Jump to content

Hvilken Kajakk

kis

Recommended Posts

Hei

Jeg skal kjøpe en kajakk for fjell og fjord.

Har i dag en liten kano hvor det er lett å pakke,bare å legge sekken oppi og feste denne. :D

Det jeg lurer på er hvordan pakke i en kajakk og hvilken modell er stor nok for å ha utstyr til helg uke tur,

Må man pakke i mange små vanntette pakkposer? Det er vel ikke plass til en stor sekk bakpå kajakk ;-):wink::?:

Annonse
Hei

Jeg skal kjøpe en kajakk for fjell og fjord.

Har i dag en liten kano hvor det er lett å pakke,bare å legge sekken oppi og feste denne. :D

Det jeg lurer på er hvordan pakke i en kajakk og hvilken modell er stor nok for å ha utstyr til helg uke tur,

Må man pakke i mange små vanntette pakkposer? Det er vel ikke plass til en stor sekk bakpå kajakk ;-):wink::?:

Lukene til skottene på kajakker er oftest så små at du trenger flere små pakkposer. Vanskelig å få en hel sekk oppi ja om det var det du tenkte på. Hvor stor kajakk du trenger, må du finne ut av selv. hør hvor mange liter lastekapastitet kajakken har. Ellers er det lurt å pakke alt det tyngste så langt nede i kajakken som mulig.

Det finnes utrolig mange kajakker på det norske markedet nå. Jeg lever av å padle innland/hav, og har avtale med bl.a. aktiv.us i Bergen. De selger en modell som heter Boreal Design Fjell. Denne har oval luke bak, og du kan derfor legge ned ganske store pakksekker. Dessuten er den ganske rund, slik at volumet øker. Tror ikke det skulle by på problemer å pakke for en uke her... Jeg har brukt den mye i innlandet, og har også latt den være "pulk" mellom vassdrag. Kajakken er i et stivt plastmateriale, og tåler alt.

Lykke til!

Jeg har en Prijon Yukon Expedition. Det er en allround-kajakk med god lastekapasitet. Fungerer greit både på sjøen, i elvestryk og på fjellsjøer. Solid og utstyrt med kraftige bærehåndtåk. Kan også brukes som pulk. Har sett Børge Ousland bruke den som det. Som allround-kajakk har den selvfølgelig noen ulemper. Rene havkajakker er raskere på sjøen og elvekajakker er mer lettmønøvrerte i stryk.

Se omtale her:

http://www.paddling.net/Reviews/showReviews.html?prod=307

http://www.paddling.net/buyersguide/showBoat.html?boatID=217&boattype=Kayaks&refer=REVIEW_PAGE