Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktstøvler, foret eller uforet?


Villminken

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe jaktstøvler og lurer på hva som er å anbefale for å holde seg tørr og varm sommer og vinter. Er forede støvler for varme om sommeren, klarer gore-tex og transportere ut fuktigheten eller blir de våte? Hvor lang tid bruker de på å tørke kontra uforede og vil de føles kaldere en uforede med gode lester i våt tilstand?

Har vurdert å kjøpe et par uforede Crispi Trysil eller Alfa M/77 til bruk i sommerhalvåret, samt et par Crispi Simle, Hunter, Alfa Bever, Hjerkinn, Chiruca Norway eller Scandinavia til bruk høst/vinter.

Har jeg behov for to par støvler eller kan jeg klare meg med et par hele året? Hvilke?

Har ingen erfaring på området og er derfor taknemlig for anbefalinger, erfaringer, tester og råd slik at jeg får de støvlene som passer best for meg uavhengig av pris. Bor i Nord Norge og er mye ute hele året, ofte i regn og på turer med begrennsede tørkemuligheter. Kan gode jaktstøvler erstatte gummistøvlene eller må disse være med i sekken ?

Her var det mange spørsmål og jeg håper på like mange svar :wink:

Vennlig hilsen

Villminken

Ps. Leste i tråden om fjellsko at Krokann ikke anbefalte gore-tex, men har inntrykk av at de fleste støvler er foret med dette. Komentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Fjellstøvler kan erstatte gummistøvler.

Selv bruker jeg Lundhags Professional 2000. De er så og si helt vanntette ved at de er gummiert nederst. Sjekk http://www.lundhags.se . De er derimot noe kalde på vinteren når det blir kuldegrader og en samtidig sitter stille over lengre tid. De har ingen membran og tørker derfor fort om du skulle bli bløt. De slipper også ut fuktighet fra foten meget godt.

Jeg er meget godt fornøyd med de skoene.

Andre sko som er bra er:

LaSportiva mod. Elk. Høy støvel med G-tex for/membran.

Varg mod. Rastegaisa (importeres av Vertikal på Hemsedal). Gummiert nederst med et lett for innvendeig, ikke gore-tex. Har kommet ut som best i test ved flere tester (bl. a Jakt og Fiske)

Alfa mod. Bever Pro. Lingner på forsvarets marsjstøvel og har Gore-tex membran og gummiert tåparti. Kanskje den beste gore-tex skoen på det norske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ingen erfaring med Gore-tex sko. Mine turkamerater som har brukt gore-tex sko, sier at skoene blir varm på sommeren og at de tørker seint om en har trampet over skaftet og fått vann i skoene. Punkterer mermaren er det også kjørt.

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt Frank.

Hvordan vedlikeholdes Lundhags støvlene? Ser nesten ut som om de er laget i plast.

Tror jeg går for uforede støvler da jeg kan tenke meg at jeg blir like våt/klam i gore-tex + at de bruker en evighet på å tørker.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei Bjørn!

Lundhags sko skal vedlikeholdes på følgende måte:

Etter hver tur er det viktig å vaske/skylle skoene utvendig. Skit og sur myr tærer på skoene (lær og ikke minst sømmer). Bruk Nikwax Footwear Cleaning Gel med jevne mellomrom, og følg bruksanvisningen.

Bruk så Nikwax Waterproofing eller Grangers G-Wax for å smøre inn skinn og for å tette sømmer. Av og til kan du bruke Lundhags Nygammal Lädersmörning. Den inneholder tjære og kan tære på sømmene hvis den brukes for ofte samt at den gjør læret veldig mujkt, for mjukt. Bruk den kun en til to ganger pr. sesong for å gi læret "næring" og salter.

Lundhagsmodeller jeg anbefaler er Professional 2000 High og Scout. De andre har ikke så god komfort og støtter ikke så bra i ankelen. NB Lundhagssko egner seg best i våte områder, myr og bløt skogbunn. Går du mye i høyfjellet i Sør-Norge kan det være å foretrekke andre sko.

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Kjøp av sko er neimen ikke enkelt. Jeg har de samme dilemmaene mht innerfor.

