Gå til innhold
  • Bli medlem

turområde juni


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvilket området egner seg best til en sommertur i juni? Jeg tenker mest på Stavangertraktene og Setesdalsheiene. Stemmer det at disse områdene er rimelig snøfrie på det tidspunktet? Hva med rundt Bergen?

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Linda.

I disse traktene er jeg lommekjent, så kanskje jeg kan hjelpe deg hvis du skulle lure på noe.

Hvor lenge skal dere gå? Vil dere gå fra et sted ( f.eks. Haukeli) til et annet ( f.eks. Valle eller Sirdal ) eller kanskje dere vil gå rundt Blåsjø eller Svartevassmagasinet? Eller rundt Lysefjorden? Osv. Jeg har gått alle løypene, så bare spør hvis det er noe :)

Har også oversikt over transport ( buss/båt) i dises traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin.

Jeg skal ikke gå selv, men jeg spør for en kollega som skal gå på tur med et par utenlandske venner. En av dem er en jente som han ikke noe om kondismessig. Korte etapper er nok ønskelig (4-5 dnt-timer). Siden de er turister er det en fordel om det er vakrest mulig og kanskje litt variert utsikt. Overnatting på hytter. Han tenkte på 3-4 dager totalt. De må reise fra Oslo. Jeg er litt bekymret over mengden med snø og kanskje mangel på broer i juni. Lysefjorden kan være aktuelt.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Kristin, det er flott, at du er så hjelpsom. Jeg bor i Egersund (men er tysk, så beklager skrivefeil) og skal på tur, sammen med ei vennine i slutten av juni. Vi har 4 dager og jeg hadde tenkt å gå på tur rund lysefjord. Men jeg har aldri vært på lengre en dagstur i Norge og derfor har ingen peiling hvor jeg må informere meg om hytter etc. Jeg tenke iallfall at jeg må spør turistforeningen.

Hvis du vet en flott tur med omtrent 5-6 timer å gå om dagen, var det flott!

Beste hilsen og mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lyst til å gå i høyfjellet, over tregrensa og lite folk? Da kan dere f.eks. Starte turen På Ådneram og gå rundt Svartevassmagasinet; Sove på hyttene Grautheller- Litle Auradal- Storsteinen- Kringlevatn- Storevatn-Taumevatn.

En annen flott tur er rundt Blåsjø. Lite folk.

Eller vil dere gå på områder hvor hyttene er mer besøkte? Da kan dere f.eks. ta båten inn Lysefjorden, hoppe av på Flørli. Gå opp trappene ( 4444 trappetrinn) eller ta turstien og videre til Langavatn ( ca. 6 t. ), videre til Sandvatnhytta ( en av de mest besøkte hyttene) ( 3 t), dere kan ta til Blåfjellenden ( 3 t) og gå derfra til Hunnadalen. Der går det buss både til Sirdal, helt til Lysebotn eller til Stavanger.

Dere kan også gå andre veien, se på kartet.

Hvis dere vil ha en grei tur i lettgåtte løyper og korte avstander mellom hyttene, ville jeg satset på Hunnadalen ( Flørli, Sandvatn, osv.. Det er det mange hytter dere kan gå til, og de ligger kun et par timer fra hverandre.

PS; Det er noen flotte badekulper ved Blåfjellenden. Og det ble bygget ny turisthytte i fjor.

Jeg har vært på alle STF-hyttene, og gått alle traseene flere ganger ( pga jobb STF ) så det er bare til å spør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg kan anbefale en knakanes fin spasertur på Aker Brygge eller i Frognerparken :) Da føler jeg meg fri, hvem trenger å bruke tid og penger for å dra helt til Setesdalsheiene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tenkt å prøve fra Lysebotn til Nilsebu og videre innover Storådalen etter sommeren.

Hovedsaklig da for å fiske. Skal ut på tur neste helg men velger et annet område p.g.a. mye snø.

Hvis det skulle være av interesse så har jeg kopi av artikkelen fra Rogaland Avis som har en forlokkende beskrivelse. ( Fra 2005)

Har også forstått det slik at turistforeningen jobber med å ta over veien fra Auklend og innover mot Nilsebu. En av kriteriene de setter er at medlemmer da skal kunne få bruke denne veien med bil. De regner med å ha det klart til åpningen til rundt 17 mai.

Neste helg har vi tenkt å ta turen fra Frafjord/Månafossen inn til Blåfjellenden.

Regner ikke med at det ligger noe snø igjen, men litt skeptisk til om vi kommer over ved Hulderhaugene. Noen som har vært der inne nylig ?

Har tidligere gått et par ganger lenger nord.

Fra Vindalen/Indredalen/Røssdalen/Øvre Espedalen på samme tidspunkt.

Et virkelig flott område. Ingen turisthytter men vi trives godt i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.