Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Memento mori skrev (48 minutter siden):

Muligens et litt rart spørsmål, men det kan se ut som høyden på delen som slipper ut gass er litt lavere enn den pleier. Er du 100% sikker på at du har montert den rett, og ikke har vært for hardhendt med pussinga. De rulla delene tåler lite når de er demontert. Men du kommer i mål med nye ringer! 
Den er jo betydelig bedre 🥳

Jeg er rimelig sikker på at de er rett montert, men det er fullt mulig at jeg har deformert dem på veien. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vea skrev (På 3.2.2026 den 15.20):

Resultatet blir det samme: Noen sekunder med fin blå flamme, før den går over og blir gulere.

Det er jo ikke såå viktig for meg å ha rett, men i går overhalte jeg en Omnifuel som har vært kjørt på parafin en sesong. I ettertid ser jeg det som et selvplagingsprosjekt. Prøvde den på gass både før og etter en ganske lett rens, og fikk det samme resultatet som du: Først blå flamme, deretter gult; spesielt med gryte oppå. Dette er akkurat som man skulle forvente: Når brenneren blir skikkelig varm, begynner små sotrester etc. å regagere kjemisk, slik at de farger flammen. Har ikke tenkt å foreta meg noe; regner dette som et kosmetisk problem som vil forsvinne etter hvert. 

Endret av Korbinian
Skrevet

Før renseprosjektet startet:

20260203_150810.thumb.jpg.a0ea74c23d9ac1b129a334a33312d264.jpg

I dag ble siste aktivitet gjennomført med installering av nye flammeringer som kom i posten fra Varri. I denne pakken var det med én riflete og én flat ring mer enn jeg hadde i brenneren fra før, men jeg puttet inn hele pakka og testfyrte. 

Selv om det skyter opp litt gule flammer nå og da, og at den er litt følsom for riktig trykk, synes jeg resultatet ser veldig bra ut:

20260213_145008.thumb.jpg.0f67e07b1f5ef8bc1000b4def0c9f314.jpg

• Liker 2
Skrevet
Vea skrev (8 minutter siden):

I denne pakken var det med én riflete og én flat ring mer enn jeg hadde i brenneren fra før, men jeg puttet inn hele pakka og testfyrte.

Flott du fikk løst det. Da stemte mine antakelser at den så lav ut. Men var ikke i mine tanker at antallet kunne være feil. Men det forklarer også forskjellen mellom bensin vs parafin dysa og test med bensin🥳

Bra jobba! 

Skrevet

Kjøpte du brennaren brukt? Eller nokon annan ide om kvifor den hadde feil tal på ringane? Det skal opprinneleg være 3 flate og 4 ruglete ringar på whisperlite.

17710157751546388280222570919207.jpg

Skrevet

Kjøpte xgk og whisperlite forhandler repsett på finn for ei tid sidan. Mykje moro her. Til dømes XK dyse som ikkje lenger er å skaffe. Kjekk å ha om du likar å fyre med parafin utan å sveise maten fast i gryta.

17710161039005859824604239723323.jpg

• Liker 1
Skrevet
Tykjen skrev (1 time siden):

Kjøpte du brennaren brukt? Eller nokon annan ide om kvifor den hadde feil tal på ringane? Det skal opprinneleg være 3 flate og 4 ruglete ringar på whisperlite.

17710157751546388280222570919207.jpg

Jeg kjøpte ny brenner av den nye typen international (altså med de nye beina, men uten gass-kobling).

Ser ut som det bare skal være 3 ruglete på denne modellen:

MSR-WhisperLite-Universal-diagram_716x716.jpg.77ca9c30045848d97a6627be11e09440.jpg

De orginale ringene på primusen min var stacket slik, bortsett fra at de to nederste flate ringene var erstattet med én ring som er dobbelt så tykk. 

Reservedelskittet som jeg fikk fra Varri hadde samme artikkelnummeret som det står på tegningen her, men altså med samme innhold som sees på bildet av forhandler-settet til Tykjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.