Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlørdag i Jotunheimen (21.04.2007)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

Værmeldingene for helgen i begynnelsen av uken var ikke all verden og det lå an til at jeg måtte ta en alenetur. Det åpnet seg etter hvert ett værvindu på lørdag og jeg var ikke sen om å slenge randoskia i bilen og kjøre opp til Spiterstulen fredag kveld.

Jeg våknet spent tidlig Lørdags morgen, det var skyfri himmel, nesten vindstille og -13°C. Heldigvis var det noen østerrikere som skulle tidlig på hjemreise om morgenen derfor åpnet matsalen til min store glede 07:00. Da fikk det heller være at ikke havregrøten var klar. Planen var å gå opp Bukkeholet til Styggehøe (2213) og videre til Lindebergstinden (2120). Deretter ville jeg vurdere hvilke muligheter jeg hadde. Dermed var det å traske innover langs Visa til Bukkeholsbekken og så dra opp lia mot Styggehøe. Sola stekte og jeg måtte kaste av mye klær og kunne gå i t-skjorte oppover. Midt oppe i lia skremte jeg ut en hare. Da jeg kom opp på bråtet inn i Bukkeholet gikk jeg rett på en rypestegg som kurtiserte to rypehøner. Spennende opplevelser som jeg ikke fikk noen bra bilder av. Jeg siktet meg i første omgang inn på østtoppen (2300) av Styggehøe. Med høydemåleren på klokka målte jeg denne til primærfaktor 21 m. Sjekket opp mot GPS’en som ga samme verdi. Oppe på Styggehøe (2213) var utsikten topp og ikke en sky i sikte. Lindebergstinden så stusselig liten ut nede i Tverråbreen her oppe fra. Det var også en god del mennesker å se nede på breene rundt meg. Lite vind gjorde dette til en perfekt lunsjplass. Vel hvilt og klar for dagens første nedkjøring kunne jeg konstatere at det var 30-40 cm puddersnø like under toppen. Det var bare å feie nedover mens snøen føk rundt ørene. Kan man ha det bedre? I bratthenget ned mot Bukkeholet ble snødekket tynnere og vindpresset, stedvis også litt hardt og isete. Vel nede i Bukkeholet traff jeg en svenske på telemarksski som skulle plukke Bukkeholstinder og renne ned Tverrådalen. Mens jeg la på feller igjen, brøytet han løype for meg ett stykke oppover Bukkeholsbreen. Fra bandet mellom Tverråbreen og Bukkeholsbreen så jeg skispor gikk bort til Øvre Tverråbandet og vestsiden av Lindebergstinden, så jeg labbet bort dit. Det var en lun plass innunder pinaklene på Lindebergstinden hvor jeg tok nok en rast. Jeg forsøkte å klyve opp eggen derfra, men når jeg satt overskrevs og så oppover fant jeg ut at det ikke var værd å prøve videre, jeg måtte ned igjen også. Derfor rundet jeg rundt til Nedre Tverråbandet, satte igjen sekk og ski og gikk ryggen opp på tinden derfra. Det var luftig, men mye greiere. Jeg sto og kikket meg rundt og fant ut at jeg hadde god tid til å prøve meg på Store Tverråtind (2309). Mens jeg gikk ned til bandet kom det fire mennesker nedover fra Store Tverråtind og lagde sti i snøen. De fortalte at det var bra snøforhold på Svellnosbreen. Det gjorde det enklere for meg å ha en bra sti siden jeg skulle ha skia på sekken og måtte kravle meg opp over 300 høydemeter i løs snø. Oppe i baken traff jeg enda to personer, disse var to hyggelige karer fra Hedmark som jeg skulle dele bord med til middag. Jeg satte skia og sekken ved Vestre Tverråtind (2288) før jeg gikk over eggen til stortoppen. Vesttoppen målte jeg til å ha primærfaktor 9 m. På Store Tverråtind hadde jeg dagens flotteste utsikt. Jeg kunne også se at et skysystem begynte å trekke inn fra vest. Etter å ha gått over fire breer måtte jeg få med meg fire 2000 m topper (primærfaktor > 30 m) også, så jeg var oppom Svellnosbreahesten (2181) og målte primærfaktor til 32 m. Nedkjøringen gikk raskt unna, men jeg ble veldig sliten i beina. Det var tungt å kjøre i løssnø med ett tynt skarelag på toppen. Derfor stoppet jeg opp flere ganger og tok bilder.

GPS’en summerte opp 28,8 km og 2150 høydemeter. Turen tok ca 10 timer.

Til middag ble jeg som nevnt sittende sammen med de to hedmarkingene. Vi fant ut at vi hadde truffet hverandre før på Store Austabotntind. Etter middag kom jeg også i prat med to tøffe Telemarkinger, som hadde vært på Galdhøpiggen og så etterpå prøvd seg på Styggehøe opp breen. Alle hadde hatt en topp dag. Det ble en hyggelig avslutning på en super lørdag.

