Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur i Rondane 5-10 juni? Snø?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om en tur rett etter eksamen for å avreagere litt og ønsker meg mest en fottur i fjellet.

Jeg hadde noen planer om å ta alle toppene i Rondane, men usikker på hvordan snøforholdene er?

Er det i det hele tatt mulig å ta fotturer der på denne tiden? Hørt snakk om at snøen begynner å forsvinne.

I så fall er det lurt å ta med øks og stegjern til de brattere partier og eggene. Tenker da spesielt på området rundt Veslesmeden, Storesmeden og trolltinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er mulig å ta fottur der på den tiden, men du risikerer basking og gjennomtråkk i råtten snø, spesielt på flater og i dalbunner. Rygger/egger og topper blir fort snøfrie og bør ikke volde størst bekymring mht snø.

Jeg har selv hatt fottur til Veslesmeden i den perioden (8. juni 2003). Og mot Veslesmeden så det slik ut den gang: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2987

Nå er det vel reinkalving der, men om dette gjelder perioden du har tenkt deg dit vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der var det nesten bart den 8.juni, Nils!

Akkurat nå ligger snøen over Rondane, helt driv kvitt. Og kan ikke tenke meg at den rekker å smelte tilsvarende innen to uker. Blir nok nærmere st.hans før "solsida" ligger snøfri. Og det er gjerne fremdeles vått helt til ut i juli.

Snøen ser ut til å ligg lengre enn vanlig iår, både på Dovrefjell og i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der var det nesten bart den 8.juni, Nils!

Akkurat nå ligger snøen over Rondane, helt driv kvitt. Og kan ikke tenke meg at den rekker å smelte tilsvarende innen to uker. Blir nok nærmere st.hans før "solsida" ligger snøfri. Og det er gjerne fremdeles vått helt til ut i juli.

Snøen ser ut til å ligg lengre enn vanlig iår, både på Dovrefjell og i Rondane.

hmm hørte ifra en som fløy over med hanglider for ikke så lenge siden og han sa det var på god vei i smeltinga. Noen andre som har noe å melde? hvis det som når bils var der kan det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod en liten notis i lokalavisa her idag med panorama-bildet frå Jetta mot Høvringen-området. Og det var tydelig kvitt over ca. 13-1500 moh. Vises neppe så veldig godt på utklippet jeg legger ved her fra dagens GD.

Og som nevnt over er kan det ikke anbefales å dra til Rondane på denne tida pga villreinen som kalver. Den er mest sårbar akkurat nå på våren/forsommeren.

Mest kritiske områder for den er selvsagt ikke midt i hjertet av Rondane, men en skal ikke lengre nord en i fjell omkring Dørålen (f.eks. Høgronden) før du står midt oppi kjerneområdene for reinen. Illmannhø og fjell sørover fra Rondvassbu er også svært kritiske. Villreinen i Rondane er ekstremt sky og reagerer på folk på lang avstand.

Men en kan si det sånn at på den mest kritiske tiden er det også vanskeligst å dra inn i Rondane, håpløst både på ski eller til fots. Reinen er godt tilpasset sånn sett :) .

post-126-133474467818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.