Beron Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Har i det siste blitt hekta på overnatting under åpen himmel på 1000m+ fjelltopper. Bruker en isolert fjellduk i størrelse der jeg kan ligge i full lengde og en lett dunpose. Hodet "utenfor". Problemet er at den pakka ikke er helt gunstig hvis det nå skulle begynne å regne.. Finnes det noe slikt som "mini mini telt" for å beskytte hodet? Eller andre kreative løsninger? Er jo godt over tregrensa og ofte ganske flatt så tarp er ikke et alternativ Endret 2 timer siden av Beron Skrivefeil Siter
haugoy Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Rab har noen soveposetrekk med bøyle. Kan være en god løsning for ditt behov. Siter
+sneakyowl Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Produktet du ser etter er et Bivi type telt Gi det et søk og du finner det du beskriver. Veldig små og litt klaustrofobiske telt. Eksempel: Nortent Skjul, som er det eneste "Norske" jeg kommer på. Finnes en drøss andre produsenter som også produserer dette. Tarp fungerer forresten ganske fint over tregrensa om man har med staver. Da kan du plugge eller ankre ned én ende og sette opp på staver i den andre for å lage en type gapahuk/skråvegg. Endret 1 time siden av sneakyowl 1 Siter
Håkan S Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden (endret) Man får ta det man har med sig i mitt fall HB unna på 1750 möh i Breeheimen i det som var sommar i låglandet i år. Lite mat kan ju behövas om oväder varar som i mitt fall ca 18 h,dimma,regn och blåst.(som tur fanns det vatten ca 10-20 m bort som jag renade eller kokade) De stora antalet blixtlåsar som bl. gör detta tält tungt hade man nytta av när man spanar på om dimman lättat. Det var inte mkt plats jämte tältet i den bergsskreva jag valde ist för att chansa och gå i dimman,ena sidan ca 20 cm vid ingång ca 50 cm mot berget inget och sten byggde jag mot öppna sidan så det blev lite små hål i yttertältet trots 30D tjockt då det kom vindkast/vindbyar. Linor är ju grova och långa på Unna och räcker runt stenblock och uppe på klippor som vid ingång. Jag gick ju på markerad led och välj bivack plats nära leden om du behöver hjälp/räddning vid en av 2 andra platser jag av väderskäl valde som övernattningsplats bara någon meter från leden var det andra vandrare troligen utan tält som ropade och kollade om jag behövde hjälp(vädret hade blivit bättre men var för sent på dagen för mig att gå vidare och jag satte upp tältet då det kom ett väderomslag med kraftig blåst och regn på efm då jag frös och hade brist på mat samma dygn som 2 andra vandrare omkom bara ca 20-30 km fågelvägen från mig) Det finns ofta lämningar på de välbesökta topparna av stenrösen som på Glittertind några hundra meter innan sista snöfältet mot toppen,har man med sig en liten tarp med snören eller en vindsäck får man ju även regnskydd.(tid inlägg blivit ändrat sedan jag skrev sista meningen men får vara kvar) Endret 48 minutter siden av Håkan S Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.