Jeg kjøpte Lundhags jakt jubeleum for å teste ut en sko som virket genial. Min dom er følgende: Dette er den dårligste sko jeg noen gang har gått med!! I tillegg sleit jeg den ut på en sesong. Elendig passform, ingen støtte til foten: Da hjelper det lite om den tørker med en gang. ALDRI NOEN GANG MER LUNDHAGS! :(

Har også brukt Alfa Bever. :cry: Dette er en støvel som du garantert ikke får gnagsår i og den gir brukbar støtte. Desverre er holdbarheten elendig. Sleit den ut på en sesong (Syns den bør holde to) Det samme gjelder Alfa Bever Proff.- (Litt bedre holdbarhet, men sleit den også ut på en sesong) :oops:

Når det gjelder Varg Isogaisa :?: har den innerfor, men alle jeg har snakket med skryter av støvelen. (Og litt våt på beina blir en vel uansett??? (Støvelen virker imidlertid litt tung i forhold til en del andre (eks: Lasportiva sine (Elk eller tibet) :?: : Men som har dårligere holdbarhet.)

Jeg hadde kjøpt en av de to sistnevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Varg Isogaisa er faktisk en meget bra sko. Etter at flere kamerater har skrytt av skoen i flere år kjøpte jeg selv et par i fjor. Skoen er sydd med ett stykke lær, får dærmed ingen utette sømmer. Skoen er svært stiv, i begynnelsen føles det som å gå med slalomsko, men denne stivheten får du igjen for når du har tung bør, eller begynner å bli sliten i beina. I denne skoen er overtråkk av ankler bortimot umulig. Det eneste jeg fortsatt sliter med er at jeg føler meg litt utrygg på vått/glatt fjell. Sålen er ikke perfekt for slikt underlag, samtidig som stivheten i skoen gjør at du ikke får optimal "bakkekontakt". Mulig dette bli bedre ettersom skoen slites mer, og trolig blir litt mykere.

Med normal smøring av skoene er de vanntette, og tørker raskt om de stappes med avispapir. Sko med Gore-Tex , som Alfa Bever, er ikke like gode på dette området. Varg-modellene Rastegaisa og Neidegaisa, henholdsvis storebror og lillesøster til Isogaisa, er forholdsvis like, med unntak av høyde. Antar derfor at disse skoene har omtrendt samme egenskaper.

Isogaisa har vunnet flere tester i norske tidsskrifter, deriblant en langtest, hvor skoene viste og inneha en svært god slitestyrke. Varg markedsføres i Norge av Vertikal som andre tidligere har nevnt, og bør kunne skaffes i de fleste seriøse sportsbutikker i landet. Rastegaisa og Neidegaisa er nye modeller og bør også være godt tilgjengelig denne sommeren.

Om noen har spesielt gode argumenter for å heller kjøpe fjellsko med Gore-tex må dere gjerne legge frem disse. Lær er lær mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne nevne at jeg har hatt veldig gode erfaringer med Lundhags støveler. Tørker lett og er utrolig slitesterke. Har brukt mitt par i nesten fem år med forholdsvis hardt bruk. Men det gjelder å ha litt omsorg for dem.

Skjønner at stabilitet kan være en problem for noen, siden Lundhagsstrøvlene ikke er veldig stive. Men akkurat her trur jeg det er veldig forskjell fra en person til en annen. Jeg for min del trenger ikke veldig stive støvler og setter heller pris på mjukheten i støvla.

Når det gjelder Gore-Tex er det ikke no stort problem med å ha det i støvla. Dem tørker litt seinere men ellers greit. Problemet er vel heller at det er bortkasta. Vedlikeholder du læret ditt godt er det ikke noe problem å holde lærstøvler vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare understreke at der er natt og dag mellom komfort og ankelstøtte mellom Lundhags Proffesiosnal 2000 og andre Lundhagssko. Ved rett behandling av Lundhags Proff. 2000 skal det mye til at du sliter dem ut på få år. PS! Lundhags har kommet med ny Proff. 2000 mod i år.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.