Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken - røykeovn


werner

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av å lage god og variert mat når jeg går i fjellet. Et alternativ til den bål-bakte / pannestekte auren er å røyke den, men det er selvfølgelig helt uaktuelt å dra med en flere kilos tung røykeovn til fjells (på lengre teltturer). Det er mulig å få til noe på bålet, men oftest går jeg over tregrensa, og bål er ingen selvfølge.

Derfor har jeg tenkt at det burde være mulig å få til en røykefunksjon i stormkjøkkenet. Røykeovn er jo i prinsippet varme, spon, rist, lokk. - Burde være mulig å få til dette med utgangspunkt i stormkjøkkenets kasseroller, men jeg kan ikke se at noen av de store stormkjøkkenprodusentene tilbyr dette. Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker av og til Trangia 2,5 l aluminium gryte. Drysser litt røykspon (fra Abu-røyken) i bunnen, og så nedenfra og opp: fersk lyng/kvist som rist, aluminiumsfolie, litt mere kvist for luft rundt fisken, fisk, lokk på gryta. Aluminiumsgrytene er ikke laget for denne bruken, blir lett bulket i bunnen ved for sterk varme, bruk derfor, som runegutt påpeker, så lite varme som mulig. Røykeprosessen tar derfor lenger tid enn med en dedikert røyker, opptil en time.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.