Gå til innhold
  • Bli medlem

Veggli om vinteren


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det kjøres opp løyper i området fra Breiset - Lufsjå - Daggrø - Sundtjørn om vinteren, eller blir disse kun kvistet? Når skjer dette i såfall? Først rundt vinterferietid?

Hvor lang tid må man beregne på strekningen Sundtjørn - Daggrø og Breiset - Lufsjå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løypa mot Lufsjå har kun blitt kjørt opp med scooter før påske de siste årene. Det samme gjelder vel over til Daggrø. Ellers så blir det kjørt opp løyper fra Sundtjønn gjennom Votnedalen mot Fjellstua og opp til Skisenteret hele sesongen. Har også blitt kjørt opp inn til Slepeskaret de siste årene. Hvor lang tid du bruker varierer jo med oppakning, men kan jo si at du vil bruke en 3-4t fra Daggrø til Lufsjå med sekk, og kanskje 2-3t fra Sundtjønn til Daggrø. Breiset vet jeg ikke hvor ligger. Du kan jo sjekke www.vegglifjell.no og eventuelt kontakte

Vegglifjell Friluftslag

Tlf: 41560955

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Synken, og takk for svar!

Slenger med noen flere spørsmål siden det ser ut som om du har vært en del i området.

Jeg planlegger en skitur ei langhelg i februar på Vegglifjell, strekningen Sundtjørn - Breidset om Daggrøhytta og Lufsjåhytta, evt videre til Imingfjell og Solheimstulen.

Vurderer evt. å gå fra Vorset om Øvre fjellstul, men lurer litt på hvordan skføre kan være der. Kan jo være mye løssnø fra Øvre fjellsul til Daggrø, det er vel ikke kjørt opp løyper vil jeg tro.

Hvordan er bussforbindelsen i området? Jeg må jo parkere bilen i en av endene av ruta.......

Er det andre velegnede start/stopp steder?

Finnes det gode kart over området utover N 1516 III - Tessungdalen 1: 50000? Synes jeg har sett at det er produsert turkart for Vegglifjell?

Trenger man fiskekort for å fiske på Lufsjå? Hvor fås disse evt. kjøpt.

Hvordan er fisket i vannene ved Daggrøhytta?

Ellers mottas alle gode tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte i området, så jeg har utforska litt rundtomkring. Skiføret varierer jo veldig, er ganske ofte løssnø på den tida. Vet ikke hvordan det er fra Øvre Fjellstøl, men fra Sundtjønn så blir det kjørt opp løyper mot Votnedalen. Om du går til venstre ved N. Kjølevatn så kommer du ned til Votnedalssetra. Derfra kan du gå i løype forbi Surtetjønn og opp til ca 1km øst for Rypetjønn. For å komme opp dit har du en stigning på ca 80m som kan være litt slitsom i løssnø. Fra Rypetjønn kommer du ganske enkelt opp til Turistforeningens løype vest for S. Daggrøvatn. Dette er et fint fiskevann som jeg har fått kilosfisk i, også populært som isfiskevann. Ved neste vann, N. Daggrøvatn finner du turisthytta.

Det med bussruter kjenner jeg ikke så mye til, vet bare at det går en linje fra Kongsberg til Geilo. Finnes sikkert noen lokalbusser du kan bruke, mulig du må bruke taxi eller haike for å komme deg opp eller ned fra fjellet.

Vet det ble produsert noen kart over området for mange år siden, mulig de selger dem på bensinstasjonen eller turistinformasjonen i Veggli. Der kan du også kjøpe fiskekort over området, usikker på hvordan det er på Lufsjå.

Jeg har ofte gått fra Vegglifjell Skisenter og nordover, da sparer du mange høydemeter og kommer inn på snaufjellet etter kort tid. Har hatt som plan å gå til Imingfjell og videre vest mot Mårbu, mulig jeg tar den turen i påska. Er innmari fint innover mot Skirvesjøen, lange, flate vidder!

Håper dette hjalp deg noe i planleggingen! Bare spør, kanskje jeg kan svare :oops:

-Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ruta Imingfjell-Lufsjå-Veggli Skisenter-Øvre Fjellstul-Blestølen. Dett er også en veldig fin tur, tok den i påska. Vi brukte "turkartet Sigdal og Rollag" store deler av turen. Ellers turkartet "Hardangervidda". Har besteget Skirveggen om sommeren, veldig fin topp! Jeg gikk ikke om Daggrøhytta, men gikk innpå skiløypa fra Slepeskardet, der går det skiløyper helt til Sundtjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra Sundtjønn så blir det kjørt opp løyper mot Votnedalen. Om du går til venstre ved N. Kjølevatn så kommer du ned til Votnedalssetra. Derfra kan du gå i løype forbi Surtetjønn og opp til ca 1km øst for Rypetjønn. For å komme opp dit har du en stigning på ca 80m som kan være litt slitsom i løssnø. Fra Rypetjønn kommer du ganske enkelt opp til Turistforeningens løype vest for S. Daggrøvatn. Dette er et fint fiskevann som jeg har fått kilosfisk i, også populært som isfiskevann. Ved neste vann, N. Daggrøvatn finner du turisthytta.

Tror du det går greit å dra pulk denne strekningen. Skal ha med bl.a isbor, så jeg er redd for at sekken kan bli tung......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som "500fjell" sier oppkjørt løype fra Sundtjønn og helt inn til Slepeskardet. Kan nok bli litt slitsomt å komme seg opp til Daggrøhytta hvis det er mye løssnø. Du vil nok spare endel krefter på å gå den oppkjørte løypa hele veien, men det er jo en finere tur over fjellet mener jeg. Da kommer du opp til de fiskevannene jeg snakket om også. Mens du går innover kan du jo prøve fisket i Skirvesjøen, tror det skal være bra der. Du får se litt på kartet når du får det, i mellomtiden kan du jo bruke denne http://demo.geodata.no/gdwk44/ Husk at det ikke alltid er like lett å se for seg hvor slitsom turen vil bli når man sitter hjemme og ser på kartet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.