Gå til innhold
  • Bli medlem

Stygghø 02.03.2008 - Sesongåpning i mjuksnø og lysteppe


eaa

Anbefalte innlegg

Sesongåpning
Vi både gledet og grudde oss. Endelig en mulighet for å starte 2k-sesongen, men etter en vinter i hi mistenkte vi at formen nok var heller skral. Men - come what may - vi må jo engang til pers igjen! Vi hadde egentlig tygd litt på en Møre-tur, Kyrkjetaket kanskje, men distansen, værmeldinga og kun én dag til disp. gjorde at vi droppet dette. Istedet hadde vi bestemt oss for Bakraste og Fremste Storgrovhø fra Ytterdalssetra, da Roger fant ut at det jo var åpent på Spiterstulen! Og siden vi flere ganger har snakket om de fine snøflankene i sørsida på Stygghø/2200, så ble valget enkelt. Målet var altså en skikjøretur, da med kopplamma Lars og Roger i føringen, og med en gammel bortovertraver som meg slengende etter.

Kjentfolk
Vi innkvarterete oss på et godt og varmt rom på Spiterstulen på lørdagskvelden, litt i overkant varmt for søvn egentlig. Men etter en pils og litt kartstudier tok vi kvelden, for å våkne til lyden av en rypestegg utenfor vinduet i gråningen neste morra :P . Opp kl. 7, og en time senere ruslet vi av gårdsplassen i -13ºC, og i stille halvt opplett vær. Idet vi går spotter vi to av ranglerne fra Tinderangling.no. Det er Arne og Turid som har tenkt seg en tur til Heillstuggupiggen, en sær liten topp som er nærmerte beskrevet nærmere her:
https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9770
https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9697

Etter en meget hyggelig liten prat :D , jogger jeg etter kopplamma som har tuslet ivegen innover Visdalen. Et blekt lite solstreif stryker et øyeblikk over østspissen på Stygghø, men snart gror det til med skyer nedpå toppene, og ikke lenge etter ryr de første snøkornene ut av frostlufta, men det er temmelig vindstille ennå... Inne i dalen en bit står et gult telt, men skiene står som teltplugger, og det er helt stilt, så der sover de nok fortsatt. Vi tar etterhvert opp i mota innunder foten av Stygghø, for å runde denne mot SV, og så gå til topps standardruta fra Bukkeholsbreen. På motsatt side av Visdalen ser vi Tinderanglerne som små maur på snøen, på veg inn den nå grå og halvdunkle Heillstuggudalen.

Tungt ja!
Vi tar så rett opp bratta like på nordsiden av Bukkeholsbekken, og går oppå hamrene langs bekkegjelet oppover, til vi omsider kan krysse mot venstre i et bratt snøheng over bekkejuvet, der dette svinger litt mer mot SV og de verste hamrene gir seg. Videre stiger det nå jamt innover mot Bukkeholsbreen. Det ligger 15 cm med fin tørr løssnø oppå snøsåla, så dette lover godt for nedkjøringen :) ! Vi jabber trottig på, helt til det flater ut et lite stykke mot selve sørflanken på Stygghø. Denne er 35-40º bratt, så vi trenger en 5-minutter før vi gyver løs på de 300 bratteste høydemetrene opp flanken. Her begynner det å blåse en del, noe skiftende retning, men hovedsaklig fra SV. Men vi aner innimellom solskiva gjennom skylaget, selv om snøbyger kommer og går.

Bratta var tung ;-) . Jeg går først og tråkker spor, eller "medde" som det het på Hedmarken før dagens oppkjørte spor ble vanlig. Vi sikksakker oss opp et større sammenhengende snøfelt. Rasfaren vurderes til liten, ingen særlig skikting kjennes i snømassen, staven synker max 30 cm, og total snødjubde er vel i snitt ca. 70-80 cm, men sikkert med noen litt djupere partier over steinrøysa under. Omsider flater det atter litt ut, men sikten har nå avtatt mye, og alt vi ser er noen magre svarte steinra hist og pist gjennom snøvær og skodde.

