Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovre i juli


sherpa

Anbefalte innlegg

hei

har planer om å ta meg opp på alle 2000 meterstoppene på Dovre i siste halvdel av juli. hvordan pleier snøforholdene der å være da, og hvordan ser det ut nå??

kan jeg gå Snøhettatraversen alene, altså uten sikring? må jeg bruke tau / sikringsmidler, eller kan jeg klyve? hvilken vei er eventuellt lettest? hva med Larstind? andre topper der som er vanskelige?

alle rapporter jeg har lest fra området tyder på at de har gått fler i følge. alle opplysninger mottas med takk.

mvh. sherpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøforholdene bruker å være OK denne tida. Alt går, men en aleneklyving av Snøhettatraversen er risikabel. Graden på letteste vei er bare 4+, men usikra fall både på Vesttoppen og Hettpiggen er fatalt. Hvis du absolutt SKAL gå usikra så er det nok best å gå fra Vesttopppen og over til Østtoppen. Da kan du rappellere ned fra VT og HPiggen. Den eneste klyvingen som er utsatt da er en 25m bratt sva/vegg mellom VT og HP. Også her vil et fall være fatalt. Likevel, alt avhenger av psyke, vær og ferdigheter!

De andre toppene kan gås usikra og alene. Larstind er luftig, men kan gås usikra hvis du tar det piano. Vanslig vei til Store Langvasstind er også kurant. Du må ta med en taustubb slik at du kan "slippe deg ned" 5meters hammeren (tilstrekkelig med en handløkke). Den er kurant å klatre usikra tilbake.

Utover det høres planen god ut- god tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.