Værmeldingen for søndag var ikke spesielt lovende og været jeg våknet til ikke noe å skryte av. Det var lett snødrev og tåkedotter på noen av toppene jeg kunne se langs Visdalen. Dermed ble det en tidlig retur.

post-836-133474461103_thumb.jpg

post-836-133474461112_thumb.jpg

post-836-13347446112_thumb.jpg

post-836-133474461129_thumb.jpg

post-836-133474461138_thumb.jpg

post-836-133474461147_thumb.jpg

post-836-133474461155_thumb.jpg

post-836-133474461165_thumb.jpg

post-836-133474461174_thumb.jpg

post-836-133474461178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GPS’en summerte opp 28,8 km og 2150 høydemeter. Turen tok ca 10 timer.

Ingen blek tur dette nei, og den er sikkert både flott og ikke minst variert!

Men jeg stusser stadig over hvor mye høydemeter du teller inn på turene dine. Har ikke fintelt, men jeg synes at både kartet og høydegrafen

tilsier kanskje 300 hm mindre enn oppgitt? Nå bruker ikke jeg GPS, men er det mulig at alle disse mikrobevegelsene opp og ned i løpet av

en lang turdag utgjør såpass? Sjøl teller jeg kun kartkurvaturen, og havner oftest 15-30 % bak dine overslag på en gitt rute.

Har du noen oppfatning av at du nå får flere hm enn du normalt hadde regnet inn før du fikk GPS'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl teller jeg kun kartkurvaturen, og havner oftest 15-30 % bak dine overslag på en gitt rute.

Har du noen oppfatning av at du nå får flere hm enn du normalt hadde regnet inn før du fikk GPS'en?

Jeg pleier ikke å se så nøye på høydemetrene før jeg går og lar GPS'en gjøre jobben. Men jeg har jo lagt merke til at jeg får denne diskusjonen hver gang jeg legger ut dataene GPS'en produserer.

Jeg regnet litt på det nå, og denne turen ser det ut til at GPS'en har gitt meg ca 10% ekstra. Jeg synes ikke det er så urimelig for det er alltids noen smådumper man ikke ser på kartets kvoter når ekvidistansen er 20 m og jeg vet jeg gikk opp og ned noen slike smådumper. Hvis jeg zoomer inn på høydeprofilen ser jeg at det vipper litt opp og ned på flatere partier. Den teller i diskrete steg, men ikke i hele meter - antaglivis i fot siden Garmin er amerikansk. Jeg har en følelse av at avviket blir noe større når turen inkluderer mye flyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barometriske "vandringer"?. GPS'n min har en tendens til å svinge mellom 2 ulike høyder mange ganger, selv når jeg står helt bom stille. Hvis de telles med. Min erfaring er at det sjelden er så veldig mye opp og ned innimellom der det virkelig er opp og ned, og å regne med vertikalbevegelse til f.eks. overkroppen blir jo helt feil, forutsatt at denne bidrar til utslag - i alle fall for å angi en turs høydeforskjell. Det er nå i alle fall min mening.

Er spent på hva du ville fått med GPS din om du hadde tatt turen fra Spiterstulen rett opp på Galdhøpiggen.

Men uansett er jo dette bare relativt uvesentlige detaljer. Viktigste er at du hadde en kjempeflott tur. Bildene var supre. Jeg husker Lørdag 21.04 meget godt. Stod på gårdsplassen med verkende kjeve etter ferskt tanntrekk og skuet lengselsfullt oppover mot Gjendealpene som lå der badet i nysnø og sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og original runde det der Langbein! :D Jeg mener, Styggehøe, store Tverråtind og Svellnosbrehesten på samme turen er ikke så fryktelig vanlig. Artig variant! Regner med at du allerede hadde nordre Bukkeholstind (2149) i lomma fra før, og ikke glemte denne på veien...? :)

Ellers må jeg si at du aktiv for tiden og benytter fridagene godt. Og flott at du fortsetter å dele opplevelsene med oss andre.

Jeg pleier ikke å se så nøye på høydemetrene før jeg går og lar GPS'en gjøre jobben. Men jeg har jo lagt merke til at jeg får denne diskusjonen hver gang jeg legger ut dataene GPS'en produserer.

Fortsett gjerne å legge ut dataene fra GPS'n! Selv om "vi" som teller høydemetere ved hjelp av kartet og kotene ikke blir helt enige med GPS sin måte å telle på, er det artig med litt statistikk lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og original runde det der Langbein! :P Jeg mener, Styggehøe, store Tverråtind og Svellnosbrehesten på samme turen er ikke så fryktelig vanlig. Artig variant! Regner med at du allerede hadde nordre Bukkeholstind (2149) i lomma fra før, og ikke glemte denne på veien...? :P

Jeg har vært på alle Bukkeholstindene før, også Nordre. Hadde det ikke vært flere for meg ubestegne topper som ventet, hadde jeg kanskje tatt en tur oppom noen av dem. På slike dager der det turen som er det viktigste og ikke nødvendigvis hvilke topper det blir. Kan ikke stikke under en stol at det er litt artig å få tatt fire nye topper som ligger litt "ukurrant" i forhold til hverandre.

En annen ting: eaa sa veien opp til Spiterstulen var dårlig etter forrige helg - nå hadde de fikset den og det hadde fryst på, så det var ikke noe problem å kjøre opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.