GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lÄnt denne typen GPS av en kamerat og synes den er sÄ bra at jeg tenker Ä kjÞpe en selv. Den er relativt billig og har de finessene jeg trenger.

Ser at Garmin har nyere og dyrere modeller. Er det noen som vet om disse er mer framtidsrettet, eller vil etrex vista vĂŠre brukende i lang tid framover? Vet jo at den har vĂŠrt i markedet en stund.

Jeg har liksom ikke tenkt Ä kjÞpe ny GPS hvert tiÄr...

Annonse
Skrevet

Har du vurdert 60csx ?

Dette blir spekulasjon fra min side, men det kan se ut til at Garmin m.fl satser mye pÄ bil-gps, hvor volumet er mye stÞrre. De er ogsÄ inne pÄ trenings-GPS/pulsmÄlere, hvor markedet ogsÄ er ganske stort. Dette kan bety at det vil ta litt tid fÞr ny GPS kommer. SpÞrsmÄlet blir heller hva mer de kan putte inn i en tur-GPS som du trenger, eller om det bare blit kjekt Ä ha ting.

Har du kartmulighet, bra mottaker (sirf), mulighet for minnebrikke, bra display (dagslys,farge,opplĂžsning), rutingsstĂžtte, POI og greie funksjoner/menyer, samt okei batterikapasitet har du mye.

Det som jeg kan tenkte meg vil endre seg kan vÊre : stÞrrelse, integrasjon med annet utstyr, f.eks mulighet for mobil/enheter for flÄtestyring, bedre oppslag til tema/interessante POI i nÊromrÄdet, bedre bilkart/kartnavigering og enda mer fÞlsom GPS mottaker for innendÞrs signaler , Europerisk GPS satelitter (?) osv.

Skrevet

Kikket pÄ etrex legend hcx? Anbefale den pÄ det varmeste. Trur det er den beste gpsen er har kjÞpt (nr4 i kÞen). Har akkurat det du trenge + litt. Og vannvittigt god batteri tid. Bare et tips

Trur eg ga 3000 lapper med 1gig kort. www.mpx.no har den.

Skrevet

GPS til turbruk bĂžr vĂŠre et kompromiss mellom din egen interesse for teknologi, lengst mulig batterilevetid og minst mulig stĂžrrelse ... :?:

I den mest nÞkterne enden av skalaen har garmin en meget enkel og billig modell (husker ikke betegnelsen!) uten fargeskjerm, men med lang batterilevetid pÄ AA batterier. (Disse er enkle Ä skifte underveis). Sikkerhetsmessig er dette et MEGET godt valg, men denne modellen er for kjip og kjedelig for mange. Kartvisning pÄ fargeskjerm? Spiser opp batteriet fortere, og du har jo uansett alltid med papirkart likevel?

Topografikart pÄ GPS? Fargeskjerm? Tilkoblingsmuligheter med blÄtann? Elektronisk kompass? SjÞkart, veikart og topografikart pÄ samme modell? Kompabilitet med fremtidige modeller og kart? VÊr sÄ god, det er mye kjekt Ä velge i... Disse funksjonene gir en GPS som er langt morsommere i bruk, men som sikkerhetsmessig er dÄrligere enn den nÞkterne "grunnmodellen", fÞrst og fremst p.g.a. dÄrligere batterilevetid (og gjerne spesialbatteri som ikke kan byttes, men mÄ lades).

Skrevet

Har en etrex legend cx.

Veldig godt fornĂžyd:

God skjerm,

Enkel Ă„ bruke,

TÄler lithiumbatterier

Har alle de funksjonene jeg Ăžnsker meg...

SÄlangt har den vÊrt driftsikker, har aldri sviktet. Har overlevd bruk i mange minusgrader, snÞ og regn i bÞttevis...

Vurderte ogsÄ 60 csx, men synes den var for stor + at den bruker mer batteri..

Kapt11

Skrevet
Vurderte ogsÄ 60 csx, men synes den var for stor + at den bruker mer batteri..

Akkurat dette argumentet skjĂžnner jeg ikke :?:

CSX (og CX) er den aller beste pÄ batteri - 30 timer og er lettere enn Vista og like lett som CX. StÞrrelsen er den samme.

En ting som mÄ tas i betraktning er at Vista ikke har ekstern antenne. Om man er i mye skogsterreng eller i terreng med mye klÞfter osv, eller om man foretrekker Ä gÄ med GPS'en i sekken, sÄ er CSX Ä foretrekke. Den er ikke regnet for Ä vÊre flaggskipet uten grunn, og vel verdt de kronene ekstra.

For Þvrig - som vi har diskutert fÞr. Om man i stedet for Ä handle pÄ MPX handler i USA fÄr man en CSX for samme prisen som en Vista i Norge, om ikke enda billigere.

Skrevet

Legend er lettere mindre og har lengre batteritid

Her er specs fra www.belanor.no

Fysiske spesifikasjoner

GPSMAP 60csx til venstre og etrex Legend HCx til hĂžyre:

HĂžyde 16cm 10,5cm

Bredde 6,1cm 5,5cm

Dybde 3,3cm 3,1cm

Vekt 203g m/batterier 159g

Levetid batterier 18t ved vanlig bruk Opptil 25t

Skjermen er tilstrekkelig stor pÄ legend synes jeg.

Har en klips bak, henger perfekt pÄ brystremmen pÄ sekken.

Jeg har Legend Cx, pÄ modellen som heter Legend HCx sÄ er vel antennen like bra som pÄ Csx.

60 Csx synes jeg fremstÄr som stÞrre og mer klumpete...

Kapt11

Skrevet
Legend er lettere mindre og har lengre batteritid

Hos MPX er det oppgitt andre data, nemlig det motsatte av det du skriver der. Hos Belanor var det ikke oppgitt batteriene var med i vekten men det var de pÄ begge ser jeg nÄr jeg sjekker Garmin.

Likeledes har MPX oppgitt en batterilevetid pÄ CSX oppgitt til 30 timer, mens HCX har 25 timer... Det er i grunnen merkelig at MPX oppgir dette feil for det skal vÊre identiske versjoner. Jeg har alltid trodd at batterilevetiden var 30 timer pÄ min.

Jeg tror at om jeg og du hadde tatt oss en tur i skogen og sammenlignet GPS'ene sÄ hadde fÄtt en liten aha opplevelse. Det er nemlig veldig stor forskjell pÄ antennene og mottagerne..

Les forĂžvrig denne testen grundig.

http://www.amobil.no/tester//gps_for_jakt-_tur_og_fiske/33365

I testene vÄre sÄ vi at Legend Cx kan oppgi veldig unÞyaktig posisjon. Den viser stadig at du vandrer langt ute i skogen, nÄr du egentlig holder deg pÄ stien. NÄr du beveger deg inn i skogen, blir nÞyaktigheten enda dÄrligere.

Du finner lett frem til en hytte, et vann eller et favoritt-fiskested, men om du skal finne tilbake til sekken din som du har lagt ifra deg pÄ et spesielt punkt i skogen kan du fÄ problemer.

De 50 grammene som CSX den veier ekstra bÊrer jeg gladelig, og den er ikke sÄ knotete Ä bruke..

GPSmap 60CSx har en imponerende nÞyaktighet, og har en svÊrt fÞlsom GPS-mottaker. Selv innendÞrs har GPS-en en anelse om posisjonen, og du har ingen problemer med Ä finne frem til smÄ punkter som du har markert midt i skogen.

(JĂžss det ble mye skryt av CSX, men jeg er en storfornĂžyd bruker :?:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.