Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om topper


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Noen som har noe bra tips til hvilke topper jeg skal bestige på neste tur?

Jeg tar buss så utgangspunktene kan vel ikke bli så mange.

Noen store traverser på over 8-10t er jeg ikke så interessert i, og bre er ikke tingen. Jeg har kikket litt rundt Spiterstulen, men der er det mye som frister som fort kan bli slitsomt.

Jeg hadde tenkt til å dra til fredag, så jeg har ikke så god tid til å sjekke opp så mye, derfor spør jeg her nå.

Spør vel helst etter alt av topper som ligger vest for Spiterstulen (snakker ikke bare om rundt hytta, men hele parken), og som kanskje er fine å ta nå på sommeren med tanke på tilgjengelighet.

Har med meg teltet og jeg regner med ei snau uke til sammen.

Takker for alle svar og tips som måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest din forrige rapport, må vel Leirdalen være ypperlig. Vestover fra Leirdalen går det mange små egger med små utfordringer (grad 2-3+). Geite - Sokse, Storbreahøe - Storbreatinden, Skagsnebb - Hurrbreatinden etc. I tillegg har du fine småturer som Kyrkja og Stetinden, Tverrbytthornet direkte fra vest regner jeg med at selv du omgår uten tau? Tverrbottntindane er en bedagelig travers. Skardstinden er morsom (vel grad 2 og nokså bratt / litt utsatt), altså Skardstinden fra vest.

Det går buss mot Leirdalen, og jeg tipper ev. bussjåføren kan dumpe deg litt lenger nede i Leirdalen. Dessuten der er de beste teltplassene (og kubeitene = mange kyr).

Generelt morsommere og kortere turer på tindene rundt Leirdalen enn Visdalen om du spør meg.

Utfordring: Ta en dag, kos deg rolig i fjellet og nøy deg med kun Kyrkja eller Stetinden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring: Ta en dag, kos deg rolig i fjellet og nøy deg med kun Kyrkja eller Stetinden :?

:wink: Det er mottatt, vi får se hva man er i stand til. Kyrkja kan det ikke bli, siden jeg gikk forbi de to sekundærtoppene til Visbretinden på forrige tur.

Da blir det å slappe av i Leirdalen da. :x Takk for svar, da er det bare å begynne pakkinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hamrene du snakker om er rimelig leie rett på (et par av dem), men det finnes alltid omgåelser rett rundt som gjør at denne overgangen ikke overstiger grad 2 under gode forhold. Altså "grønn strek" for deg i utgangspunktet, men du må jo ev. komme deg dit, du som ikke gjerne går på breer. Via Sokse da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenge på et spørsmål; Hvordan er eggen fra Veslebjørn bort til Skeii? Kommer man seg frem og tilbake her, er det noen graderinger på disse hamrene?

Eaa har et meget godt bilde av partiet fra eggens laveste punkt og opp til toppen av Skeie, hvor hammerene kommer godt fram:

http://www.fjellforum.com/download.php?id=6847

Det som ikke vises her, er utenfor bildet til venstre så går det ganske bratt ned mot laveste på eggen. Fant ikke noe godt bildet av dette i farta...

Dette bildet viser hele eggen sett fra Veslebjørn:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=6829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest din forrige rapport, må vel Leirdalen være ypperlig.

Det går buss mot Leirdalen, og jeg tipper ev. bussjåføren kan dumpe deg litt lenger nede i Leirdalen.

Morten, jeg hadde ellers lest at bussen til Leirvassbu var blitt nedlagt, men er den åpnet igjen?

Du har kansje en henvisning til opplysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Takk, og fra Sokse var planen ja. Tenkte meg kanskje opp via Rundhøe til topp 2002 og så videre innover. Hvordan er det opp/ned til Storebjørn? Er det mulig å gå opp sør for brefonna ved Tverrbyttjønne 1350?

Nils:

Takk for linker! Etter å ha sett de bildene må jo jeg bare ut der hvis sola titter litt frem!

Bjarne Lindholdt:

Det ser desverre ut som du har rett, virker som det går kun til Spiterstulen. Håper jeg tar feil, men kunne ikke finne noe inne på fjord1.no

:wink:

Så da spørs det hvordan det blir

:edit:

Da ringte jeg Leirvassbu og det går ikke buss dit!

Da har jeg et problem på en måte da jo, noe ikke føttene min kommer til å like.

Er vel ingen som tilfeldigvis skal opp til Leirvassbu om ei uke eller no? Haik anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholdt:

Det ser desverre ut som du har rett, virker som det går kun til Spiterstulen. Håper jeg tar feil, men kunne ikke finne noe inne på fjord1.no

:!:

Så da spørs det hvordan det blir

:edit:

Da ringte jeg Leirvassbu og det går ikke buss dit!

Da har jeg et problem på en måte da jo, noe ikke føttene min kommer til å like.

Er vel ingen som tilfeldigvis skal opp til Leirvassbu om ei uke eller no? Haik anyone?

Takk for opplysning. Jeg reiser til Fondsbu på lørdag – i håp om litt godt vær for en lengere fjelltur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.