Gulrot
Vinden drar også mer på, og kommer nå fra øst. Lars og Roger ymter frampå om å snu her. Roger er uvanlig sliten, men han hadde nok allerede litt sjukdom i kroppen vil jeg tippe, idet han ble dugelig forkjølet i dagene som fulgte. Men jeg argumenterer med ei fakta-gulrot :o om at kun 800m og 200hm lenger oppe i skodda venter dagens første varde; Stygghø/2200. Og kun nye 800 m vest for denne ligger Stygghø/2213, altså to 2k så gripende nær... Gulrota funket :D , og vi labbet så en ensformig marsj videre inn i gråa. Sjøl syntes jeg formen holdt bemerkelsesverdig bra, og følte meg ikke særlig sliten enda. Snart ante jeg et steinra ovenfor oss, som syntes å ligge på tvers av marsjretningen, og antok at dette var røyser liggende langs selve toppegga. Lenger til høyre syntes nå også litt av pynten på høyde 2180 lengst øst på toppegga. Antakelsen viste seg å stemme, og snart svartnet den digre varden på 2200 litt til høyre for oss. Vi pilte så dit, og dagens mål var egentlig nådd! Vinden dreide nå enda mer, og sto nå rett inn fra nord, dundret inn i stupveggen mot Tverrådalen, og rev så med fynd og klem tversover toppegga, der vi svettevåte sto og hutret ved varden :mad: .

Vinden tiltok kraftig nå. Intet blivende sted med andre ord, så vi hastet bare videre vestover mot 2213. Nå blåste det stiv kuling, og det var godt å ha hetta over hue, og gode lune snøbriller (dessverre hadde Roger glemt sine). Her ble vi alle fort iskalde på henda, så jeg vurderte å dra på stormvotter, men orket ikke stoppe å grave dem opp av sekken. Et sted vagler vi over et avblåst steinra, og i en sideglidning med venstreskia på en sten, så faller fellen av skia mi. Det er kaldt, og fellelimet gyver fullt av snø, så jeg får ikke fellen til å sitte etter dette. Men det er nå kun 300m til toppen, så jeg tar fellen i hånda og klorer meg videre med feste kun på høyreskia. Over laveste bandet før toppen er det i overkant friskt, men brått gir vindkastene seg litt, og vi skimter en lysning mot sola igjen. Under oss mot vest aner vi flekkvis konturene av de NordAustre Bukkeholstindene, og den omdiskuterte PF10/2011 kandidaten nede på vestryggen på Stygghø (diskutert her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8286). Noen bilder tas ved varden, før vi river fellene av skia og pakker snippesken, for så å skli ut i sørflanken mot nedkjøringen og det store hvite intet...

Lysteppe
Nedtur - i dobbel forstand.
Alt forsvinner nå i et mjølkehvitt lysteppe :( . Det blir bare skrensende å føle og famle seg fram nedetter de mjuke flotte snøflatene. Nesten umulig å se bakken, og idet man stopper, fåes en fallende sær følelse som tidvis gjør at man faller på ræva, fordi kropp og syn ikke har referanser å justere balansen etter. Harmelig óg da, når man endelig i Jotunheimen har mjuksnø på nedturen, noe som ikke skjer så altfor ofte :) ! Det letter ikke før vi er halvveis nedatt i den bratteste delen av sørflanken, på anslagsvis 1850 moh. Lars ryker da ut som en rakett, og er snart nede på flatene mot breen igjen. Roger slipper seg ut i halvstore svinger, mens jeg tar det som vanlig noe mer med ro, og klorer meg med korte svinger i krik og krok nedatt - men moro lell! Derfra går alt radig. Vi suser utover det nå litt slakere lendet, og kaster oss til slutt utover fonnkantene på motsatt side av Bukkeholsbekken enn der vi gikk opp. Artig dette :P ! Snart krysser vi selve bekkeløpet i en djup bue ned mellom kantskavlene, og så gjenstår kun dalføret tilbake til Spiterstulen. Vi holder høyden litt oppunder sida i Stygghø, for å gli lengst mulig ut langs dalen, før vi følger Visas elveleie til gards. Ikke av de lengste turene dette, men en 7 timers tur og 1100hm føltes akkurat passe for et vinterblekt og utrent legeme. Men jeg vet jo det snart kommer verre utfordringer enn dette... :roll:

post-51-133474516406_thumb.jpg

post-51-133474516416_thumb.jpg

post-51-133474516426_thumb.jpg

post-51-133474516436_thumb.jpg

post-51-133474516447_thumb.jpg

post-51-133474516456_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Flott turrapport fra topper jeg ennå ikke har vært på....kanskje det blir et besøk i påsken. Artig det du sier om den følelsen at kropp og syn ikke fungerer,he,he. Var selv på to toppturer i helgen og hadde til tider null sikt. To ganger gikk jeg rett på ryggkulen. Så ingenting foran meg og følte jeg var i bevegelse, men sto likevel stille. Brukte feller nedover og da går det jo ikke så fort. La automatisk tyngden litt bakpå og gikk selvfølgelig på ryggen med skia rett til værs. Merkelig følelse. :roll: På neste tur vil jeg ha godvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble Styggehø og årets første 2k'er istedet for Møre. Uansett, det er alltid like trivelig å lese en eaa-turrapport! :? Som Roger sier, synes jeg du fikk fine bilder tross meget rufsete forhold. Blir fort neglesprett når bilder skal under slikt vær. Vil tro du ikke sto og siktet med kameraet så altfor lenge på toppbildene der. :?

