Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en enkel fyr når det kommer til mat på tur og tar ofte snarveien innom CircleK og kjøper kveldsmaten for campen der, men det er nå noe eget med å frese sammen et duganes måltid selv ved hjelp av enkle ingredienser og derfor lurer jeg på hvilke type kasseroller som egner seg til følgende bruk:

Jeg bruker Primus Easyfuel gassbrenner og ser for meg og frese noen pølser i stekepanne, koke litt potetmos og eller kanskje steke en burger etc. 

hva slags materiale bør jeg velge i kokeutstyret? Vi snakker måltid som regel til kun en person. Maks to en sjelden gang. 

har hørt at aluminium ofte ikke tåler varmen og "vrir" seg eller smelter? Har hørt mye bra om rustfritt stål, men da må man tilsette smør ved steking etc? Jeg er så absolutt ikke noen kokk eller erfaren matlager, så setter pris på noen pros and cons når det gjelder forskjellige materialer og hva jeg bør kikke nærmere på. 

Pris og vekt er ikke så fryktelig viktig, men det bør ikke ta for mye plass. Jeg ser dor meg en god stekepanne til steking av pølser/burger og en kasserolle med passende størrelse hvor mengden mat i kasserollen gjør en voksen matglad mann mett. :)

Skrevet

Aluminium er billig, lett og fordeler varme godt, men bulkes lett. Hardanodisert aluminium, f.eks. Trangia sin HA-serie eller GSI Halulite-serien, tåler betydelig mer. Ofte greie kjeler å lage mat i. Tåler bål godt.

Rustfritt stål er billig og sterkt, men fordeler varme så som så (svir seg lettere) og det er tungt. Men med dobbel bunn funker det allikevel bra til steking, som f.eks. MSR Alpine Pan. Funker bra på bål.

Titan er lett og sterkt, men dyrt og fordeler varme dårlig. Krevende å lage mat som lett svir seg i, men koking av vann, supper og slikt går okei. Finnes noen serier å få kjøpt, fra f.eks. MSR, men her er det mye å spare på Aliexpress-/Kinavarer. Funker bra på bål.

Så kan man såklart kombinere materialer. Aluminium utenpå og stål inni gir svært solide stekepanner og gryter som funker godt til matlaging. Du har f.eks. Trangia din Duossal-serie.

Så kommer vurderingen av belegg eller ikke. Belegg kan gjøre matlaging på tur svært mye enklere, og ikke minst oppvasken etterpå, men de tåler betydelig mindre. Stålredskaper bør unngås og de går fort i stykker på bål. Teflonbelegg er billig, som Trangia sin Non Stick-serie. Kjeramiske belegg tåler noe mer, som MSR sin Ceramic-serie.

Siden du har en god brenner er det liten vits i Trangia sine kompakte sett. Favorittpannene mine er GSI Gourmet, som dessverre ikke lages lenger, og MSR Alpine Pan. Sistnevnte er noe lettere. Kombinert med f.eks. en MSR Ceramic 1,3 L gryte om du vil ha belegg, eller en passe stor GSI Halulite-gryte om du ønsker noe uten belegg, så er du godt berget!

Skrevet

Hvis du fremdeles kjører MC og ikke har begynt å gå lange turer med tung bagasje, så kan du i grunn bare stikke innom IKEA og kjøpe en liten billig stekepanne og aluminiumspanne med belegg. Du har lite igjen for å kjøpe noe ultralette turgreier da. 

Skrevet
Gabs88 skrev (4 minutter siden):

Hvis du fremdeles kjører MC og ikke har begynt å gå lange turer med tung bagasje, så kan du i grunn bare stikke innom IKEA og kjøpe en liten billig stekepanne og aluminiumspanne med belegg. Du har lite igjen for å kjøpe noe ultralette turgreier da. 

Jeg kjører nok ikke MC lenger, men kjører bil. Derfor er ikke vekt så viktig for min del som nevnt. Men jeg har begrenset med plass i sekken. Jeg anntar at en kasserolle på rundt 1 liter er nok med tanke på mat til et voksent matglad menneske? Eller bør jeg satse på større kasserolle? 

kan du gi meg en direkte link til en kasserolle og stekepannen du mener hos Ikea?

