Gå til innhold
  • Bli medlem

2 kompiser på fjelltur for første gang. håper på tips:)


Christoffer86

Anbefalte innlegg

heihei.

Har tittet og lest litt på dette forumet en stund og nå har jeg endelig klart å registrere meg her:)

Nå er tiden endelig inne for min første fjellvandringstur og jeg gleder meg stort:)

Vi er 2 gutter på 18 og 21 år som har bestemt oss for en 4-5 dagers fjellvandringstur i høstferien.

Er det noen av dere som har noen tips til destinasjon?

Rondane,jotunheimen og dovrefjell er noe av de stedene vi har pratet om.

Skal sove i telt men hytte kan også være aktuelt.

Hvis noen har noen andre innspill til oss angående vår første fjellvandring så kom med det:)

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rondane er mitt absolutte tips. Normalt noe bedre vær enn Jotunheimen. Flotte farger der om høsten. Enkle 2k topper og litt å strekke seg mot i Jotunheimen senere om det skulle gi mersmak, samtidig som Rondane i seg selv om høsten er spennende nok. Det er langt fra noe viddelandskap om dere ønsker fjell og topper. Fint å telte mange steder i Rondane er det også.

Se www.etojm.com/dir/rondane.html for å sjekke etappene. Den er gammel, men veldig mye endringer på rutene har neppe skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Christoffer!

Jeg er ikke for noen autoritet å regne, men noen ting tror jeg at jeg kan bidra med.

Siden du sier at dette er deres første fjelltur er det det et spesielt råd jeg vil gi dere. Sett av en helg på forhånd og pakk sekkene slik dere ville for den store utflukten. Begi dere ut i skogen eller fjellet nære siviliasjonen. Om dere bor i Oslo er Nordmarka et fint sted. Ta minimum en overnatting der. Jeg mener det er ganske viktig at dere får testet utstyret før dere legger ut på langtur.

Det er en del erfaringer dere bør gjøre før dere legger ut. Dette er ting som kan gjøre villmarksopplevelsen sur om man ikke er forberedt og ting ikke fungerer tilfredsstillende. Dette er noen momenter jeg kommer på i forbifarten. Andre kan sikkert supplere med mangt.

Telt: Sjekk at det er intakt og at alle delene er der. Se for dere at det er sterk vind. Flyr det av sted blir det en kald natt.

Primus: Sjekk at den virker og hvor mye brensel dere bruker på et døgn. Lær dere å fyre den opp med korrekt forvarming om det trengs. Om dere skal fyre i teltet er dette spesielt viktig. Det kan være direkte livsfarlig om man ikke kjenner primusen veldig godt. Lær dere å rense den.

Soveposer: Det kan bli kaldt på fjellet om natta. I høstferien kan dere fort oppleve flere kuldegrader i fjellet. Er de varme nok?

Sko: Finn ut hvor skoen trykker. Test ut hvordan dere skal forebygge gnagsår før dere begynner å gå. Må dere ha sportstape, compeed, nylonstrømpe? Om skoene er nye bør de gås inn først. Fyll de med vann før dere går. Da mykner skinnet og former seg etter foten.

Ryggsekk: Ryggsekker kan ofte tilpasses bærerens fysikk. Prøv dere fram slik at det blir best mulig å bære. Er sekkene store nok?

Kart og kompass: Om dere ikke kan bruke kart og kompass kan dette læres, enten via å lese eller instruksjon. Uansett må dere øve litt på dette. Stol ikke på GPS alene.

Fysikk: Hvor langt kan dere gå en hel dag med sekk uten å slite dere ut? Det er trist å ikke nå målet for turen fordi man overvurderte formen sin.

Man kunne sikkert snakke i det kjedsommelige om detaljer, men jeg tror at de tingene jeg har nevnt er viktig å ha på stell før man legger ut på langtur.

Ellers kan jeg nevne at jeg alltid har med førstehjelpssaker. Med mindre det er veldig varmt har jeg alltid ull innerst mot kroppen. Jeg har alltid med mer mat en jeg trenger i tilfelle jeg skulle bli værfast eller skade meg. Jeg legger alltid igjen rutebeskrivelse, om enn omtrentlig, hos en som bryr seg. Jeg avtaler alltid et seneste tidspunkt jeg kommer til å ringe slik at de vet når de evt. skal begynne å bekymre seg. Vindtette ytterplagg er obligatorisk. Ikke undervurder nytten av vanntette klær. Snakk med folk dere treffer på veien. De kan ofte gi gode råd om ruter, vadesteder, værmeldinger og severdigheter. Dessuten blir det flere som vet hvilket område dere ferdes i.

Det kan også være nyttig å lese bøker som er myntet på folk som ikke har all verdens erfaring i fjellet. Jeg har selv hatt stor nytte av å lese Lars Monsens bøker. Spesielt vil jeg anbefale "Villmarksboka", som passer godt for førstegangsvandrere. Dette forumet er også fullt av råd og hint fra mange veldig erfarne fjellfolk. Mye kan man lese seg til, men jeg tror det er viktig å ikke undervurdere øvelse.

Nå er jeg svett i fingerene, så nå skal jeg la andre slippe til. Jeg håper dere får en flott tur og at dere vil trives med turlivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Du har allerede fått flere gode tips. Jeg vil for mitt vedkommende absolutt anbefale deg å slå opp på www.turistforeningen.no. hvor du finner de mest pålitelige og fullstendige orienteringer om alle turområdene i landet. Du kan også kjøpe boken Til fots i Norge som turistforeningen har gitt ut.

Den inneholder bl a oversiktskart og rutebeskrivelser.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absolutt forslaget om en helgetur som oppvarming. Rondane burde være et flott område å begynne med. Lag gjerne en plan B i tilfelle dårlig vær. Hvis dere ikke føler dere helt stø i orientering kan det være hjelp i å følge merka løyper. Vil dere finne deres egne veier finnes det noen åpne buer/hytter dere kan få opplysninger om hos fjellstyrene.

Høstferien i høyfjellet kan være fantastisk med sol og vindstille, men det kan også brått komme 30cm snø. Ha dette i bakhodet når dere planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.