Gå til innhold
  • Bli medlem

utstyr til korte turer


peterha

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle hatt meg et grit fjelltelt. Noen som vet om et slikt til rundt 1000 kroner? Må være plass til to voksne og et barn og det hadde også vert kjekt med stueplass til 2 ryggsekker..

Hva er ok sovepose for tiden? Får jeg noe bra her for under 500?

På forhåndtakk for svar.

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, tror kanskje du skal slite litt for å finne et "bra" 3 mannstelt (dere bør ha det) til 1000 spenn. Kjøp heller brukt av annerkjent merke!

Finn, eller legg kanskje inn en annonse her??

Sovepose finner du garantert til under 500, husker ikke om jeg så det på G-sport eller Intersport forleden. Tror det var en Ajungilak-pose, + 7.

Kr 295,-, ikke av de mest komprimèrbare, men helt ok for kortere turer.

Skal dere høyere enn tja 1000 moh, kàn +7 pose være i kaldeste laget vår/sommer/tidlighøst!

Normalt sett bør det holde, men slikt er veldig individuelt...

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Var innom på Sportshuset i dag (på Storo i Oslo, men tilbudet gjelder sikkert andre steder også). Der hadde de 4-mannstelt til under 1000-lappen. Sikkert ikke verdens beste telt, men om du ikke skal på de mest ekstreme og vindutsatte steder holder det sikkert mål! Kjøp eventuelt en billig presenning til å ha under teltet for å være sikker på at bunnen ikke slipper inn vann. Dekker presenningen forteltet også blir det litt renere i teltet, og noe mindre kondens. Kantene av presenningen må ikke stikke utenfor ytterteltet i tilfelle regn, for da renner det inn mellom bunnen og presenningen.

Sovepose til den prisen er det sikkert ikke noe problem å finne, men det går utover vekt og holdbarhet. Jo billigere de er jo tyngre må de være for å holde varmen inne. Selv ligger jeg i en 600 grams dupose til 4800,- og nyter det, men skal ikke prøve og overbevise deg om at du trenger det for å ha en god tur. Forrige tur lå jeg i en helsport-pose til 499,- og hadde det fint da også! Den var på tilbud, men holdt ned til 0 grader uten problem. Sjekk http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____50042.aspx

Man kan dra på tur i billig utstyr og få en fin tur, men man må vite begrensningene utstyret har. Billig og lett vekt er for eksempel to ting som utelukker hverandre om du vil ha litt kvalitet også. Kjøp billig nå, og se om du liker det før du bruker en halv formue på dyrt utstyr.

Et godt råd kan likevel være å ligge unna Jysk, EuroPris, Biltema og lignende...

Ha en strålende tur!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Man kan dra på tur i billig utstyr og få en fin tur, men man må vite begrensningene utstyret har. Billig og lett vekt er for eksempel to ting som utelukker hverandre om du vil ha litt kvalitet også. Kjøp billig nå, og se om du liker det før du bruker en halv formue på dyrt utstyr.

Et godt råd kan likevel være å ligge unna Jysk, EuroPris, Biltema og lignende...

Ha en strålende tur!

H.

Veldig enig med deg justanothernut, pris og vekt utelukker hverandre! Selv har jeg kun hatt èn dunpose i løpet av snart ett og ett halvt tusen teltdøgn, rett og slett pga av at jeg syns de er for dyre!

Jeg er svært uvøren i fjellet, gidder ikke ta av meg støvlene, hopper rett i posen under middagslaging, orker ikke benytte innerpose med all irritasjon det medfølger......., ergo av kostnadshensyn benyttet annet enn dunposer.

Jeg finner rett og slett større kompfort ved ikke å være redd for utstyret i fjellheimen...

............ men, som du sier ligg unna Europris etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kun hatt èn dunpose i løpet av snart ett og ett halvt tusen teltdøgn, rett og slett pga av at jeg syns de er for dyre!

Jeg er svært uvøren i fjellet, gidder ikke ta av meg støvlene, hopper rett i posen under middagslaging, orker ikke benytte innerpose med all irritasjon det medfølger......., ergo av kostnadshensyn benyttet annet enn dunposer.

Jeg finner rett og slett større kompfort ved ikke å være redd for utstyret i fjellheimen...

............ men, som du sier ligg unna Europris etc.

Dun er jo svinedyrt. Men deilig, mykt, varmt og lett! Jeg fikk den posen kjøpt i USA og fikk den til 1600 i stedet for 4800, og da hjelper det jo litt. Men jeg er veldig forsiktig med utstyret mitt, nesten overbeskyttende, og da blir ikke dun noe problem. Hoppe i posen med klær og støvler hadde jeg aldri gjort med noen av posene mine. Selv ikke i teltet har støvlene mine noe å gjøre :wink:

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.