Skrevet
2 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg kjører nok ikke MC lenger, men kjører bil. Derfor er ikke vekt så viktig for min del som nevnt. Men jeg har begrenset med plass i sekken. Jeg anntar at en kasserolle på rundt 1 liter er nok med tanke på mat til et voksent matglad menneske? Eller bør jeg satse på større kasserolle? 

kan du gi meg en direkte link til en kasserolle og stekepannen du mener hos Ikea?

https://www.ikea.com/no/no/p/middagsmat-kasserolle-med-lokk-slippbelegg-klart-glass-rustfritt-stal-60463714/

https://www.ikea.com/no/no/p/tagghaj-stekepanne-slippbelegg-svart-40581153/
Du kan jo i praksis velge hva som helst, men om du uansett kjører bil fungerer slike billigpanner omtrent like godt til å steke pølser og koke potetmos som det meste av dyrere turutstyr. 

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (14 minutter siden):

https://www.ikea.com/no/no/p/middagsmat-kasserolle-med-lokk-slippbelegg-klart-glass-rustfritt-stal-60463714/

https://www.ikea.com/no/no/p/tagghaj-stekepanne-slippbelegg-svart-40581153/
Du kan jo i praksis velge hva som helst, men om du uansett kjører bil fungerer slike billigpanner omtrent like godt til å steke pølser og koke potetmos som det meste av dyrere turutstyr. 

Takkker :) 

Eneste problemet jeg ser er at håndtaket på kasserollen og stekepannen ikke kan tas av og at kasserollen dermed tar en del plass i sekken. Siden jeg bør pakke den inn for å slippe skitt på øvrig utstyr så blir det fort litt klabb og babb. Ikke umulig, men vanskelig. 

Men du verden, det var billig ja. 69 spenn for en stekepanne er jo så billig at man nesten kan kjøpe en ny for hver tur i stedenfor å vaske den. :) 

Men... dem tar en del plass i en ganske så tettpakket ryggsekk.....

Endret av Bjerknez
Skrevet
4 minutes ago, Bjerknez said:

Takkker :) 

Eneste problemet jeg ser er at håndtaket på kasserollen og stekepannen ikke kan tas av og at kasserollen dermed tar en del plass i sekken. Siden jeg bør pakke den inn for å slippe skitt på øvrig utstyr så blir det fort litt klabb og babb. Ikke umulig, men vanskelig. 

Men du verden, det var billig ja. 69 spenn for en stekepanne er jo så billig at man nesten kan kjøpe en ny for hver tur i stedenfor å vaske den. :) 

Men... dem tar en del plass i en ganske så tettpakket ryggsekk.....

Jo men du kjører bil. Er det viktig? Trenger du en gang å ha det i sekken.

Når jeg skal på dagstur har jeg med meg et kokeapparat på 3-400g med en vannkokepanne. Ultralett, koker vann raskt med lavt gassforbruk. 

Når jeg skal på langtur med kano blir det Primus Primetech Stove set med stekepanne. 

Skal jeg på tur i bilen, tar jeg med en 55 liters plastkanne med alt mulig kjøkkenutstyr tenkelig inklusive røkeboks til fisk.. 

Stekepanne og panner er forøvrig veldig enkelt, en tykkere stekepanne (altså ikke den til 69 kroner fra IKEA, og ikke tur-stekepanner), vil gi jevnere varme. Aluminium gir jevnere varme enn støpestål, kopper gir jevnere varme enn det igjen og sølv gir jevnere varme enn kopper men da er man oppe i 40000 kroner på en stekepanne. 

Men en tykkere stekepanne eller panne krever også mer gass for å varme opp. 

Så hva du velger er egentlig helt opp til ditt eget behov, hvis målet er en enkel stekepanne på tur så velger du noe billig fra ikea, hvis målet er lett og pakkbart velger du noe dyrt turutstyr, og hvis målet er best mulig evne til matlaging velger du en litt tykkere stekepanne fra IKEA eller Kitchen/Jernia. 

Skrevet

Spørsmålet blir da om jeg er bedre tjent med en billig aluminiumskasserolle/stekepanne med nin-stick belegg fra Primus etc. sammenlignet med de fra Ikea?  Altså med tanke på plass. Elitt dyrere kanskje, men rent teknisk fungerer dem kanskje ganske likt? Eller er dem fra Ikea mer solide og er tykkere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.