Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å prøve noe "annet" denne romjula, ved å booke et rom på Filefjellstuene og gå litt langrenn i området. Jeg er god trenet på ski. Noen med erfaring fra hvordan føret vanligvis er på denne tiden av året, er mye av løypenettet kjørt opp?

Annonse
Skrevet

Løypenettet på Filefjell starter sesongen i flere trinn. Når den første snøen kommer, starter de normalt en "tidligløype" innover FV252 mot Eidsbugarden. Hvor langt innover den går avhenger av snømengden (og været). 

Når det kommer litt mer, begynner de med løypene fra skisenteret til Kyrkjestølane. Etter hvert når det er mer snø i terrenget, kjører de mot Sulebu. Tidligløypa avsluttes når de starter å kjøre nede på Filefjell.

Siden "ingenting er normalt", er det umulig å spå snømengden noe sted frem mot jul. Er det snø, kjøres de løypene som er klare.

• Takk 1
Skrevet

Jeg bor nå i området, det er allerede snø rundt Tyin og inn mot Eidsbugarden, null ide om hvor mye det er men jeg kan garantere at den blir værende frem til våren og at det bare kommer mer. 

Det er spådd greit med nedbør bare i løpet av de neste 10 dagene og grei sannsynlighet for nedbør de neste 21 dagene i strekk. Normalt rundt juletider har du minimum 60-100 cm snø i Tyin området så det skal ikke være noe problem å få gått på ski. Selv om jeg ikke har noen oversikt over hvilke krav som stilles for løypenett. 

• Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.