opp til Lindbergtind. Så nært så måtte jeg gjøre et forsøk tross været. Dro vel ikke avgårde fra teltet før 12-13 tiden og været var svært dårlig. Det var ikke slik denne dagen skulle være...hadde jo sååå mange planer... :(

Vi kom oss avgårde og møtte folk på vei ned skaret ved Lindbergtind. De hadde valgt å snu før toppen pga forholdene. Hardt, litt isete og sterk vind. Likevel så ville vi prøve. Tror ikke Odd Arne var spesielt lysten på dette, men vi kom oss opp i skaret. Her var det nærmest storm i kastene og vi kunne knapt stå oppreist noen ganger. Vi satte fra oss skiene og langet i vei videre med staver mot toppen. Dette gikk overraskende greit likevel og vinden var faktsike svakere oppe på toppen! Vi så faktisk toppen der oppe!! :D Ny topp i boks. Her hadde jeg nok ikke gjort hjemmeleksa mi god nok og trodde at det var to toppunkter på ryggen. Mens Odd Arne sto igjen på Lindbergtind gikk jeg forsiktig bortover eggen. Dette var en egg ja! :lol: Et punkt var rimelig luftig med løs snø på toppen og jeg la meg på magen og dro meg over her. Jeg kom meg bort til enden og tok et bilde østover til Odd Arne. Gufne forhold,- og jeg skyndte meg tilbake til tryggere grunn. Trodde jeg hadde fått meg to topper. Så feil tok jeg altså. Jeg må nok tilbake igjen for å ta den enkle toppen, Vest for Lindbergtind (18.4). Det får bli en solrik dag seinere i våres! Vi kom oss etterhvert ned til skaret og vinden hylte rundt ørene våres. Det var godt å få på skiene igjen og vi akte nedover igjen mot teltet lenger ned på breen. Et par tilfeller av whiteout som hører med! Vi pakket sekkene og koste oss nedover brefallet og ned dalen mot Spiterstulen. Alt i alt,-en flott tur i sol og ruskevær! Gode minner om en fantastisk solnedgang blant norges høyeste tinder!

post-2015-133474518254_thumb.jpg

post-2015-13347451827_thumb.jpg

post-2015-133474518285_thumb.jpg

post-2015-133474518298_thumb.jpg

post-2015-133474518317_thumb.jpg

post-2015-13347451833_thumb.jpg

post-2015-13347451834_thumb.jpg

post-2015-133474518349_thumb.jpg

post-2015-133474518364_thumb.jpg

post-2015-133474518378_thumb.jpg

post-2015-133474518389_thumb.jpg

post-2015-133474518403_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lækkert ja!

Blir bra fjellsjuk av å sjå slikt. Er jo ganske konge å stå der oppe og se solnedgangen.

Føler liksom at dagen er vel brukt da! :lol:

Vi har så smått begynt å tenke på "Svellnosbreen rundt" vi også, sannsyligvis på ski.

Og egga på Lindbergstind er kvekere enn den gir inntrykk av nedenfra.

Virkelig artig bortover der. Jeg gjorde som deg, og gikk for sikkerhets skyld bortom begge endepunktene,

men jeg kom opp fra motsatt retning (http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=8286).

Men akkurat nå honker jeg rundt med et vridd kne, etter et heller ulekkert C-moment på truger i helga.

Håper det retter seg snarlig, for man har jo planer for påsken må vite!

Men jeg er redd det er noe leddbånd-greier... :wink:

Godt å trøste seg med andres suksess da!

Takker for en spennende rapport - og ser fram mot nye! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig detta ja. Deilige stemninger!! Lørdag 15.03 var i sannhet en drømmedag i fjellet. Håper det blir noen flere slike som attpåtil klaffer med når jeg kan komma meg til fjells..

Det hørtes ikke ut som noen trivelig variant opp til Tverråtinden. Bratte flanker er uansett ikke min ting. Men dere kom jo opp og fikk solnedgangen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke ut som noen trivelig variant opp til Tverråtinden. Bratte flanker er uansett ikke min ting. Men dere kom jo opp og fikk solnedgangen med.

Enig Morten, bratte flanker liker ikke jeg heller.

Stoler dog på turlagets vurderinger her.