Har vært mye gråværsturrapporter her inne til nå i vinter, men mars og april bringer håp for de som har mulighet til å komme seg til fjells.

Misunner deg den gjennomkjøringen ditt legeme fikk der eaa. Vel gjennomført ser det ut til! Føles godt etterpå etter en slapp vinter. Nå ligger du godt foran formskjemaet i forhold til meg med tanke på hva som ligger foran oss...

Under oss mot vest aner vi flekkvis konturene av de NordAustre Bukkeholstindene, og den omdiskuterte PF10/2011 kandidaten nede på vestryggen på Stygghø (diskutert her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=828).

En liten detalj: Den linken du oppga her var vel ikke helt riktig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble Styggehø og årets første 2k'er istedet for Møre. Uansett, det er alltid like trivelig å lese en eaa-turrapport! :D Som Roger sier, synes jeg du fikk fine bilder tross meget rufsete forhold. Blir fort neglesprett når bilder skal under slikt vær. Vil tro du ikke sto og siktet med kameraet så altfor lenge på toppbildene der. :?

Nei, det blir fort litt snapshotpreg og venstrehåndsarbeid under slike forhold.

Bla. vegrer men seg for å skifte objektiv (selv om man kanskje burde), fordi kamerahuset gyver fullt av snø før man får sukk for seg. :?

Og som du sier, man blir valhendt temmelig så tvert, og det kan deretter ta litt tid å bli varm igjen når stiv kuling hyler rundt øra på en stakker.

En liten detalj: Den linken du oppga her var vel ikke helt riktig? :)

Oops - falt visst ut et 6-tall der. Klipp og lim er skumle saker! :)

Linken skulle være som følger: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8286

Er nå også rettet i hovedteksten.

Takk skal du ha, greit med en våken korrekturleser iblant! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, det var dere som kom smygende inn på Spiterstulen lørdag kveld. Selv hadde jeg funnet sengen etter årets første 2K topper: Spiterhø og Spiterhø Nord tidligere på dagen. Det var første gang med ski på bena for i år, så for meg holdt det med topptur på lørdag.

Nok en gang glimmrende turrapport fra deg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, det var dere som kom smygende inn på Spiterstulen lørdag kveld. Selv hadde jeg funnet sengen etter årets første 2K topper: Spiterhø og Spiterhø Nord tidligere på dagen. Det var første gang med ski på bena for i år, så for meg holdt det med topptur på lørdag.

Vel, smygende og smygende, fru Blom. :?

Pålesset m/ ryggsekker, plaststøvler, bager og bæreposer er det ikke lett å smyge i de trange trappeoppgangene der!

Beklager hvis vi vekket dere, men vi prøvde da å være så stille som mulig.

Var det dere som kom etter oss inn Visdalen mot Stygghø også kanskje,

vi forsto det nemlig slik at dere også mente gå dit på søndag?

Men dere må ha snudd i første bratta et sted?

Ihvertfall så vi ikke noe mere til de "etterfølgerne" den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, ikke værst med så tidlig start på årets 2k turer :)

Dere gjorde det helt rette, var sjøl på vinterferie på Vestlandet, nærmere bestemt Tresfjord og værmessig var det lite inspirasjon å hente for topptur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, smygende og smygende, fru Blom. :?

Pålesset m/ ryggsekker, plaststøvler, bager og bæreposer er det ikke lett å smyge i de trange trappeoppgangene der!

Beklager hvis vi vekket dere, men vi prøvde da å være så stille som mulig.

Var det dere som kom etter oss inn Visdalen mot Stygghø også kanskje,

vi forsto det nemlig slik at dere også mente gå dit på søndag?

Men dere må ha snudd i første bratta et sted?

Ihvertfall så vi ikke noe mere til de "etterfølgerne" den dagen...

Ja, ikke lett å smyge i den trange trappeoppgangen med masse utstyr, men synes dere gjorde en god jobb :)

Det var nok det resterende turfølget på 3 som kom etter dere, men de startet nok ikke før ca 1 time etter dere.

Det kom etterhvert flere andre som satte ivei i samme retning. Selv satte jeg kursen ned fra fjellet etter frokost.

Har ikke snakket med de i ettertid, og vet ikke om de fikk nok med lørdagsturen, eller om de kom seg opp på Stygghø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.