Gå til innhold
  • Bli medlem

Trener dere på langrennski?


Tiri

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det er mange her inne som trener på langrennski?

Selv har jeg som mål at jeg skal trene minst 3 ganger i uken i vinter, men ønsker å trene 5-7 ganger.

Blir varierte måter å trene på fra å gå i oppkjøret løyper og trene i intervaller, til å bruke fjellskiene :roll: .

Trener en del på langrennsski jeg også, men jeg var sprekere før. Som ung NTH-student på 1970-tallet gikk jeg alene (og nesten uten forhåndstrening) fra Storlien til Røros (12mil) på ca.16timer. Tok turen omtrent på sparket. Det eneste jeg gjorde av forberedelser var å bestille rom på Bergstaden turisthotell på Røros. I sekken hadde jeg 2,5l drikke, litt mat og ekstra klær, ikke telt eller annet overnattingsutstyr. Gikk palmelørdag (påska 1975) så dersom noe hadde "skjært seg" og turen måtte avbrytes så kunne jeg tatt inn på div. hytter langs ruta (Storerikvollen, Nedalshytta, Væktarstua mm.). Kjørte til Storlien om natta og la ut derfra i 4-tida om morgenen. Passerte Storerikvollen i 8-tida og Væktarstua kl.12. På Væktarstua tok jeg tre kvarters pause og kjøpte litt sjokolade og annet "snavel". Fra Væktarstua gikk jeg oppover til Grønlivollen, derfra bratt oppover til Storskarven og ned til Aursunden - Røros.

En kjempetur, noe av det morsomste jeg har vært med på.

3 dager senere tok jeg toget til Reitan stasjon og gikk nesten samme trace tilbake for å hente bilen (overnatting på Nedalshytta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener en del på langrennsski jeg også, men jeg var sprekere før. Som ung NTH-student på 1970-tallet gikk jeg alene (og nesten uten forhåndstrening) fra Storlien til Røros (12mil) på ca.16timer. Tok turen omtrent på sparket. Det eneste jeg gjorde av forberedelser var å bestille rom på Bergstaden turisthotell på Røros. I sekken hadde jeg 2,5l drikke, litt mat og ekstra klær, ikke telt eller annet overnattingsutstyr. Gikk palmelørdag (påska 1975) så dersom noe hadde "skjært seg" og turen måtte avbrytes så kunne jeg tatt inn på div. hytter langs ruta (Storerikvollen, Nedalshytta, Væktarstua mm.). Kjørte til Storlien om natta og la ut derfra i 4-tida om morgenen. Passerte Storerikvollen i 8-tida og Væktarstua kl.12. På Væktarstua tok jeg tre kvarters pause og kjøpte litt sjokolade og annet "snavel". Fra Væktarstua gikk jeg oppover til Grønlivollen, derfra bratt oppover til Storskarven og ned til Aursunden - Røros.

En kjempetur, noe av det morsomste jeg har vært med på.

3 dager senere tok jeg toget til Reitan stasjon og gikk nesten samme trace tilbake for å hente bilen (overnatting på Nedalshytta).

Imponerende!!!!!

Jeg er vel litt mer pyse sånnsett da :roll: .

Jeg har veldig STOR respekt for fjellet, vær og vind og hadde nok aldri turt å legge ut på en langtur alene.

Jeg kan godt stikke en tur oppi fjellet her når det er snøstorm, men da har jeg med GPS og turen blir ikke så veldig lang.

Du hadde sikkert en veldig fin tur :D !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener en del på langrennsski jeg også, men jeg var sprekere før. Som ung NTH-student på 1970-tallet gikk jeg alene (og nesten uten forhåndstrening) fra Storlien til Røros (12mil) på ca.16timer. Tok turen omtrent på sparket. Det eneste jeg gjorde av forberedelser var å bestille rom på Bergstaden turisthotell på Røros. I sekken hadde jeg 2,5l drikke, litt mat og ekstra klær, ikke telt eller annet overnattingsutstyr. Gikk palmelørdag (påska 1975) så dersom noe hadde "skjært seg" og turen måtte avbrytes så kunne jeg tatt inn på div. hytter langs ruta (Storerikvollen, Nedalshytta, Væktarstua mm.). Kjørte til Storlien om natta og la ut derfra i 4-tida om morgenen. Passerte Storerikvollen i 8-tida og Væktarstua kl.12. På Væktarstua tok jeg tre kvarters pause og kjøpte litt sjokolade og annet "snavel". Fra Væktarstua gikk jeg oppover til Grønlivollen, derfra bratt oppover til Storskarven og ned til Aursunden - Røros.

En kjempetur, noe av det morsomste jeg har vært med på.

3 dager senere tok jeg toget til Reitan stasjon og gikk nesten samme trace tilbake for å hente bilen (overnatting på Nedalshytta).

Oisann, det var litt av en langtur! Jeg dro selv på noen fantastiske vårskiturer i Sylan for nokre år sia, mens jeg studerte i Trondheim. Selv om det bare var knapt halve distansen av den turen din. Tok buss til Tydal på formiddagen og toget på Rørosbanen tilbake på kvelden. Trondheim er glimrende utgangspunkt for lange skiturer. Tok også skiturer fra Røros og nedover Gauldalsvidda til Budal og Klæbu til Singsaas etc. Herlige trønderfjell! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.