Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire som går Norge på langs i etapper. Vi startet på Lindesnes i 2019 da barna var 2 og 5 år og går vanligvis en vinter- og en sommeretappe i året. Vi er kommet til Nord-Trøndelag. Det hadde vært spennende å høre om noen andre har lignende prosjekter. 

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg gikk selv NPL i 2019 og nå har jag en på 0 og en på 4. Det hade vaert artig å gjöre noe lignende selv, med dem. Men noe tips har jag ikke, mer enn at det er minst en familie som finns på listen på norgepaalangs.info, men det kanske du allerede har sett. 

Skrevet

Du har helt sikkert sett "Norge på Langs med barn"-rutene som noen har publisert på Ut.no?

https://ut.no/sok?tekst=norge+på+langs+med+barn&tab=turer-og-ruter

Jeg og samboer gikk selv Norge på Langs sommeren 2025. Noe tips angående barn har jeg ikke, men jeg sitter nok på en del informasjon om rutevalg o.l. som gjerne lires av hvis det trengs.

Vi gikk på en litt sen sommer i blant annet Nordland og Narvikfjellene. Det var mye snø i år, og varme sommertemperaturer lot vente på seg til det først ble en flere ukers lang hetebølge. Hvis dere har fleksibiliteten for når dere reiser opp til de områdene ville jeg sørget for at hoveddelen av snøsmeltingen i fjellet er unnagjort først. Vi gikk på noen store og strie elvekryssinger som antageligvis er mye mindre dramatiske å krysse når det ikke er full snøsmelting i fjellet samtidig.

Vi droppet desverre også å gå igjennom Børgefjell på grunn av mye snø og snøsmelting. Det ble veien istedenfor, som egentlig var ganske greit. Spesielt når vi hørte hvor mye andre hadde kavet med snø og elver der oppe i samme periode.

Skrevet
knaper skrev (9 timer siden):

Hei! Jeg gikk selv NPL i 2019 og nå har jag en på 0 og en på 4. Det hade vaert artig å gjöre noe lignende selv, med dem. Men noe tips har jag ikke, mer enn at det er minst en familie som finns på listen på norgepaalangs.info, men det kanske du allerede har sett. 

Ja, kjenner til familien som har lagt ut rutene sine på ut.no. Veldig inspirerende å lese om deres tur gjennom Norge, og se hvordan de har løst logistikk og rutevalg. Vi er ikke like gode til å legge ut noe som helst bortsett fra rutene vi har gått og de vi planlegger som ligger på ut.no. Jeg håper du får til en tur, du også sammen med familien. Det er utrolig fint å ha det som et familieprosjekt over mange år. Min mann har også gått Norge på langs alene før, og han sier det er en veldig annerledes tur med barn og i etapper. Vi bor på Sørlandet, og hadde derfor mulighet til ganske korte etapper i begynnelsen. Nå er det mye rigg for hver etappe, spesielt vinterturene. Men planleggingen er jo også mye av gleden. 

Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Du har helt sikkert sett "Norge på Langs med barn"-rutene som noen har publisert på Ut.no?

https://ut.no/sok?tekst=norge+på+langs+med+barn&tab=turer-og-ruter

Jeg og samboer gikk selv Norge på Langs sommeren 2025. Noe tips angående barn har jeg ikke, men jeg sitter nok på en del informasjon om rutevalg o.l. som gjerne lires av hvis det trengs.

Vi gikk på en litt sen sommer i blant annet Nordland og Narvikfjellene. Det var mye snø i år, og varme sommertemperaturer lot vente på seg til det først ble en flere ukers lang hetebølge. Hvis dere har fleksibiliteten for når dere reiser opp til de områdene ville jeg sørget for at hoveddelen av snøsmeltingen i fjellet er unnagjort først. Vi gikk på noen store og strie elvekryssinger som antageligvis er mye mindre dramatiske å krysse når det ikke er full snøsmelting i fjellet samtidig.

Vi droppet desverre også å gå igjennom Børgefjell på grunn av mye snø og snøsmelting. Det ble veien istedenfor, som egentlig var ganske greit. Spesielt når vi hørte hvor mye andre hadde kavet med snø og elver der oppe i samme periode.

Ja, kjenner til denne familien. De har vært til stor inspirasjon! Vi er ganske fleksible på tidspunkt når vi går i etapper, så det er jo en stor fordel. I fjor måtte vi gi opp vinteretappen etter bare 6 mil i Trøndelag på grunn av åpne elver og lite snø i påskeferien, så i år har vi satt av tre uker i februar mars for å komme oss til Børgefjell, som blir starten på sommeretappen om alt går etter planen. Godt tips å legge sommeretappene sent så snøsmeltingen er unnagjort. Gleder meg veldig til Børgefjell og nordlandsruta videre. Nå er det detaljplanlegging av vinterruta fra Bellingstua nordover til Børgefjell som står for tur aller først, men hører gjerne mer om sommerruter når det nærmer seg:).

• Liker 1
Skrevet
Minimonsen skrev (På 5.1.2026 den 10.27):

Hvordan løser dere logistikken? Transport til/fra A - B ? Hvor lange etapper tar dere som regel?

Godt spørsmål! Vi har mange ulike løsninger på logistikken, fra sykkel og taxi, til haiking. I begynnelsen av turen, da barna var ganske små og etappene korte, var det nesten sånn at mannen min gikk etappene nordover og syklet sørover for å hente bilen, eller for å plassere bilen ved endepunktet. Etter hvert som vi går lengre etapper bruker vi ofte kollektivtransport så langt det lar seg gjøre, så er det taxi eller å fri til lokalbefolkningen eller haike. Vi har god erfaring med å legge ut forespørsel om transport på lokale facebooksider og betale noen for å bli hentet med tilhenger, kjøre innom og kjøpe bensin og plassere pulker og bagasje der snøen starter. Noen ganger er det ikke snø der vi stoppet forrige etappe og skal starte å gå. For eksempel da vi startet på Kopperå stasjon, måtte vi gå en del kilometer for å komme opp til snøen. Da var det gull å finne en som kunne kjøre pulker og bagasje opp til snøen og slippe oss av ved stasjonen. Vi har også gamblet på å treffe noen som trenger en bil motsatt vei. Over Hardangervidda fridde vi til folk som gikk motsatt vei, og traff til slutt en som ville kjøre bilen vår fra Haukeliseter til Eidfjord. Litt risikabelt å satse på sånne løsninger, men hvis en har god tid, finnes det alltid en plan B. Så er det jo også veldig fint når vi kan starte og avslutte etappene på steder der det går kollektivtrafikk, sånn vi gjorde på Otta, Haltdalen og Kopperå. 

Når det gjelder lengden på etappene, har det også variert veldig. Første året da barna var 2 og 5, la vi bak oss 12 kilometer. De siste årene har vi hatt etapper på mellom 10 og 20 mil stort sett. Litt lengre på vinteren enn på sommeren. 

• Liker 1
  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.