Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Edit:

Er det noen tips til hvor man kan få brukt fjellskia i sør-Norge fra nå og fremover denne høsten? Kan noen av sommerskisentrene funke? Først og og fremst for å forbedre skiferdighetene mine, det har blitt lite skiturer de siste årene, pluss at jeg vil gjerne gå inn nye skisko. Blir kanskje til at jeg bare drar rett på tur i februar/mars, hvis jeg går i relativt flatt terreng, så går det fint.

Endret av thomas christensen
Annonse
Skrevet

Tvilsomt med den varmen vi har hatt i sommer. Sånn ser det ut på Folgefonna skisenter https://www.nrk.no/vestland/skiheis-pa-folgefonna-sommarskisenter-har-kollapsa_-_-dette-er-berre-starten-1.17553163

Har ofte vært på topptur på Breifonn i oktober, da det fortsatt gikk ann å kjøre på breen, men den er nå bare en isklump igjen og mange av de store snøfonnen rundt og nedfor er nå borte.

Du kan være heldig å få et godt snøfall i oktober/november på Haukeli med greit skiføre, men dette er vanskelig å spå. Temperaturen skal falle neste uke. Så krysser fingrene :-)

Sett på en del bilder fra høyfjellet fra 80 og 90 tallet fra reinsdyrjakta i august. Mye mer snø på den tiden i høyfjellet kontra nå...... Husker også jeg var med på rypejakta som gutt og vi måtte nesten ha truger for krysse snøfenner som var store og lå lavt i terrenget. Har aldri skjedd på 2000 tallet.

• Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (11 minutter siden):

Tvilsomt med den varmen vi har hatt i sommer. Sånn ser det ut på Folgefonna skisenter https://www.nrk.no/vestland/skiheis-pa-folgefonna-sommarskisenter-har-kollapsa_-_-dette-er-berre-starten-1.17553163

Har ofte vært på topptur på Breifonn i oktober, da det fortsatt gikk ann å kjøre på breen, men den er nå bare en isklump igjen og mange av de store snøfonnen rundt og nedfor er nå borte.

Du kan være heldig å få et godt snøfall i oktober/november på Haukeli med greit skiføre, men dette er vanskelig å spå. Temperaturen skal falle neste uke. Så krysser fingrene :-)

Sett på en del bilder fra høyfjellet fra 80 og 90 tallet fra reinsdyrjakta i august. Mye mer snø på den tiden i høyfjellet kontra nå...... Husker også jeg var med på rypejakta som gutt og vi måtte nesten ha truger for krysse snøfenner som var store og lå lavt i terrenget. Har aldri skjedd på 2000 tallet.

Ja, is er ikke spesielt stas å gå med ski på..Må til Svalbard eller Grønland, men er jammen ikke sikker på forholdene der heller, det blir liksom litt omfattende hvis poenget mitt er å "gå meg inn" til pulktur i februar/mars, forhåpentlig skiføre i Jotunheimen eller Hardangervidda 😅

Takk for tips om Haukeli, skal følge med der!

Skrevet
sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Hehe, jeg er enig. Jeg tar heller vanlige styrkeøkter og "bratte" turer på tredemølla for å komme i fjellskiformen. Det tror jeg gir mer for mindre innsats enn å dra på Snø med pulk :D 

Ja 😊 Jeg forklarte litt dårlig hva formålet var; Jeg har gått så lite med ski de siste årene, merka det spesielt på pulktur i vinter når jeg skulle ploge med pulk etter meg, så var det noen muskler som ikke hadde vært i bruk på lenge! ;) Flatt terreng går jo fint, kan jo oppsøke det på Hardangervidda evt :)

Pluss at jeg gjerne skulle gått inn nye skisko som jeg har bestilt nå.

• Liker 1
Skrevet
thomas christensen skrev (1 minutt siden):

Ja 😊 Jeg forklarte litt dårlig hva formålet var; Jeg har gått så lite med ski de siste årene, merka det spesielt på pulktur i vinter når jeg skulle ploge med pulk etter meg, så var det noen muskler som ikke hadde vært i bruk på lenge! ;) Flatt terreng går jo fint, kan jo oppsøke det på Hardangervidda evt :)

Pluss at jeg gjerne skulle gått inn nye skisko som jeg har bestilt nå.

Trekke dekk da, det gir i allefall trening av riktige muskelgruppe. Skal du gå inn sko kan man gå små turer med dem på beina. 

• Liker 1
Skrevet
Etsvends skrev (3 minutter siden):

Trekke dekk da, det gir i allefall trening av riktige muskelgruppe. Skal du gå inn sko kan man gå små turer med dem på beina. 

Sant! Trekke dekk har jeg gjort en del, må se å få lufta de litt igjen!

• 1 måned senere...
Skrevet

Ser ut som det skal snu værmessig nå, yr har meldt en stund om at været skal snu, men det er blitt flytta på flere ganger. Skal komme noe snø på rundt 1000 moh på Haukeli området (vest siden). Ser ut som det kan bli våt og tungsnø på 20 - 30 cm, noe som er gull, spesielt om det kommer kaldt og stabil vær etterpå. Da kan det blir gode forhold om snøen for satt seg og blir liggende. Om man i tillegg da får 5 - 10 cm med ny snø på toppen blir det bra føre, kanskje ikke så bra i terrenget og på plasser som er utsatt for vind, men om man benytter seg av anleggsveier og grusveier som ikke blir brøyta, som det finnes flust av i området. Vær obs på at det kan være veier som fortsatt blir brukt i anleggsarbeid og blir brøyta i starten av sesongen.

Slik prognosene ser ut nå, kan det være gode muligheter for at blir skiføre i starten av november.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/1-66792/Norge/Telemark/Vinje/Haukeliseter Fjellstue

Litt høyere opp: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/1-509039/Norge/Vestland/Ullensvang/Haukelitunnelen

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Dompappen skrev (56 minutter siden):

Ser ut som det skal snu værmessig nå, yr har meldt en stund om at været skal snu, men det er blitt flytta på flere ganger. Skal komme noe snø på rundt 1000 moh på Haukeli området (vest siden). Ser ut som det kan bli våt og tungsnø på 20 - 30 cm, noe som er gull, spesielt om det kommer kaldt og stabil vær etterpå. Da kan det blir gode forhold om snøen for satt seg og blir liggende. Om man i tillegg da får 5 - 10 cm med ny snø på toppen blir det bra føre, kanskje ikke så bra i terrenget og på plasser som er utsatt for vind, men om man benytter seg av anleggsveier og grusveier som ikke blir brøyta, som det finnes flust av i området. Vær obs på at det kan være veier som fortsatt blir brukt i anleggsarbeid og blir brøyta i starten av sesongen.

Slik prognosene ser ut nå, kan det være gode muligheter for at blir skiføre i starten av november.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/1-66792/Norge/Telemark/Vinje/Haukeliseter Fjellstue

Litt høyere opp: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/1-509039/Norge/Vestland/Ullensvang/Haukelitunnelen

Så deilig å se at gradestokken skal gå til riktig side for 0 pluss snøsymbol på yr! Gull med tips fra deg, takker så mye! 

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.