Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotoutstyr - batterihåndtering i kaldt vær, over lang tid.


krisryen

Anbefalte innlegg

Heisann !

Det går mot vinter, og mange planlegger turer i skog og mark med ulik varighet. Med på turen blir ofte en kjær følgesvenn : det digitale fotoapparat.

Men, hvordan håndteres slikt utstyr når temperaturen kryper godt under 0 ? Det er jo en kjent sak at batteriets levetid reduseres i kulden.

Jeg er selv mye ute vinterstid, og med et fulladet batteri er det i grunn små problemer med batterikapasiteten når det dreier seg om dagsturer. Problemet / utfordringen melder seg for alvor når turen strekker seg over flere dager. Skal i februar gå over Finnmarksvidda fra Stabbursnes til Alta på ski, og har satt av 5-6 dager til turen. Å tro at ETT batteri skal klare jobben tviler jeg sterkt på, og ønsker derfor innspill, tips og kommentarer på hvordan andre løser denne problemstillingen :

Hvordan oppbevarer og bruker du digitalt fotoutstyr i kald vær?

PS! En mulig løsning er å dra med seg flere batterier. Er det noen som vet om steder man kan få kjøpt gode, billige batterier som passer et CANON EOS 20D kamera?

Med vennlig hilsen

Kristen

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk kroppsvarmen til å holde batteriene varme, har lest at det finnes løsninger der du kan ha batteriet på innerlommen med ledning ut. Ekstrabatterier er løsningen ja. Hvor mange kuldegrader kameraet tåler skal jeg ikke spekulere i, men har lest at folk har brukt kamera i temmelig lave temperaturer. Husk at store temperatursvingninger kan medføre kondens. Og det kan i verste fall ta knekken på kameraet. Ute i minus 20-30-40 grader og inn i oppvarmet telt blir for tøft, pakk godt inn kameraet og la det få en sakte temperaturtilvenning. Gjelder når du skal fram varmt til kaldt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd fra Essem, jeg bruker en vantett ortlieb bag som kamera ligger i.

Denne plasseres utenfor teltet for å unngå kondens etc.

Batteriene taes ut av kameraet og inn i teltet der holder jeg de varme.

Et godt råd er å ta batteriet ut av kamera når du er ferdig med fotoøkta.

Og så putte det inn når det er på tide og ta flere bilder.

Tøffe naturfotografer går aldri tom for strøm eller lagrings plass.

Vi bærer med oss fem ekstra batterier og 70 GB med minnekort :oops:

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Kristen.

Jeg har selv et Eos 20D og brugte det bl.a. sidste år på Ustetind uden problemer. Det var kun en tur på to dage, så batteriets levetid i kuldegrader kan jeg ikke bidrage med.

MEN ingen kondensproblemer overhovedet. Temperaturen krøb ned til minus 25 om natten og op på 21 da solen kom op.

Mvh

Jakob

temp.jpg

jakob.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert på det samme.

Jeg har et Canon IXUS 850is kompaktkamera. Når jeg bestilte det kjøpte jeg med et ekstra batteri. Av erfaring fra mitt forrige kompaktkamera (IXUS 500) at hvert batteri gir meg mellom 40 og 70 bilder om jeg er heldig. Jeg har alltid kameraet i bukselummen inntil lysken hvor jeg ser for meg at jeg genererer en del varme. Reservebatteriet har jeg i den andre lommen.

Det må finnes bedre måter å gjøre dette på. Jeg har lekt med tanken på å gå med ei tynn rumpetaske/pengebelte nedenfor magen. Da kan man fiske ut kamera og batteri gjennom gylfen, om man har slikt. Det kan jo hende at dette passer dårlig med ryggsekk eller pulksele.

Jeg har sett på TV at noen soldater hadde en netting-GRU (vest) med flere lommer for utstyr. Jeg skulle gjerne sett om man kunne få tak i noe slikt for å oppbevare kamera, GPS og ekstra batterier. Denne kunne man da ha under skallbekledningen hvor det ville holde seg varmt.

Du har jo et ganske stort kamera, så disse forslagene er vel ikke helt for deg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Når jeg kjøper batteri til min Canon 400D handler jeg altid på Ebay.com. Her finner jeg altid batteri til under halv pris i forhold til norske nettbutikker. De funker som bare det!

Her er en link du kan kopiere til en butikk på Ebay som har de battriene du trenger til en pris av ca 360 norske kroner inklusiv frakt. De skriver altid en lavere sum på pakka slik at du slipper moms og annet tull. :oops:

http://cgi.ebay.com/Original-Genuine-Canon-BP-511A-BP511A-battery-30D-20D_W0QQitemZ220174948266QQihZ012QQcategoryZ43434QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Mvh Fjelljo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper et Nikon DSLR i stedet for Canon får man med et adapter som tar CR2 batteri. I hvertfall fikk jeg det med på D70'en.

Da går man aldri fri for strøm. Genialt på reiser også. Jeg kjøpte inn 25 Duracell CR2 batteri på e-bay til den nette sum av 10 dollar, så jeg skulle ha strøm i evigheter :oops: (det går 3 stk CR2 i adapteret).

Vær for øvrig oppmerksom på at det er mye dårlige batteri på markedet. Også i USA. Har handlet et par billigbatteri til Nokia tlf som ikke var verdt portoen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterbuksa mi har seler og på dem har jeg sydd på borrelåser på den siden som går inn mot brystet. Jeg har så tatt en rompetaskesak og klipt den opp litt slik at jeg bare har igjen den mindre lommen bakerst (helt flat). Syr på borrelåser på denne også og fester den til buksa. Her har jeg plass til 4-5 canon batterier + AA til gps. Når jeg legger meg tar jeg bare med meg denne batterilomma med ned i soveposen.

Billig, enkelt og effektivt :oops:

Billige batterier får du også kjøpt på qxl, det er selgere som sender fra usa, til meg sender de bare vanlig boblekonvulutt som er har en lav verdi slik at du slipper moms og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri bør oppbevares kaldt når de ikke er i bruk. I romtemp blir de gode som nye.

Spørsmålet er da om mer enn -4 grader tar knekken på dem, istedenfor å konservere..?

Dersom det er en fordel at de ligger i kulden er det ikke poeng å ha den vekten på kroppen.

Spørsmålet er om dette også gjelder batt til fotoapp, og om det funker på samme måte i -15/-20?

Noen som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.