Super tur og digge bilder JHA :-)

Meld fra ved nye turambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eaa!! Dine turrapporter har iallefall inspirert meg til å utforske Jotunheimen. Ser fram til nye rapporter med flotte bilder fra områder jeg ennå ikke har vært. Håper kneet blir bedre for en tinderangler må ha knær som holder. Vi går en fantastisk tid i møte nå så skader nå er ikke gunstig for å si det mildt!! Sender hilsen over Mjøsa...til den gale siden! :-) God bedring!

Og til Morten! "Fjellbibelen" er med nesten overalt og er et uvurderlig verktøy. Ikke med på toppene, men ikke langt unna. Håper du slipper unna utover våren for å nyte vårskiturene som er så fantastiske! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eaa!! Dine turrapporter har iallefall inspirert meg til å utforske Jotunheimen. Ser fram til nye rapporter med flotte bilder fra områder jeg ennå ikke har vært. Håper kneet blir bedre for en tinderangler må ha knær som holder. Vi går en fantastisk tid i møte nå så skader nå er ikke gunstig for å si det mildt!! :P God bedring!

Jo takk, Jørn!

Tror kneet kommer seg, har gudskjelov bedret seg en del bare siden helga.

Kommer nok noen rapporter utover våren. Prøver ihvertfall å følge opp med slike, idet de funker godt

som dokumentasjon for egen del også. Tar meg stadig i å slå opp igjen i eldre rapporter når jeg lurer på ting og tang,

og finner på den måten igjen info som jeg utredet dengang rapporten(e) ble skrevet.

At andre kan finne nytte er jo bare en stor bonus!

Sender hilsen over Mjøsa...til den gale siden!

"Return to sender"! :)

Innrømmer at dere har én ting som er bedre enn hos oss: Utsikten!

Tenk å skue over til solsida vår hver dag'a - må være flott du! :)

Eller for å referere den evige ordfører-kampen om å være den mest sentrale Mjøsbyen:

Gjøvik proklamerte en gang i den sammenheng et formodentlig storslått slagord;

"Gjøvik - den hvite by ved Mjøsa"

Hvorpå Hamar-sida tok det ned igjen på jorda og repliserte:

"Gjøvik - såvidt en by ved Mjøsa" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det smakte ekstra godt med litt godvær nå Atomsilda! Var nesten litt uvant med solskinnsbilder og blå himmel i turrapportene fra Jotunheimen med omegn nå. Ble noen fine bilder med lekkert lys der ja! :P Er nesten så man bør gratulere, siden dere fikk noen timer med fint vær. :-)

Vi startet litt feil og gikk for tidlig oppover mot ryggen mot Tverråtindene. Vi gikk rett opp sørflanken og fikk det vanvittig tøft. Vi burde ha godt lenger inn mot Lindbergtind og fulgt ryggen opp til høyre her.

Ja, den er seig og monoton den flanken , men er man på Tverråtindan sommerstid kan noen av disse rennene gi en fin og rask retur. Dersom snøkonsistensen er bra vel og merke. Vi benyttet en av de som er nokså rett under Midtre Tverråtind, før vi hoppet over til en noe mer mot vest da noen av disse rennene ender i stup og skrenter nederst. Det ses godt på dette bildet (legg merke til de 2 rennene lengst til høyre):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=6329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilder fra lørdagen, Atomsilda!

Det var jo oss dere møtte på vei ned etter vi hadde snudd rett før toppen av Lindebergtinden. Flertallet ønsket å snu og flere hadde blåst over ende idet vi kom over kanten så det ble en kort dag. Etter de turene jeg har sett du har vært på tidligere i vinter var jeg aldiri i tvil om at dere skulle komme opp. Legger ved et bilde som viser været da vi besluttet å snu.

post-2487-133474518589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en flott lørdag! Kan tro jeg var småsjalu når jeg satt i kø på E6'en på vei til fjells sjøl ;-)

Bra du kom deg opp på Lindbergtind, du har nok blitt litt herdet i vinter du også :D

"Return to sender"! :P

Innrømmer at dere har én ting som er bedre enn hos oss: Utsikten!

Tenk å skue over til solsida vår hver dag'a - må være flott du! :lol:

Hehehe, ja det er flott! Jeg bor i en hybel i 8 etasje på en ås ovenfor byen og kan nyte en flott utsikt herfra. Kan nå se over på brune jorder som er avsmeltet og minner om vår, mens her er det masser av snø fortsatt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.